Gå til innhold

Betale moms ved handel i utlandet - diskusjon ;-)

Ranger emnet


Green

Anbefalte innlegg

Jeg har selv en far som har hatt lange sykehus opphold hvor vi i dette landet er så heldige og få dette gratis ved at vi betaler skatt. Vil du og alle dere andre betale dette selv eller betale på dyre forsikringer for å få dette dekket?

 

Jeg håper inderlig det gikk bra med faren din, faktisk, for det fortjener han virkelig. Men hva med alle de som aldri slipper til før det er for sent, som står i sykehuskø og dør mens de venter. HVA fikk de igjen for å hele livet være lovlydige og betale inn skatt osv - til et felles gode som ikke fungerer, annet enn i teorien. Hvorfor tar ikke staten ansvar når de vet meget godt at det er slik tilstanden er i helse-Norge? Nei, de gjemmer seg bare bak stadig nye reformer, skylder på det ene og det andre, Stoltenberg lovte endatil for litt siden at det maks skulle gå 20 dager før en kreftbehandlig starter... Enda flere tomme løfter, enda flere løgner... Åpne øynene dine litt Rsele!

 

Om du leser litt bedre så har jeg ALDRI sagt at jeg prøver undra inntektsskatt, noe jeg heller ikke gjør, ei heller oppfordrer til. Derav slipper vi, i Norge, å betale for helsetjenester, til en viss grad hvertfall. Over halvparten av det jeg tjener går til fellesskapet, er nok ganske likt for alle andre her til lands. Jeg vil hvertfall tro at det staten tar inn på skatter og avgifter burde være nok til å opprettholde et fungerende samfunn - på alle måter - men med tunggrodd (van)styre og forvaltning, der lite fungerer, så søles alvorlig mye av midlene bort før de kommer dit de trengs mest.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tenk at man kan si noe sånt om fedrelandet sitt! Hilsen en BLÅ velger.

 

Er jo bare og flytte :assman

 

Igjen klarer du vrenge og vri, uten å få med deg det minste snev at budskapet. Jeg er glad i fedrelandet mitt, vennligst ikke bland det opp i dette! Det er jobbutførelsen til de folkevalgte som kunne vært en hel del bedre.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg skal syns det er helt greit at jeg ikke får den behandlingen jeg trenger for eksempel bare fordi det finnes andre land det er verre i? Alle enkeltpersoner er en del av helheten skulle jeg tro! Det finnes nok av mørke sider når det gjelder både det ene og det andre her i dette landet, men det er jo fint at du er så fornøyd da for all del.

 

Kanskje du virkelig burde lese "sov mitt lille Norge"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper inderlig det gikk bra med faren din, faktisk, for det fortjener han virkelig. Men hva med alle de som aldri slipper til før det er for sent, som står i sykehuskø og dør mens de venter. HVA fikk de igjen for å hele livet være lovlydige og betale inn skatt osv - til et felles gode som ikke fungerer, annet enn i teorien. Hvorfor tar ikke staten ansvar når de vet meget godt at det er slik tilstanden er i helse-Norge? Nei, de gjemmer seg bare bak stadig nye reformer, skylder på det ene og det andre, Stoltenberg lovte endatil for litt siden at det maks skulle gå 20 dager før en kreftbehandlig starter... Enda flere tomme løfter, enda flere løgner... Åpne øynene dine litt Rsele!

 

Om du leser litt bedre så har jeg ALDRI sagt at jeg prøver undra inntektsskatt, noe jeg heller ikke gjør, ei heller oppfordrer til. Derav slipper vi, i Norge, å betale for helsetjenester, til en viss grad hvertfall. Over halvparten av det jeg tjener går til fellesskapet, er nok ganske likt for alle andre her til lands. Jeg vil hvertfall tro at det staten tar inn på skatter og avgifter burde være nok til å opprettholde et fungerende samfunn - på alle måter - men med tunggrodd (van)styre og forvaltning, der lite fungerer, så søles alvorlig mye av midlene bort før de kommer dit de trengs mest.

 

Du mente trådstarter ikke trengte og beskatte en sum av 60-70000kr ved kjøp i utlandet fordi pengene allerede var beskattet flere ganger. Antar nå at dette selvfølgelig var ironi...

 

Jeg har aldri sagt at alt er perfekt i dette landet ALT kan ALLTID bli bedre. Men å kalle staten for kriminelle og mafia er vel drøyt. Ellers er jeg enig Quattro 73.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen klarer du vrenge og vri, uten å få med deg det minste snev at budskapet. Jeg er glad i fedrelandet mitt, vennligst ikke bland det opp i dette! Det er jobbutførelsen til de folkevalgte som kunne vært en hel del bedre.

 

Ble litt provosert her. Jeg beklager at du fikk denne Quattro73.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig så syns vertfall ikke jeg det er drøyt å kalle staten hverken det ene eller det andre. Det er tross alt bare ord. Handlingene staten kan gjøre mot enkelte mennesker syns jeg er mye verre. Handlinger kan gjøre større skade enn ord! Men det er nå min mening da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mente trådstarter ikke trengte og beskatte en sum av 60-70000kr ved kjøp i utlandet fordi pengene allerede var beskattet flere ganger. Antar nå at dette selvfølgelig var ironi...

 

Det er ikke skatt, men moms og fortollingsgebyr til staten ved slike tilfeller, altså må han betale fortollingsgebyr samt 15-18000 i mva. De 60-70000 han vurderte å handle for, de har han allerede betalt skatt for, mest sannynlig rundt 35-40%. Om han kjøper varer/ tjenester i utlandet, uten å betale mva for dette, så kan jeg ikke på noen måte se at han snylter på fellesskapet av den grunn, men vet jo at det ikke er i tråd med regelverket.

 

Jeg har aldri sagt at alt er perfekt i dette landet ALT kan ALLTID bli bedre. Men å kalle staten for kriminelle og mafia er vel drøyt. Ellers er jeg enig Quattro 73.

 

Atter igjen, jeg har aldri kalt staten for mafia eller kriminelle. Ellers så høres det faktisk ut som vi er, hvertfall litt på vei, enige nå ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke skatt, men moms og fortollingsgebyr til staten ved slike tilfeller, altså må han betale fortollingsgebyr samt 15-18000 i mva. De 60-70000 han vurderte å handle for, de har han allerede betalt skatt for, mest sannynlig rundt 35-40%. Om han kjøper varer/ tjenester i utlandet, uten å betale mva for dette, så kan jeg ikke på noen måte se at han snylter på fellesskapet av den grunn, men vet jo at det ikke er i tråd med regelverket.

 

 

 

Atter igjen, jeg har aldri kalt staten for mafia eller kriminelle. Ellers så høres det faktisk ut som vi er, hvertfall litt på vei, enige nå ;)

 

Jeg mener at alle må forholde seg til regelverket om de er aldri så uenige. Om noen velger og unndra beskatning så får de selv stå for det.

 

Det jeg har reagert på i denne tråden er bruken av kriminelle og mafia om staten som jeg synes er forkastelig. Det er det eneste som vi har vært uenige om. Er klar over at du aldri har brukt disse ordene,men for meg føltes det som en støtte for ordbruken ved og trykke liker.

Beklager at jeg ikke ser humoren og ironien i dette. Skal prøve og forklare.

 

Min far falt om med hjertestans for noen år siden. Ved at jeg var der når dette skjedde reddet livet hans. Hva jeg har opplevet av sykehus og oppfølging i disse vanskelige tider etter hjertestansen hans er helt fantastisk. Vi har sågar restaurert en Cadillac sammen etter dette. Så jeg har opplevet rake motsetning av hva andre forteller.

 

Derfor sårer det meg dypt når noen bruker slike utrykk om staten. Jeg er stolt av våre sykehus og redningsmenn etc,jeg er stolt av å være nordmann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart at det er noen som er "heldige" ved sykehusbehandlig her i landet også, så det er supert for din far og deg, må bare gratulere for det!

 

Min erfaring med 2 sykehus eller rettere sagt statlig ansatte leger ved 2 sykehus i Norge er beklagelig stikk motsatt - de har oversett hva jeg hadde å fortelle om saker og ting flere ganger om min kone, noe som resulterte i flere unødvendige operasjoner, en med grusomme sting / arr - helt unødvendig hadde de hørt hva jeg fortalte. En annen der en "spesialist" stakk hull på tarmen til min kone som har resulter i, (vel vil ikke gå inn på det her) men det er igjen grunnet totalt feil "behandlig" - de ville igjen ikke høre på hva jeg hadde å fortelle om hvordan nøyakteg samme problemet ble løst i "et annet land" uten kniv / skarpe gjenstander!!!

Vi har selv opplevd sykehus / doktorer / behandling av både pasient og pårørende gjennom mange år i både Australia og i Nord Amerika så vi er i stand til å sammenlikne dette med det som er her til lands, og det er STOR forskjell og Norge kommer ut langt bak!!!

Når det gjelder skatter, så er jeg ikke imot statter for all del, men jeg er personlig imot mengder og størrelser på skatter og avgifter som skal betales i dette landet, spesielt FORMUESKATT som Norge er et av de meget få land som har. Dette er en meget urimelig skatt på det som er igjen etter at det er betalt inntektsskatt + 25% skatt på forbruk + alt mulig av andre skatter (kalles avgifter mmm, men er fortsatt skatter). Får ikke stort mer enn 3-3½ % rente på sparepenger disse dager og når 1/3 av det går til inntektskatt og 1/3 går til formueskatt så er det stort sett ikke mye over 1% netto renter igjen, dekker ikke mer enn brøkdel av inflasjonskost!

Det som har med å oppføre seg som MAFIA har å gjøre er måten Pasientreiser avviser krav om reiseutgifter på, når staten allerede har spart 10tusener på 10tusener av kr allerede ved at jeg har kjørt min kone gratis eller til kr 2,50 / km til + fra behandlig i flere år.

Også måten jeg personlig har blitt avvist av uhøflige "leger" ved norske sykehus, jeg vet tilfeldigvis litt om hva jeg sier da jeg har vært med på dette i mange år i utlandet - gratis sykehus, xray, MR scan ets, prøver, privat legevisitt og alt annet som har med medisinsk å gjøre for ca. kr 6000 pr år per familie dekning, det er i motsetning til 6-7% av inntekt her i landet. Ingen egenandel der nei - der er alt dette "gratis".

Når det gjelder mer statlig MAFIA oppførsel så har det i mitt tilfelle med å bli anklaget / beskylt og dømt av en statlig ansatt ved skatte-U-vesenet i Norge for å ha undratt skatt til Norge av inntekt opptjent i annet land før vi kom til Norge.

Hadde denne person spurt om forklaring på en måte normale mennesker ber om forklaring så hadde det kanske vært greit, men her var det brutalt MAFIA type oppførsel kom kom frem fra denne person som er ansatt av oss skattebetalere!

Som skrevet tidligere inlegg, så hendte noe liknende tilbake i 1989 da vedkommende "skatte-sjef" en plass i Rogaland, med sin MAFIA liknende oppførsel forlangte at vi betalte skatt for hele året, når vi bare hadde flyttet til / bodd i Norge 4½ måned i slutten av året!!!! Etter en god tid, etter at jeg hadde kontaktet utenlands skatteavdelingen da på Forus, fikk vi tilbake det som var blitt innkrevet uretsmessig / (ulovlig) med MAFIA taktikk av vedkommend "skattesjef" - asshole if you ask me!

Så jeg personlig mener at jeg har blitt behandlet på liknende måte som MAFIAEN behandler folk.

If it walks like a duck and talks like a duck, it's a duck!

If it walks like the Mafia and talks like the Mafia, ..........................!!!

Endret av EaglePilot

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å forklare - men jeg har både bodd og jobbet i flere land - og Norge er i særklasse det beste land å bo i som jeg vet om. Jeg klarer ikke forstå vitsen med å svartmale på denne måten. At det finnes urettferdighet og feil må man dessverre regne med, ingenting er perfekt - men vit at andre land har mye mer av dette.

 

Hva er det med dere? Klarer dere aldri å fremheve det positive i stedet for å gnåle om det negative?

 

Det er bare å kaste et blikk over til Sverige å se hva noen år med borgerlig regjering har ført til der - for de svake og syke. De rike har fått mer og de fattige mindre. Enda all forskning viser at man får et bedre samfunn hvis man heller minsker forskjellene.

 

Men det er klart det finnes feil og ting å ta tak i - men diskuter det da - og ikke snakk ned Norge - et land vi burde være stolte av. Jeg er verken rød eller blå - tror blått hadde klart å gjøre det like godt som rødt - i Norge.

 

Formueskatt?? - jeg kommer å feire den dagen jeg må betale forumeskatt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å forklare - men jeg har både bodd og jobbet i flere land - og Norge er i særklasse det beste land å bo i som jeg vet om.

Godt for deg og ganske sikkert mange andre i dette rød/grønne sosialistiske land - men for meg personlig så skulle jeg ønske jeg aldri hadde flyttet tilbake hit, men nå er det for sent å gjøre noe med det, "legen" som absolutt ikke leget min kone kan takkes for det, vi kan nesten ikke ta en tur ut av landet lenger grunnet det han har gjort med henne!!!!!!

 

Jeg klarer ikke forstå vitsen med å svartmale på denne måten.

Andre (incl. meg) har hatt opplevelser som noen ganske sikkert vil høre om. Dersom du ikke vil, er det bare å ikke lese!

 

At det finnes urettferdighet og feil må man dessverre regne med, ingenting er perfekt - men vit at andre land har mye mer av dette.

Mye mer av dette, sikker det, men noen har også mye mindre.

Stopp å sammenligne deg / dere med de som har det "verre" på skalaen, er nok en fordel å sammenligne med de som har det bedre og prøve å klatre mot toppen.

 

Hva er det med dere? Klarer dere aldri å fremheve det positive i stedet for å gnåle om det negative?

Personlig ser jeg IKKE mye positivt her i landet for min kone og meg - beklager unge mann med dine mange år borte vekk der du kan sammenlikne alt mulig med det som er her og der.

 

Det er bare å kaste et blikk over til Sverige å se hva noen år med borgerlig regjering har ført til der - for de svake og syke. De rike har fått mer og de fattige mindre. Enda all forskning viser at man får et bedre samfunn hvis man heller minsker forskjellene.

Tydeligvis skrevet av en ekte rød/grønn sosialist.

 

Men det er klart det finnes feil og ting å ta tak i - men diskuter det da - og ikke snakk ned Norge - et land vi burde være stolte av. Jeg er verken rød eller blå - tror blått hadde klart å gjøre det like godt som rødt - i Norge.

Diskutere er det vi gjør, da må ALT det negative i folks erfaring også få lov å komme frem! Helt enig med deg på en ting; du er nok ikke blå!

 

Formueskatt?? - jeg kommer å feire den dagen jeg må betale forumeskatt!!!!

Hva er vitsen med formue når den skattes slik at den minsker hvert år grunnen SKATT !

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit at du har hatt dårlige erfaringer EaglePilot og jeg forstår din frustrasjon - men det var ikke deg jeg mente når jeg nevnte svartmaling - du tar opp negative konkrete saker.

 

Men jeg setter ikke pris på sosialiststempel og osv - tror også at den politikken Ap står for ikke har så mye felles med sosialisme. Selv bor jeg i en kommune som har blitt styrt av Høyre i lang tid - og jeg er meget fornøyd med dette.

 

Jeg kritiserer de som skriver at Norge er kjørt i grøfta - det blir så feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår