Gå til innhold

Trekk hestehenger med x1

Ranger emnet


Dede1963

Anbefalte innlegg

Har x1, 163 hk og automatgir. Ifølge vognkortet kan den trekke 2 tonn. Vi ser nå på hestehenger, har en i sikte, men den veier 930 kg - før hester lastes.. Skall kjøre 1 eller 2 islandshester som vel veier 3-400 kg hver. Dvs ca 1700 kg totalt. Blir dette for mye å dra (belaste motor girkasse) så vi burde finne lettere henger?

 

Fr ordens skyld: har be førerkort så aktuell henger er ok fra det ståstedet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bilen kan trekke 2 tonn og henger + last blir 1700kg, har man da BE lappen kan det kjøres med uten at du trenger hengerkalkulator:)

 

Ville likevel tenkt litt over belastning på motor og drivverk, da det å trekke tung last oppmot maks av det du har lov til (du skal vel ha med litt for til hestene også, osv) gir mye mer slitasje osv på drivverk og motor, som igen vil føre til at du må påberegne noe mer utgifter til reperasjon av bil...

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg verken trekker henger med automat eller anbefaler å gjøre det, unntaket er converter girkasse som er lagd for formålet.

 

Det blir mye belastning på den stakkars automatgirkassa hvis en skal trekke 1700kg + bilens vekt.

Det er nok ikke første eier, men kanskje andre eller tredje eier som evt. vil få ett girkasse havari.

 

Selvfølgelig er det opp til hver enkelt om man vil gjøre det, men jeg anbefaler ikke å dra tunge hengere regelmessig med automat.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når girkasser på biler som ikke er eldre enn 5 år rykker uten bruk av henger så forstår jeg at det ikke anbefales og trekke henger. Har selv hatt og brukt biler med automatkasser til og trekke hengere med,biler som er kjørt mellom 200-500 000km. Har til dags dato aldri hatt et girkasse havari på noen av mine biler.

 

Er man redd for at motor/girkasse skal rykke vil jeg anbefale og tegne en bilpluss forsikring hvor havari på motor og girkasse blir dekket for biler opp til kjørte 200 000km og ikke eldre enn 8 år. Har en arbeidskolega som nettopp fikk dekket havari på girkasse,65000 kr på en slik forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår