Gå til innhold

Bytte ventilløftere på Passat 1.8 20v

Ranger emnet


ftpfloppy

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Passat 98mod.1,8 bensin 20v som tikker no forferdelig,det høres ut som det er en ventilløfter som tikker.

Det er verst når jeg har kjørt så motoren er varm

Er det mye arbeid og skifte ventilløftere på denne bilen, må man av med registerreima og hvor kan jeg kjøpe nye ventilløftere? Må ha 20stk ikke sant eller går det ann å bare bytte de som er dårlige? Hvordan kan jeg finne ut hvilke som er gåene og ikke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har 20v og to kammer så er det litt mer arbeid på din enn i guiden min. På din må begge kammene ut, samt registerkjedet må times riktig ved montering.

Ja, du trenger 20 løftere. Bytt alle når du først driver på. Er to typer, 33.5mm på eksossiden og 24mm på innsugssiden. Delenummer 058109309E (8 stk) og 058109309F (12 stk). Når kammene er ute løftes gammle løftere ut og nye settes inn med olje og slippes nedi. Monter tilbake kammene (husk olje på kamlobene) og start opp, det vil mest sannsynlig tikke mye til å begynne med, men aldri la turtallet gå under 2000 omdr. Kjør en tur og pass på å holde turtallet mellom 2000 - 2500 omdr den første halvtimen, innen noen minutter forsvinner tikkingen :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved ettertanke, du trenger kun løsne kammene og kjedestrammeren for så å løfte de litt opp for å bytte løfterene. Men uansett, noter deg merkingene på kamdrev FØR du løsner noe som helst, samt etter montering verifisere at det er riktig.

Husk at kamklavene er unike, hvilket betyr de må ALDRI monteres noe annet sted enn der de stod fra før, samt riktig vei. Særdeles viktig!

 

Du trenger VAG-verktøy 3366 for å presse sammen kjedestrammeren før demontering.

 

images?q=tbn:ANd9GcQzQ0NSkwIPqHcA6v3FLH3-1kiJ_SxpuRrcvbyZWEXvyUFRlRjgpG4ZpwP7iQ

 

Montert på strammer

19649167266423.jpg

 

Referansemerker på kammene.

2012-08-27_201712_audi_adr_cam_setting_no_1_.gif

 

Og 16 ledd på kamkjedet mellom merkene

2012-06-06_174445_new_chain.png

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår