Gå til innhold

Bremserør

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Bremserør finnes vell bare i en dimensjon så vidt jeg vet.. hvor mye jobb det er å skifte bremserør kommer helt ann på hvilket rør som er rustet og om du kjøper ferdigbøyde stålrør med koblinger fra en forhandler eller kjøper en kobberrør rull fra biltema.. Anbefaler det extra arbeidet med å bøying og koning av kobberrør da disse ikke ruster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremserør finnes vell bare i en dimensjon så vidt jeg vet.. hvor mye jobb det er å skifte bremserør kommer helt ann på hvilket rør som er rustet og om du kjøper ferdigbøyde stålrør med koblinger fra en forhandler eller kjøper en kobberrør rull fra biltema.. Anbefaler det extra arbeidet med å bøying og koning av kobberrør da disse ikke ruster..

 

Har sjekket flere plasser, men finner ingen som har ferdige rør til Stratus'en. Så alternativet er nok å lage nye rør. Fikk beskjed fra en som kanskje skal hjelpe meg at jeg måtte finne ut dimensjonen på rørene, så da trodde jeg det fantes flere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

ser det er en gammel spørsmål, men ofte veldig aktuelt.

 

Det er den indre diameteren på røret "som teller" :) fordi ytre dim er mer relatert til hvilken type rør det er.... kobber eller alu eller rustfritt ;)

 

Jeg har skiftet til kobber rør som biltema selger i ruller på 10 eller 5 meter, veldig enkelt men for at det skal se pent ut må du være nøye, særlig på lange og rette strekninger, pass på å feste den på de samme punktene som original rørene. 

 

Bruk også nippler og overganger i mm istedenfor tømmer -er så mye enklere- altså du kapper av røret et passer sted der det er nok plass til å sette ny overgang, treer de nye mm koblinger etter å ha trekk ny rør self, godt festet så er det ferdig..... pass på å ikke lage skarpe bøy men heller lange og slakke hvis du ikke er så dreven ;) funker like bra men ser ikke helt proff ut.

 

når alt er koblet sammen sørg for å lufte godt og etterpå følge med om det er tett rundt overgangene/koblinger, få noen andre til å trøkk for full i bremsene med motoren i gang mens du tar en sjekk. Om man vær nøye så skal alt være tett og bremse pedalen skal være tett og stram uten å gi etter en liten stund med full påtrykk. 

 

Ellers kan jeg nevne at etter å ha byttet disse rørene, så var det ikke noe galt med originale rør, men ser bare sånn ut da disse er lakkert/malt originalt og når det flasser av ser ikke bra ut,

 

Du trenger forresten et sett med spesielt verktøy for å lage overganger  og koning, koster ikke mye på biltema og funker helt greit.  

 

Enkelt og grei jobb, MEN husk at du MÅ være 200% NØYE!!! detter er bremse systemet og krever at du gjør ting riktig!! er du i tvilt forlatt det til fagfolk.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår