Gå til innhold

Startproblemer Touran 2004 Tdi

Ranger emnet


bagtas

Anbefalte innlegg

Hei igjen, har tidligere spurt ang startproblemer med min Touran ved -8 grader og nedover.

Har byttet glødeplugger, gløderelé og dieselfilter uten stor suksess. (Forutenom at glødelyset virker å lyse litt lengre etter pluggskifte)

Ble anbefalt å få målt tempføleren når motoren var på det kaldeste, men vet ikke helt hvordan jeg går fram.

Noen som har noen tips ang. hva jeg bør gjøre nå. Utenomå installere motorvarmer, noe jeg syns er en smule dyrt.

Om det evt er noe jeg kan gjøre på egen hånd? (har noe reduserte mekke-ferdigheter) :D

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Letteste er å bruke vagcom eller VAS. Lese av i måleverdiblokker. Tepmføleren mener jeg er MVB 3 eller 4.

Sjekk også turtallet på starteren. Måleverdiblokk 11 på motor. Se på omdr mens du kjinner. Er det lavere enn 280omdr er starter, jording eller batteri defekt.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei igjen, prøver igjen etter å ha eliminert endel sannsynlige feil.

 

Har en 2004 1.9tdi touran som sliter noe forferdelig med å starte når bilen er kald og utetemperaturen er under -10*C.

Per nå gøder jeg 4-5 ganger og kjinner i 5-10sek ett par ganger f�r motoren starter brått med ett skikkelig opphost av svart/mørk grå eksos. Som jeg syns lukter noe mer kjemisk enn dieseleksos, men er noe usikker på akkurat dette.

 

Har fått en del gode tips her på forumet om hva som kan være løsningen, dessverre uten noen suksess.

Dette er hva jeg har byttet/testet:

-Batteri er nytt

-Glødeplugger er byttet

-Dieselfilter er byttet

-Luftfilter er sjekket og friskmeldt

-Gløderele er byttet, testet og friskmeldt

-Tempføler for kjølevann er byttet

 

Det som er rart er at ingen feilkoder kommer opp ved diagnose med vag-com.

 

Problemet startet med startproblemer og hvor jeg oppdaget at glødetiden er på ca.ett sekund uavhengig av utetemp og motortemp.

Virker også som at dieselvarmeren har sluttet å fungere etter å ha holdt en ukontrollerbar høy temperatur i kupeen fra vinteren slo inn inntil for noen uker siden. Hadde tidligere problemer med at den røk noe forferdelig når gradestokken krøp under 4*C.

 

Begynner å bli lei problemene som har dukket opp en etter en.

 

Møller har sagt jeg må inn hos dem og ta diagnose med deres system ? feilsøk (ikke bra nok med vag-com??), men ville ha kostet meg noenlunde det samme som det har kostet å bytte det jeg allerede har gjort.

En sjangs å ta, men har nå tatt det valget.

 

Hva burde jeg gjøre???

 

Evig takknemlig for svar, evt om det er noen av dere som holder til på gjïøvik som kan hjelpe meg å finne ut hva som er galt?

 

 

Med vennlig hilsen Mikael S.Bagtas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gang målt er det er 12v på glødeplugger?

 

Utifra det du sier er (Hvis alt er i orden med glødesystemet) så er det eneste jeg tenker, for lav tilførsel av diesel under oppstart eller feil timing på reg.reim.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har trådstarter 3 tråder om forsåvidt samme problemet. Linker til og stenger første tråd og slår sammen de to siste, slik blir det forhåpentligvis mer oversiktelig for medbrukere til hva som er sagt/gjort og potensielt mindre rotete/mer kontinuitet.

 

Her er første tråd: http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/touran/300233-problemer-med-gloding-kaldstart-04-1-9tdi.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke målt om det er 12v på glødepluggene når bilen er skikkelig kald, skal bilen gløde uansett?

Om det viser seg at den ikke gir strøm under gløding, hva kan årsaken være da?

Registerreim har jeg fått beskjed hos Møller om å bytte på 120000km og er gått 111000km nå.

Ble anbefalt av en annen mekaniker å bytte den snarest. Kan det ha noen sammenheng? Bilen starter uten problemer når temperaturen er over -8*C.

 

 

 

Har du noen gang målt er det er 12v på glødeplugger?

 

Utifra det du sier er (Hvis alt er i orden med glødesystemet) så er det eneste jeg tenker, for lav tilførsel av diesel under oppstart eller feil timing på reg.reim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen skal gløde uansett, men lenger ved kald motor enn ved varm.

Hvis det ikke er spenning på pluggene, må du bare starte å feilsøke med multimeter.

 

Reima skal byttes ved 5år/120.000km hvis jeg ikke husker helt feil.

Mao. du skulle gjort det i 2009.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Hvis jeg må feilsøke, må jeg da bare sjekke kontakt fra glødeplugg-"hettene" og opp mot hva?

Er det noen annen kabling som bør feilsøkes da?

Ser det er mange tomme plasser i sikringsboksen i motorrommet , kan det hende at det mangler noen sikringer? Evt. hvor kan jeg finne skjema over hvilke sikringer som faktisk skal være på plass i sikringsboksen på akkurat min bil?

 

Fikk kontant beskjed av både bruktforhandler og Møller om at VW hadde gått bort ifra 5-årsregelen på reg.reim og 120k km kun gjaldt nå.

Skjønner ikke at det kan avvike så. Har hatt bilen siden ifjor sommer kun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nå målt første ledd (pluggene), da leter du deg fram til en evt. kontakt eller inn på relèt, er det strøm INN til relè men ikke UT (i glødesekvensen selvfølgelig!) så er enten relèt defekt (dette påstår du at du har byttet) eller så mangler det styrestrøm.

 

Mangler det styrestrøm må du ha ett el. skjema eller koble deg på med vag-com å lese ut verdier fra temp.sensor til ECU.

Hvis du har strøm UT fra relèt så er det ett brudd fra relè til glødepluggene.

Ser du skriver du har byttet temp.føler for kjølevann, men var det den til instrumentet eller ECU?(Mulig det er samme sensor, jeg vet ikke)

 

Regner med du har skjekket sikring for glødesystemet?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La bilen stå over natta så den er HELT kald. Når motoren bare har stått noen timer og såvidt har litt lunk gløder den ikke selvom lampa lyser.

Så tar du av glødebrua og måler inne i plugghetta mens tenninga settes på.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nå målt første ledd (pluggene), da leter du deg fram til en evt. kontakt eller inn på relèt, er det strøm INN til relè men ikke UT (i glødesekvensen selvfølgelig!) så er enten relèt defekt (dette påstår du at du har byttet) eller så mangler det styrestrøm.

 

Mangler det styrestrøm må du ha ett el. skjema eller koble deg på med vag-com å lese ut verdier fra temp.sensor til ECU.

Hvis du har strøm UT fra relèt så er det ett brudd fra relè til glødepluggene.

Ser du skriver du har byttet temp.føler for kjølevann, men var det den til instrumentet eller ECU?(Mulig det er samme sensor, jeg vet ikke)

 

Regner med du har skjekket sikring for glødesystemet?

 

 

Mener sikringen ble sjekket når den var på verksted sist. Har ennå ikke funnet ut selv hvilken sikring det er som styrer glødinga.

Vet du hvilken det er evt nr på den? Har ikke funnet skjema over sikringsboksen i motorrommet noen sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar.

Nå har jeg sjekket om pluggene får strøm når bilen er Helt kald (-18*C) og de får ingenting.

Så tydelig at glødinga i seg selv er kaputt. Noen tips om hva jeg kan gjøre selv i garasjen for å løse problemet?

Er som sagt ikke kommet noen feilkoder på vag-com på dette. Snakker vi feil på hele det elektriske anlegget? Er det kun feilsøk med multimeter som gjelder? Noe jeg tipper blir en smule for komplisert for meg med Mye søking.

La bilen stå over natta så den er HELT kald. Når motoren bare har stått noen timer og såvidt har litt lunk gløder den ikke selvom lampa lyser.

Så tar du av glødebrua og måler inne i plugghetta mens tenninga settes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nå målt første ledd (pluggene), da leter du deg fram til en evt. kontakt eller inn på relèt, er det strøm INN til relè men ikke UT (i glødesekvensen selvfølgelig!) så er enten relèt defekt (dette påstår du at du har byttet) eller så mangler det styrestrøm.

 

Mangler det styrestrøm må du ha ett el. skjema eller koble deg på med vag-com å lese ut verdier fra temp.sensor til ECU.

Hvis du har strøm UT fra relèt så er det ett brudd fra relè til glødepluggene.

Ser du skriver du har byttet temp.føler for kjølevann, men var det den til instrumentet eller ECU?(Mulig det er samme sensor, jeg vet ikke)

 

Regner med du har skjekket sikring for glødesystemet?

 

Takk for svar!

Var visst kun to tempfølere av denne typen i motoren (?). En 2-polet en som måler kjølevannstempen.Møller mente dette var en føler som ofte røk og gikk på flere VW modeller. Den jeg byttet satt under uttaket fra luftfilteret og den andre som var oppgitt (på Autodata) satt på radiatoren.

Er det ofte brudd på kabling av denne typen?

Er det mulig å oppdrive et skjema over hvilke sikringer som skal stå hvor i akkurat min bil? Er 1/3 full med sikringer i forhold til antall mulige sikringer. Noen tips ellers hva jeg kan gjøre?

Tar motoren skade av å ikke få glødingfør start?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt ny "glødebru", har vært borti endel biler hvor det er brudd i plugghettene. Glødebrua kommer med nye ledninger fra hettene og helt til Ebox'en ved batteriet. Ligger en melding fra fabrikken på dette.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår