Gå til innhold

Sorte/Brune prikker i hvit lakk

Ranger emnet


Phantom

Anbefalte innlegg

Hei

 

Ved vask sist nå er det endel brune prikker som ikke går av i vask, prøvde litt forskjellige metoder på ett usynlig sted for å fjerne det. Virker som det kun går av med relativt hard behandling og uten væske (mer friksjon).

 

Da dette ikke er en løsning for mer synlige områder (ser for meg swirls og riper av en annen verden) er jeg ute etter andre løsninger.

 

Prikkene har ikke en nevneverdig ru overflate etter bilen er vasket

 

Er prickbort veien til suksess her ? Bilen er ren, foruten at det er områder (spesielt bakluke og fangere) som har mye av disse prikkene. Vil jeg kunne oppnå noen effekt ved å spraye prickbort på mer eller mindre hele bilen for å så å vaske den på nytt ?

 

Siden Prickbort er ett for meg uprøvd produkt lurer jeg og på om det er vanlig fremgangsmåte å etter 5 min med prickbort bruke washmitt eller klut for å gni vekk prikkene ?

 

Setter stor pris på alle svar

-Abarth-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort er beregna på asfaltflekker. Er det asfaltflekker på lakken, so vil dei renne av ved bruk av prickbort. (veldigt synligt på kvit bil)

Du skal ikkje behøve å gnikke på prikkene.

 

Spray på bilen. (helst tørr bil) Spyl av før den tørker eller spray på meir og vent litt. So spyler du av. Deretter tar du håndvasken.

 

Er det jernpartikkler i lakken, brukes det ironx.

 

Eg bruker surfex avfetting kvar gang eg vasker bil. (denne blandes ut)

Prickbort brukes ikkje so ofte.

Ironx har eg ikkje testa på mine biler. (ikkje so stort behov for det her eg bur, men skal testes før polering av bilene mine til våren)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det kalles piggstøv. Når dette støvet blandes med veisalt starter det en prosess.Støvet som ligger på lakken begynner å ruste! De ser ut som små rustprikker.Hvis en ikke fjerner rustprikkene vil de forsette å ruste.Det vil si at rustprikkene som har festet seg på utsiden av lakken vil ruste gjennom lakken og inn i karrosseriet. Den letteste måten å fjerne rustprikker på er å bruke syre eller sterk alkalisk vask.Begge deler kan også skade lakken ved feil bruk !

Fremgangsmåte:

 

1. Vask bilen på vanlig måte,tørk bilen

 

2. Der det er rustprikker,spray på felgrens (inneholder stoffer som løser opp rustprikker) La ikke felgrensen tørke.Bruk en vaskesvamp for å hjelpe til i prosessen. Virketid 2-3 minutter.Vask av og skyll godt med vann

 

 

3 Poler lakken

 

Hvis du er usikker besøk et bilpleiefirma i ditt nærområde, og få dem til å utføre jobben!

 

 

Forebyggende for å slippe rustprikker i lakken:

 

Få bilen polert før vinteren setter inn. Vask bilen ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask bilen og tørk den,ta en svamp fuktet i diesel og fukt bilen fra vinduene og ned,la det virke 5min ta så å vask lett med en svamp fuktet i diesel og du ser at alt det sorte løser seg opp.høytrykkspyl vekk diesel og ta etterpå å legg på litt avfettingsmiddel og høyttrykspyl også dette av.ta gjerne etterpå å forsegle lakken litt med noe flytende vax som lett sprayes på bilen og tørk den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Jeg har samme problem på høyre førerdør, masse små brune rustprikker. Sølvgrå bil. Skal prøve med litt felgrens eller diesel og se om det gjør susen:)

 

Hvor får jeg kjøpt en slik bra clay? Har ett par små røde flekker på ene skjermen jeg ikke fikk av med vanlig vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår