Gå til innhold

Mystisk feil (Fusking, motorlampe ++)

Ranger emnet


AeroMech

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Tenkte jeg skulle forhøre meg med litt utenfor verkstedene, for verkstedene har tydeligvis hakk i plata.

 

Har en Opel Zafica 1.6 2006 modell.

 

Rundt august i fjord begynte motorlampen å lyse (Indikrerer feil i eksossystemet). Bilen ble diagnosert og feilkoden indikerte defekt i lambdasonde 1 (fremre). Etter bytte lyste lampen fortsatt. Lambdasonden ble byttet igjen, feilen fortsatte. Byttet lamdasone 2 (Bakre), men den lampes forsatte å lyse. Det har vært litt av og på.

 

Etter en stund, November ca, begynte bilen å gå tungt, den drar forferdelig dårlig. Og rett føre jul begynte motorlampen å blinke (Indikerer feil på katalysator) og ved gasspådrag og motstand begynte bilen å fjuske (diagnosert tenningsbank i sylinder 1).

Nå i dag lyser bare lampen, og ved gasspådrag og motstand fjusker bilen fortsatt.

 

Jeg tok i dag bilen inn på et annet verksted, og de fikk opp labdasonde 1 som feil. På dette verkstedet (Opel) mener de kanskje det forrige verkstedet (Meca) har brukt uorginal og universal lambdasonde.

 

Nå er jeg så lei, så hører jeg en mekaniker si lambdasonde en gang til, da griner jeg!

 

Selv prøver jeg å få fram at det kan være katalysatoren som er potte tett, men hva vet jeg.

 

Noen ideer?

 

 

Mvh Kent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meca bruker bosch deler så det skal ikke stå på kvaliteten. Kan jo ligge inne flere typer feil på lambdasonden. Spørs akkurat hva koden sier.

Men jeg ville nok gjort som han over her sier og få testet bilen uten eksosanlegget på selv om det blir et j... leven.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kent,

har 2005 Zafira B 1,6, og har hatt problem som ligner det du beskriver. Bilen fusket fælt, vanskelig å ta igang med, svak og mega fusking ved akselerasjon.Motorlys og feilmeldinger . Misfire cyl.1 Misfire cyl.2 osv. til cyl. 4. og multiple misfires on random cylinders. Dette viste seg å være coilene, skinna med de 4 coilene på. Dette er vist en gjengangerfeil på disse modellene. Problemet forsvant.

 

Mvh, diy_tec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Motorlampe indikerer feil i motorstyring. Det kan være alt fra ledningsbrudd til defekt motorstyreenhet. Og vanlige blemma er jo å få feil på lambdasonde, for så å bytte denne uten resultat. Hvilken feil man får på lamdasonden er viktig, fordi den måler blandingen i eksosen. Sier feilen f.eks for feit blanding betyr det at det er for mye uforbrent bensin i eksosen. Hvis det f.eks er feil på en tennplugg vil ikke denne antenne blandingen på en sylinder, og bensinen går rett i eksosen, og man får feilkode på lambdasonde, fet blanding.

På noen vil man også få feilmeld på feiltenning, men ikke på alle.

Feil på luftmasseføler er også en typisk kilde til feilmelding på lamdasonde, da lmm måler f.eks mindre lufttetthet enn det i realiteten er, og styreenheten justerer bensinmengde etter målt tetthet.

Tempfølere kan også gi lambdafeil. Er kjølevæsketemp virkelig 90 grader, mens føleren gir en verdi for 5 grader pøses det på med bensin, ergo fet blanding. Da hjelper det ikke med ny lambdasonde

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei Kent!

Har hatt et ligende problem med en Zafira a 1.8I. (1999 modell)

Prøvd følgende:

-Byttet ERG ventil

-Byttet Coil

-Byttet Lambada

-Byttet Luftmassemåler

-Renset gassspjel for olje

-Koblet bort KAT'n for å sjekk om den var tett...

-Byttet bensin trykkregulator..

 

Finner ikke ut av det. Symtomene er samme som du sier, ujevn tomgang og tap av motorkraft.. spesielt rundt 2000- 3500RPM etter dette "hakker" den ved jevnt turtall...neste steg blir å se om det er en ventil som henger.. Om du finner ut av din, GI LYD!!! Nå gir den noen ganger feil kode P0130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
  • 10 months later...
  • 1 month later...

hold ned gasspedalen og bremsepedalen i bunn når du slår på tenninga, da kommer det opp feilkoder i displayet for km stand. det er de 4 siste tallene der så kan du bruke en app på mobiln som heter iopel eller hva det er så kan du søke på feilkden der.   men du må være kjapp. og kanskje gjøre det flere ganger for å få med alle kodene hvis det er flere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår