Gå til innhold

Byttet toppakning, fortsatt varm motor


Jokke112112

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en Ford Sierra 92 modell. Motorkode N9C.

 

For ca en mnd siden begynte den å få høyt forbruk av kjølevæske (den forsvant bare. og det var ingen synlige lekkasjer), det var trykk i ekspansjonstanken, varmeapperatet blåste kaldt, motoren ble altfor varm og den spøy ut tykk hvit eksos. Trodde først det kunne være vannpumpa så jeg bytta den selv.

 

Dette hjalp lite, så jeg konkluderte med at det måtttte være toppakning (den er jo kjent for å være ganske dårlig på doch motoren?)

 

pga av lite tid og erfaring sendte jeg den til verksted for å bytte toppen.

De byttet (tatt fra hukommelsen, har ikke kvittering her nå)

 

Slipt topp

Toppakning

Termostat/tempføler?

Tennplugger

Drivrem

Olje

Oljefilter

kjølevæske+++

 

Når jeg fikk den tilbake igår ble motoren varm etter et par hundre meter. Faktisk varmere enn den ble før jeg fikk den inn på verksted. Tenkte det kanskje var noe som skulle gå seg til (angrer nå på at jeg ikke snudde tvert). Da jeg kom hjem sjekket jeg under panseret. Kjølevannet var inntakt (det var lilla, noe jeg aldri har sett før), alt så greit ut. Men det kom en merkelig bankelyd/skranglig fra bakre del av eksosen (som ikke var der før, og det var ikke fra katalysatoren). Denne lyden forsvant når jeg trykket inn clutchen.

 

Eksosanlegget var det første som ble byttet da jeg kjøpte den for et år siden. Så jeg kan ikke se for meg at det skulle være noe galt med det.

 

Jeg leverte den tilbake idag og sa at motoren fortsatt blir varm. Glemte helt å nevne eksosen.

 

Så spørsmålet er. Kan det være noe annet enn det som er byttet som kan være årsaken til at motoren blir varm? Eller har verksted gjort noe feil? Har søkt litt rundt, men alt som kan forårsake for varm motor har jo blitt byttet... Og kan noe i motoren være årsaken til ulyden i eksosen?

Endret av Jokke112112
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår