Gå til innhold

bensin på diesel - senskader?

Ranger emnet


RATM_

Anbefalte innlegg

Jadda, så klarte jeg det jeg aldri trudde jeg skulle få til. Putta bensin på dieselbilen til kjerringa! Har bensinbil selv og av gammel vane plukka jeg opp 95 pumpa og kjørte på til nesten full tank. Det var jo en grunn til at jeg fylte den var selvsagt nede på rødmerkinga.

 

Siden detta ble gjort av gammel vane, tenkte jeg heller ikke noe på hva jeg gjorde og starta bilen og kjørte mot jobb. Gikk ikke så veldig lang tid før jeg merka at det var noe rart med bilen, men siden jeg sjelden kjører den "gamle" holken og kjerringa alltid har noe å utsette på den tok jeg ikke tegna tidlig nok. Endte opp med å kjøre ca 4-5km med fusking før den virkelig tok av og det hørtes ut som rådebank og villmenn nedi der. Da kom det som lyn fra klar himmel hva jeg hadde gjort, svinga inn på busslomma og stoppa tvert! Fikk ringt en kollega som kom og taua meg til jobben så bilen ikke sto i veien for buss eller no.

 

Etter jobb fikk vi tømt tanken ( kult med 60-70 liter bensin rett i dass! ) og vi fikk tømt systemet så godt det lot seg gjøre. Tok av dieselfilter og blåste rent med trykkluft ( følte det var lurt, hakke peiling på om det har noen hensikt ) og så sugde vi diesel gjennom filteret med vakum så det bare vare diesel i systemet. Hadde da fylt opp tanken med diesel først såklart. Slang også på en skvett med totakts olje etter tips fra litt googling.

Etter det starta vi opp bilen igjen og lot den gå litt før jeg tok en tur og da gikk den som før

 

Ja, jeg vet, jeg var j@#lig heldig som ikke røk noe! Bilen er forresten er Passat med common rail

 

Men så har kjerringa kjørt den litt nå de siste fire dagene etter dette skjedde ( skjedde på fredag) og klager på at den fusker. Tok en runde med den i ettermiddag for å teste og jaggu har ho ikke rett. Tomgang er helt fin og jeg kan ruse den uten noe nøling eller tull fra motorn. Kjører jeg med den er den også helt fin helt til jeg kommer på en litt slakk nedoverbakke og har sånn rundt 1500 omdreininger pluss minus. Da kjører jeg akkurat så jeg ikke gir noe særlig gass men heller ikke bremser på gira. Holder bare konstant fart. Da begynner den å lugge litt akkurat som om den kutter i et millisekund. Føles nesten som å sitte på den gamle skolebussen med bussjåføren som ikke klarte å holde jevn gass ( les: AV/PÅ gass hehe ). Ingen varsellamper eller noe.

 

Så nå har jeg brukt hele kvelden på google igjen for å finne svar.

 

Spørsmålet er da:

 

Hva kan jeg ha fucka etter den bensinfiaskoen min som kan gjøre bilen sånn?

Kan det rett og slett være tilfeldig, eller kan besinblandinga mi ha gjort utslag på f.eks noe LMM eller EGR ventil? DPF?

 

Noen kloke hoder som kan si meg hva detta kan være?

 

 

Noen som har noen tips og råd?

At bensinpumpa er grønn og diesel svart, at man skal se på tanklokket etter DIESEL merke og alt det der.. jo takk DET vet jeg! Er det noe jeg har lært denne helga er det at menneskesvikt skjer en selv iblant også, merkelig nok hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som det går verst ut over er tre ting: Fødepumpe i tanken, høytrykkspumpe og dysene. Gjør heller ikke noe om du har på 1 dl med totaktsolje på tanken din hvis du har full tank. Det letteste er og koble på diagnose og få sett på verdier på motoren, trykk på diesel o.l. Ta returmåling for og se om det er noen av dysene kan ha blitt skadet.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lagt gullegget nå ja. Skru opp dieselfilteret igjen så ser du sikkert noe spon der. Det er deler for ca 40-50000kr i høytrykkspumpe, dyser, dyserør, rail og fødepumpe. Hadde du taua bilen rett til møller hadde du fått endel rabatt på deler samt at møller hadde betalt 10000kr av regninga. Nå som du tømte tank osv selv får du ingenting.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er en 2005 med 1.9tdi. Når jeg stoppa bilen selv og den med unntak av denne lugginga i turtallsområde jeg sa går som en klokke, har vel ikke fødepumpa og høytrykkspumpa tatt kvelden iallefall?

 

TL3518: Som jeg sa i første post så vet jeg at jeg har driti på draget - trenger ikke noen til å fortelle meg det, tro det eller ei det oppdaga jeg helt fint selv! ;) Hva jeg skulle gjort og hva det skulle kosta meg er også helt uvesentlig for meg nå. Spørsmålet var enkelt og greit om det er noe som kan ha tatt skade som gjør at bilen fusker i turtallsområde 1500+- ved konstant fart.

 

 

Opelduude: Takk for tips, skal få lest ut diagnose og sjekke retur! Siden bilen starter og går uten problemer ellers regner jeg med at føde- og høytrykkspumpa ikke er defekt og klarer å levere nok diesel? Ikke noe fusking ved gasspådrag heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er en 2005 med 1.9tdi.

I førsteinlegget ditt skreiv du Passat med common rail motor. 1.9Tdi har pumpedyse teknologi. Commonrail kom først i 2008 på passat, og det endrer alt....

 

Så nei, pumpedyse tåler en feilfylling, det går bra i 99% av tilfellene. Om bilen fusker er den nok ikke heelt tom for bensin enda.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg hadde en tastefeil på årstallet der, uvant med nummertaster på siden :p . Det er en 08 og så vidt jeg vet er det commonrail, men bare fint om jeg tar feil nå:). Men kan jeg ta ut dieselfilter uten å få luft i systemet eller er det ikke noe kluss med det? Tenkte sende bilen på Møller og få de til å bytte filteret samtidig som jeg får de til å ta diagnose.

 

Jeg tok også en sjekk av det letteste å begynne med idag nemlig EGR og nappa ut kabelen. Tok en kjøretur etterpå og da gikk den knirkefritt! Fikk feilmelding men håper den nullstiller seg siden den ble borte når jeg plugga den i og starta på nytt ivertfall. Får prøve å rense EGR i helga :) Men tar en diagnose uansett for å se om det ligger noe mer feil der.

 

Takk for hjelp folkens!!

Endret av RATM_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår