Gå til innhold

Oljelekkasje fra motor, trykk i veivhus?


Qashqai99

Anbefalte innlegg

Da har jeg oppdaget oljelekkasje på min 2010 Qashqai 1,5 dci. Det er rikelig med olje rundt svinghjulshuset (clutchhuset), har hørt at dette kan skyldes for høyt trykk i bunnpanna. Når jeg åpner oljepåfyllingslokket så kjenner man at det blåser kraftig ut av hullet. Det tyter også olje ut av den tykke slangen som ligger øverst på venstre side i motorrommet, usikker på om det er ånderøret.

Har noen vært borti lignende, og hva må gjøres ?

Endret av Qashqai99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier som regel og sitte en boks med et filter på som tetter seg. Rensing eller skifting av den boksen er nok nødvendig, er vel ikke mer enn 1-2 timers jobb avhengig av hvor trangt den sitter.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg vært på verksted. Det viser seg at det ikke var oljelekkasje, men bremsevæske ! Det var lekkasje fra clutchsylinderen som ligger inni svinghjulshuset, en kjent feil på denne bilen. Iflg. verkstedet tar de dette på garantien, heldigvis, da det er maaange timer med skruing for å fikse dette. Mange andre biler har denne sylinderen på utsiden, og det tar 5 minutter å fikse en slik feil, men ikke på Qashqaien. "Trykket" som er der når man åpner oljepåfyllingslokket skal være der, iflg. verkstedet.

Nå ser jeg bare frem til bilen blir fikset :-)

Endret av Qashqai99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste biler i dag har slavesylinderen rett på utløserlageret som her, eldre biler har den på utsiden og det er fremdeles mere enn 5 min å skifte den, men atskillig lettere enn på nyere biler.

 

Disse slavesylindrene holder nok knapt ett minstekrav til kvalitet, har måttet ta ut kassa på ny pga lekkasje på annen renaissan...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår