Gå til innhold

Forgasser-spjeld vil ikke røre seg.


Jonas94

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Cologne 2,3 V6, men fant ut at gasswiren ikke ville røre seg.

Øverste spjeldene rører seg, men den nederste som wiren er festet til vil ikke røre seg.

 

Prøvde å koke forgasseren men det hjalp ikke.

 

Har desverre ikke mange bilder av den, men fant bilder av noen som kan forklare hva jeg tror sitt fast.

[ATTACH]35558[/ATTACH]

 

Tror den sitter fast der pilene her er vist.

[ATTACH]35559[/ATTACH]

Men noen idee på hvordan jeg kan få løsnet den, for spjeldene er i lukket stilling og selv om jeg løsner de to skruene til hvert spjeld så får jeg ikke dratt ut den "akslingen"

 

 

 

Her er min:

[ATTACH]35560[/ATTACH]

[ATTACH]35561[/ATTACH]

[ATTACH]35562[/ATTACH]

 

Takk for svar:)

post-74239-13804854725997_thumb.jpg

post-74239-13804854726039_thumb.jpg

post-74239-13804854726081_thumb.jpg

post-74239-13804854726121_thumb.jpg

post-74239-13804854726161_thumb.jpg

MF 165

John Deere L105 (solgt)

Stiga Villa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem gav deg tips om å koke den? Demonter tannhjulet og gassarmen på hovedakselen og skru av spjeldet, da skal hovedakselen kunne fjernes motsatt vei. På sekundærakselen fjerner det motsatt vei ift hovedakselen, her fjernes mutteren i motsatt ende av tannhjulet, gasspjeld skrues av og aksel kan dras ut. BTW, gaseren din er av type Weber 38/38 DGES.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem gav deg tips om å koke den? Demonter tannhjulet og gassarmen på hovedakselen og skru av spjeldet, da skal hovedakselen kunne fjernes motsatt vei. På sekundærakselen fjerner det motsatt vei ift hovedakselen, her fjernes mutteren i motsatt ende av tannhjulet, gasspjeld skrues av og aksel kan dras ut. BTW, gaseren din er av type Weber 38/38 DGES.

Takk for hurtig svar:)

 

Leste det på mopedportalen når jeg søkte opp hvordan man skule rense en forgasser.

[ATTACH]35563[/ATTACH]

 

Slik den står nå er likens som dette:

[ATTACH]35564[/ATTACH]

 

Problemet er jo at "butterlfly'ene" (samme som spjeld?) ligger vel inne i den akslingen, spor som den er inni og festet med de to skruene?

Men får jo ikke rørt akslingen noe, prøvde litt forsiktig og da så det ut som butterfly'en/spjeldet ble litt bøyd..

[ATTACH]35565[/ATTACH]

 

Aha takk for at du nevnte hva slaks forgasser det er:) Stemmer det at det er elektrisk shokk på den?

Har kun motoren, og tenkte å sette den inne i en plentraktor evt traktor, så vil unngå mest mulig unødvendig elektronik..

post-74239-13804854726192_thumb.jpg

post-74239-13804854726234_thumb.jpg

post-74239-13804854726298_thumb.jpg

MF 165

John Deere L105 (solgt)

Stiga Villa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre siste bildene i første tråd er en solex/pierburg EEIT, orginal forgasser til 2.3 gråmotor bl.a.

 

 

Spjeldakselen din er messt sannsynlig rustet fast, jeg vil kalle det kaputt forgasser, har reparert det før, men det varer dessverre ikke, den begynner å suge falskluft etter kort tid.

 

En synkronforgasser med fast venturi er nok mange ganger mere avansert enn en mopedforgasser.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre siste bildene i første tråd er en solex/pierburg EEIT, orginal forgasser til 2.3 gråmotor bl.a.

 

 

Spjeldakselen din er messt sannsynlig rustet fast, jeg vil kalle det kaputt forgasser, har reparert det før, men det varer dessverre ikke, den begynner å suge falskluft etter kort tid.

 

En synkronforgasser med fast venturi er nok mange ganger mere avansert enn en mopedforgasser.

Aha takk for info ang forgassertype:)

Så lenge den vil fungere, hadde ikke planlagt å legge i noen tusen i forgasser til denne :/

 

Ja kan godt hende, men prøvde meg frem på å søke på google så trodde det kanskje ville hjelp.

MF 165

John Deere L105 (solgt)

Stiga Villa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier legge gamle trege gassere i diesel over natten, om det er det beste kan sikkert diskuteres, men det har fungert fint for min del. Dog har de ikke vært stuck som din.

Kan prøve dette til helga så får vi se om det hadde hjulpet, håper det hjelper siden er ikke så ivrig etter å kjøpe ny forgasser..

MF 165

John Deere L105 (solgt)

Stiga Villa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom tilbake til verkstedet idag, og tidligere denne uka kom jeg på at jeg kanskje ha en forgasser liggende, men fikk det ikke helt til å stemme fordi jeg mente den hadde kun ett spjeld (trodde det var 2, gass og chook spjeld).

 

Kom frem å fant den og den hadde bare ett spjeld.

Sto 1717 894,9 BMW DVG på den.

 

Den passet ikke overens med manifolden, men noen som vet av en overgang?

Dette er bare greit å vite tilfelle det ikke hjelper å legge original forgasseren i diesel.

 

Bilder av forgasseren jeg fant på verkstedet, noe som kanskjemangler på den? så veldig basic ut iallefal.

 

post-74239-13804854729844_thumb.jpg

 

 

Edit:

Fant en slik på ebay, http://www.ebay.com/itm/BMW-E30-316i-318i-M40-E30-316-318-Drosselklappe-DVG-17178949-Bosch-0280120316-/170847134538?pt=DE_Autoteile&hash=item27c748634a&vxp=mtr, og den er beregnet til BMW 316 og 318 alltså 1,6l og 1,8l

post-74239-1380485472952_thumb.jpg

post-74239-13804854729574_thumb.jpg

post-74239-13804854729683_thumb.jpg

post-74239-13804854729778_thumb.jpg

Endret av Jonas94

MF 165

John Deere L105 (solgt)

Stiga Villa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei.

 

Choken på disse er koblet slik at det er 2 varmeelement på den som varmer ei bimetallfjær, opp til en viss temp på kjølevannet virker bare det ene elemtet, etter dette virker begge og choken går fort helt av. Ofte er disse sammenkoblet utenom tempbryteren på 2.3 pga klager på høyt forbruk når de var nye.

 

Den delen du har bilde av er tenningsmodulen, uten den kan du likegodt levere tilbake forgasseren du har kjøpt, for da blir det ingen gnist.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er det mulig å bygge om til uten tenningsmodul?

Har den liggende(er den på bilde) men de som har tatt ut motoren fra bilen i sin tid har klippet de to ledningene som går inn på fordeler, helt innmed fordeleren, ikke noen mulighet for å lodde/kabelsko :/

 

Noen som evt har ei sprengskisse?

MF 165

John Deere L105 (solgt)

Stiga Villa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår