Gå til innhold

Mistet førerkort, men rettferdig?

Ranger emnet


jimmen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Først og fremst, JADA jeg vet det ikke var så smart og fornuftig og alt det der, jeg erkjenner og har gjort det og kjenner virkelig straffen.

 

 

Det skjedde i starten på November 2012 at jeg ble tatt for å ta 1 (!) piruett med bilen, på en parkering plass med kun 1 bil på midt på natten med ingen andre i nærheten.

 

Lensmann hadde sett meg pga de hadde gjemt sivilbilen, med 2 i.

 

Uansett, En kompis av meg gjorde også dette.. Vell og merke på kvelden, men med full bil og andre i nærheten. (1mnd etter)

 

Vi begge mistet kortet, jeg tok på meg ansvaret og sa jeg hadde gjort det og skrev under på det.

Han derimot, han nektet, selv om de hadde sett han burne OG gå ut av førersetet.

Men etter 2 uker ringte politiet han, og sa at han kunne komme å hente sitt førerkort da de ikke hadde noen grunnlag for å ta det..?!

 

Kan jeg virkelig gå å klage på dette, siden han fikk sitt tilbake?

Skal egentlig få tilbake førerkortet 6.juni..

97- Volvo V70R AWD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tjener vel ikke noe på å klage på at kompisen ikke får straff.

 

Har du mistet førerkortet allerede ved rettskraftig dom?

Ellers burde det være mulig i rettsak å argumentere for om det som er skjedd er i strid med paragraf 3, slik at

- det ikke er opptrådt med nødvendig forsiktighet og aktsomhet

- slik at det er forvoldt skade, eller oppstått fare

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har du kanskje lært at ærlighet varer kortest.

 

To ganger har jeg reddet meg unna førerkortbeslag ved å for enhver pris unngå å svare direkte på spørsmål og stå på krava.

 

Den ene gangen ble jeg stoppet av sivilsnut på E6 ved Jessheim og han påstod hardnakka at jeg hadde en gjennomsnittfart på 166 km/t. Da svarte jeg: Det kan umulig stemme, det er godt mulig jeg var over 100, men så fort kan det umulig ha gått.

Lang i maska kom han tilbake med førerkortet mitt i hånda og lovte meg at han skulle ta meg en dag, men ikke nå siden han kun kunne bevise at jeg hadde kjørt i 106 km/t.

 

En annen gang ble jeg stoppet i 130km/t i 80-sone og han påstod at jeg bare måtte innstille meg på å møte i retten osv før jeg spurte om å få se dette bildebeviset han er pålagt til å inneha for å ha tilstrekkelig bevis i en evt. straffesak. Da kom det frem i lyset at vedkommende på en eller annen utrolig måte hadde klart å rote bort/slette videoen av kjøringen min.

 

Det viktigste er å aldri tilstå eller godta noe som helst ved mindre du selv vet med 100% sikkerhet at det er helt møkk umulig å slippe unna samme hva du sier eller gjør.

JB


Volkswagen Golf '97


Volkswagen Golf '13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
Da har du kanskje lært at ærlighet varer kortest.

 

To ganger har jeg reddet meg unna førerkortbeslag ved å for enhver pris unngå å svare direkte på spørsmål og stå på krava.

 

Den ene gangen ble jeg stoppet av sivilsnut på E6 ved Jessheim og han påstod hardnakka at jeg hadde en gjennomsnittfart på 166 km/t. Da svarte jeg: Det kan umulig stemme, det er godt mulig jeg var over 100, men så fort kan det umulig ha gått.

Lang i maska kom han tilbake med førerkortet mitt i hånda og lovte meg at han skulle ta meg en dag, men ikke nå siden han kun kunne bevise at jeg hadde kjørt i 106 km/t.

 

En annen gang ble jeg stoppet i 130km/t i 80-sone og han påstod at jeg bare måtte innstille meg på å møte i retten osv før jeg spurte om å få se dette bildebeviset han er pålagt til å inneha for å ha tilstrekkelig bevis i en evt. straffesak. Da kom det frem i lyset at vedkommende på en eller annen utrolig måte hadde klart å rote bort/slette videoen av kjøringen min.

 

Det viktigste er å aldri tilstå eller godta noe som helst ved mindre du selv vet med 100% sikkerhet at det er helt møkk umulig å slippe unna samme hva du sier eller gjør.

 

 

Her tar du nok feil. Politiet trenger IKKE å inneha bildebevis av at du har kjørt for fort. De bilene som har videomåling er som oftest de sivile videobilene til UP. de andre politibilene BÅDE sivile og uniformerte bruker noe som heter Trip-Track og Police-Pilot. Politiet kan også bruke sitt eget speedometer for å foreta en måling på deg, men da er de avhengige av å teste speedometeret opp mot f.eks en laser, for å se at det viser den reele hastigheten.

 

jimmen

 

Mistet førerkort, men rettferdig?

Hei.

 

Først og fremst, JADA jeg vet det ikke var så smart og fornuftig og alt det der, jeg erkjenner og har gjort det og kjenner virkelig straffen.

 

 

Det skjedde i starten på November 2012 at jeg ble tatt for å ta 1 (!) piruett med bilen, på en parkering plass med kun 1 bil på midt på natten med ingen andre i nærheten.

 

Lensmann hadde sett meg pga de hadde gjemt sivilbilen, med 2 i.

 

Uansett, En kompis av meg gjorde også dette.. Vell og merke på kvelden, men med full bil og andre i nærheten. (1mnd etter)

 

Vi begge mistet kortet, jeg tok på meg ansvaret og sa jeg hadde gjort det og skrev under på det.

Han derimot, han nektet, selv om de hadde sett han burne OG gå ut av førersetet.

Men etter 2 uker ringte politiet han, og sa at han kunne komme å hente sitt førerkort da de ikke hadde noen grunnlag for å ta det..?!

 

Kan jeg virkelig gå å klage på dette, siden han fikk sitt tilbake?

Skal egentlig få tilbake førerkortet 6.juni..

 

 

Det som trolig har skjedd her, (skal ikke si 100% sikkert) er at du har samtykket til førerkortbeslag, da kan politiet beholde førerkortet ditt til saken er ferdig "etterforsket"/avgjort. Du "tilstår" at du har gjort noe galt.

 

kompisen din har trolig ikke godtatt førerkortbeslaget og da må saken prøves for retten innen 3 uker, for at retten så skal vurdere om det er grunnlag nok for at beslaget skal opprettholdes. Det medfører ofte en del ekstra arbeid for poltiet, så det hender at folk får igjen førerkortet sitt før de 3 ukene har passert fordi at da har de fått "en smekk på lanken"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar du nok feil. Politiet trenger IKKE å inneha bildebevis av at du har kjørt for fort. De bilene som har videomåling er som oftest de sivile videobilene til UP. de andre politibilene BÅDE sivile og uniformerte bruker noe som heter Trip-Track og Police-Pilot. Politiet kan også bruke sitt eget speedometer for å foreta en måling på deg, men da er de avhengige av å teste speedometeret opp mot f.eks en laser, for å se at det viser den reele hastigheten.

 

Da gjorde de tydeligvis et unntak for meg begge gangene da. Og de som har fortalt meg at politiet må bevise at handlingen du er tiltalt for faktisk har funnet sted må ha lurt meg trill rundt.

JB


Volkswagen Golf '97


Volkswagen Golf '13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjorde de tydeligvis et unntak for meg begge gangene da. Og de som har fortalt meg at politiet må bevise at handlingen du er tiltalt for faktisk har funnet sted må ha lurt meg trill rundt.

 

Når du sier DE, refererer du da til politimannen eller til retten?

 

Å ta en sak til retten medfører MYE papirarbeid, som igjen medfører mye jobb. Er ikke alle politifolk som gidder å ta bryet med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Men uansett må de kunne dokumentere at man faktisk har kjørt for fort, at de har kjørt etter å målt deg med speedometereret uten å ha noen dokumentasjon på dette, holder ikke!

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan har up-sjefen tenkt og håndheve dette? Synsing fra politimann til politimann? Dette må være noe av det mest idiotiske denne up-sjefen har uttalt! Enten så er pargraf 3 tilstede og brukes eller så får den fjernes. Skal man drive med dette så må plassen lukkes av. Hvor i de store byene finnes en øde parkeringsplass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår