Gå til innhold

årsavgift problem

Ranger emnet


bamse1962

Anbefalte innlegg

selger du bilen din den 30 eller 31 desember(når biltilsynet er stengt) så blir ikke salgsmeldingen lagt inn før første arbeids dag i januar og da får selgeren et problem. exsempel: salgsmeldingen er lagt i postkassen til biltilsynet den 31.12.2011 og innlagt på autosys/biltilstnets data den 04.01.2012. da får den som solgte bilen reinigen på årsavgiften og blir automatisk ansvarlig for at den blir betalt. etter det jeg mener blir dette feil i lov systemet og bør forandres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, om kjøper stoler på at selger betaler årsavgiften når den kommer.

 

Ellers får ny eier også problemer med ubetalt årsavgift.

 

 

--

Fra Tollvesnet: Årsavgift for 2013 - Tollvesenet

20. Innkreving

 

se forskriften § 2, sktbl. § 2-7 og sktbf. § 2-7-1

 

Ubetalt årsavgift blir krevd inn ved tvang. Dette medfører at ubetalte krav blir rettslig krevd inn gjennom Statens innkrevingssentral etter gjennomført purreløp i Tollvesenet. Innkreving av krav vil igangsettes selv om kjøretøyet er avskiltet etter 31. desember eller vraket etter forfall.

 

Kravet rettes mot den som er registrert som eier den 1. januar i avgiftsåret. Ved på- eller nyregistrering i løpet av avgiftsåret, rettes kravet mot eier på registreringstidspunktet. Ved salg må den som eier kjøretøyet 1. januar forsikre seg om at avgiften blir betalt, for å unngå tvangsinnkreving dersom den nye eieren ikke betaler kravet. Ny og tidligere eier er solidarisk ansvarlige for avgiften det året eierskiftet finner sted, jf. sktbl. §16-40.

 

§ 16-40. Ansvar for erverver av motorkjøretøy og båter

 

Ved overdragelse av motorkjøretøy og båter og tilhenger til motorkjøretøy og båter er erverver ansvarlig for siste termin av særavgifter etter lov 19. juni 1959 nr. 2 om avgifter vedrørende motorkjøretøy og båter § 6 første ledd, og for slike særavgifter påløpt etter utløpet av siste termin fram til overdragelsestidspunktet.

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selger du bilen din den 30 eller 31 desember(når biltilsynet er stengt) så blir ikke salgsmeldingen lagt inn før første arbeids dag i januar og da får selgeren et problem. exsempel: salgsmeldingen er lagt i postkassen til biltilsynet den 31.12.2011 og innlagt på autosys/biltilstnets data den 04.01.2012. da får den som solgte bilen reinigen på årsavgiften og blir automatisk ansvarlig for at den blir betalt. etter det jeg mener blir dette feil i lov systemet og bør forandres.

OK. Hva mener du det bør endres til?

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke turt å gi penger til årsavgift til selger av en bil (kommer selvsakt ann på person, men ikke til en tilfeldig mann på gata).

Jeg hadde heller bare betalt med en gang, direkte, man kan gå inn på tollvesenet sine nettsider å får laget en faktura, så er problemet ute av veien!

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som eier bil bør vite at den som står som registrert eier den 1 januar er ansvarlig for årsavgiften. Derfor selger jeg ALDRI biler i disse månedene. Og hvis jeg gjør det så sørger jeg selv for og få den betalt,og plusser disse pengene på salgssummen.

 

Kunne ikke vært mer enig!

 

Jeg har brent meg på dette en gang da jeg solgte bilen min i jan/feb og ble enig om at kjøper skulle betale årsavgiften. Han betalte derfor ikke noe "ekstra". Men det gjorde han aldri og derfor fikk jeg også regningen i posten. Kjøper fikk jeg heller ikke tak i, og etterhvert fikk jeg inkassovarsel fordi han ikke hadde betalt. Så det endte med at jeg betalte. Etterpå tok jeg saken videre til forbrukerrådet, og vi hadde heldigvis skrevet kjøpskontrakt. Så etter noen uker fikk de ordnet opp i saken og jeg fikk pengene tilbake fra kjøper. Han trodde sikkert han kunne lure seg unna..

 

Så jeg skal aldri mer selge en bil å stole på at kjøper kommer til å betale årsavgiften. Betal den før du selger bil og legg det til i prisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også brent meg på dette, men om ny eier av bil skal ha skilter på bilen, så blir han pent nødt til å betale. bilen blir begjært avregistrert leeeenge før pengene blir tvangsinnkrevd fra deg! (ja jeg har prøvt, nekta plent å betale før bilen var avskilta, ikke bare begjært, men at skiltene ligger hos BT...) klarte også å få til at BT sender de til meg før de kan få skiltene sine...:)

Men en annen gang ble bilen vraka, så da måtte jeg bare betale, uten mulighet til å klage. MEN, fikk vite at om jeg hadde hatt en gyldig kontrakt som sa at kjøper skal betale årsavgift, så skal han det, samme hva...

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvis bilen ikke er avregistrert før 1. Januar det året må årsavgiften betales uansett, og da er både eier og kjøper ansvarlig for at den blir betalt. I mitt tilfelle tror jeg ikke at han kunne ha brukt bilen noe særlig da som du sier at den blir begjært avregistrert..

 

Men det å skrive kjøpskontrakt og at selger betaler årsavgiften før han selger bilen, for så å legge til den i salgsprisen er veien å gå uansett om du selger bil for 3000 kr eller 100000 kr spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
selger du bilen din den 30 eller 31 desember(når biltilsynet er stengt) så blir ikke salgsmeldingen lagt inn før første arbeids dag i januar og da får selgeren et problem.

 

Skal vi se...

30 desember var en søndag.

31 desember var mandag, og eg regner med at de fleste Trafikkstasjoner hadde åpent frem til klokka 12 den dagen.

Grei anledning til å levere papira der i åpningstida.

 

Utrolig mange som f.eks skal avskilte biler i romjula, så Trafikkstasjonene er åpne da.

 

Kva er 'Biltilsynet' forresten?

Det siste eg hørte om som brukte det navnet var ei dårlig webside full av juks og fanteknep for å omgå regelverket. De hadde en 'betaltelefon' også, som man visstnok fikk gode råd på, men det var vel fordi den bare viderekoblet alle samtaler til Ørsta Trafikkstasjon.

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

pengene for årsavgiften kommer ikke tilbake for de blir du svindlet for.

jeg solgte en vw lt 35td 1995model YE 50232 til en afrikaner som bor i oslo.

HAN oppga falsk adresse på salgsmeldingen og jeg fikk reinigen fra toll og avgift i oslo.

som svindlet beløpet av min intekt, ennå til at bilen var solgt i 30 desember 2011.

bilen leverte jeg på gardermoen lufthavn samme dag jeg reiste til asia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den bør endres til 3 arbeids dag etter nytt år.(exsempel) er første arbeids dag er den 04.01 må fristen bli den 06.01.

jeg vet nå hva jeg gjør neste gang jeg selger bil, etter at bilen er betalt.

tar med kjøper til nærmeste trafikkstasjon så får han/hun valget med å omreg bilen eller at skiltene blir levert inn.

da slipper jeg mye trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår