Gå til innhold

Noen glupinger innen matte her?

Ranger emnet


Jesper1201

Anbefalte innlegg

Hei.

Har ett litt tricky spm.

 

Hvis jeg har en lukket beholder som rommer akkurat én liter vann, når dette fryser, hvilket/hvor stort trykk blir det i/på beholderen?

 

Jeg har hørt at vann utvider seg med 10% når det fryser, men klarer ikke bekrefte dette noe sted.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 9 og 10% ja. Bekrefter det her da... :)

 

How much does water expand when it's frozen?

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Den høyeste fasen man har klart å lage av is er altså is XV. Dette lages ved å presse vann til et trykk på 1,1 GPa. Man anslår at ved enda høyere trykk vil is gå over til å bli et metall

Vann, og alle andre stoffer for den saks skyld, har et såkalt trippelpunkt. Det er et punkt med en gitt temperatur og trykk hvor vannet er damp, is og flytende på samme tid. For vann er dette punktet 0.01° C med et trykk på 611,73 Pa

Noe som du sikker har funnet ut avbiggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, denne er ikke lenger relevant, men fant ut at det utvider seg noe rundt 10-12% i en åpen beholder. 

Men svaret på det jeg lurte på fikk jeg aldri vite, men "fasiten" er jo veldig enkel, hvis vannet/isen ikke har ekspansjonsmulighet vil ikke vannet fryse.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår