Gå til innhold

Blir ikke varm på tomgang!


mario94

Anbefalte innlegg

Hei, har prøvd å lese litt rundt, men det er ikke så mye å bli klok på.

Det som er problemet er at bilen blir ikke varm på tomgang uansett hvor lenge den står. Når jeg skal til jobben om morgenen blir bilen varm på ca. samme sted hver morgen, og den blir varm på samme sted uansett om jeg har startet bilen litt før jeg skal dra eller ikke.

 

Har hørt at det kunne gå an å bytte til en slags vintertermostat som slapp inn kjølevæske litt senere slik at motoren holder seg litt varmere, men når jeg dro på biltema å spurte hadde dem aldri hørt om det. Noen som har noen tips? Kunne gjerne ha tenkt meg litt varme om morgenen :)

 

Lurte også på om det er noen som har erfaringer med ettermontering av motorvarmer, har akkurat montert kupevarmer og må si jeg er temlig fornøyd. Men lurer på om jeg skal montere motorvarmer også, er dette vanskelig? Og evt hvor my koster det?

 

Takker for svar.

 

-Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det er så kaldt så er oftest ikke tomgang nok til at bilen blir varm. For å vite hva slags type motorvarmer som kan monteres på bilen din så må du oppgi hva slags bil du har. Blir den normal driftsvarm når du begynner å kjøre?

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallois igjen :)

 

Puntoen skal bli god og varm ganske raskt på tomgang. Jeg hadde litt av det samme problemet på min - jeg fant etterhvert ut at det hjalp å lufte litt via en lufteskrue som er montert på en slange rett ved der den går inn i torpedoveggen fra motorommet. Her kan det lett ligge luftbobler som gir lav gjenomstrømming av vannet ved tomgang.

 

På Puntoen monteres det et slangeelement, det er veldig lett å montere og fungerer meget bra - da det har innebygget termostat. Men det er litt dyrt - rundt en tusing mener jeg å huske. Jeg kjøpte det på Mekkonomen, det fulgte med monteringsanvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MECA Online Norge Sånn slangevarmer-element ja. Ganske enkelt og montere det, følg bruksanvisningen, kapp bort et stykke av slangen som varmeren skal monteres på og sett den i mellom slange endene. Må også ha inntakskabel: MECA Online Norge

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ut til bilen for å se etter den skruen jeg skulle skru på, men fant ingen. Jeg tok noen bilder så kanskje dere kan peke for meg :)

Nå har det dukket opp et annet problem, det kommer ikke noe spylevæske. Hører pumpa gå når jeg drar i spaken, men det kommer ingenting. Har prøvd å stikke nål inn der hvor det skal komme spylevæske ut, men hjalp ingenting. Har hørt at jeg kan stikke nål inn i dysa, men hvor er den?

Se bilder under:

[ATTACH]35445[/ATTACH][ATTACH]35446[/ATTACH][ATTACH]35447[/ATTACH][ATTACH]35448[/ATTACH]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det dukket opp et annet problem, det kommer ikke noe spylevæske. Hører pumpa gå når jeg drar i spaken, men det kommer ingenting. Har prøvd å stikke nål inn der hvor det skal komme spylevæske ut, men hjalp ingenting. Har hørt at jeg kan stikke nål inn i dysa, men hvor er den?

Fyll på spylevæske.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ikke kommer noen spylervæske nå kommer sikkert av at den har frosset? Få på ny som holder mange nok minusgrader.

 

For å komme til lufte skruen mener jeg at du må fjerne hele luftfilterboksen (?? sjekk i verkstedhåndboka hvis du har den enda) - som er ganske enkelt. Under her sitter lufteskruen på en av vannslangene som går inn i kupeen. Lufteskruen er i sort plast. Du starter motoren og åpner lufteskruen til det renner ut kjølevæske, lukker skruen, venter litt - ruser motoren litt, åpner igjen. slik holder du på til det bare kommer kjølevæske når du åpner lufteskruen. Så venter du et par dager og gjentar. Du må selvsagt sjekke at det hele tiden er på nok kjølevæske.

 

Fortell hvordan det går :)

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ikke kommer noen spylervæske nå kommer sikkert av at den har frosset? Få på ny som holder mange nok minusgrader.

 

For å komme til lufte skruen mener jeg at du må fjerne hele luftfilterboksen (?? sjekk i verkstedhåndboka hvis du har den enda) - som er ganske enkelt. Under her sitter lufteskruen på en av vannslangene som går inn i kupeen. Lufteskruen er i sort plast. Du starter motoren og åpner lufteskruen til det renner ut kjølevæske, lukker skruen, venter litt - ruser motoren litt, åpner igjen. slik holder du på til det bare kommer kjølevæske når du åpner lufteskruen. Så venter du et par dager og gjentar. Du må selvsagt sjekke at det hele tiden er på nok kjølevæske.

 

Fortell hvordan det går :)

 

Takk for svar, skal sjekke det til helgen :)

Hva gjør jeg hvis det er frosset? Varmepistol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste er vel om du har mulighet til å sette den inne i varm garasje i en kort periode, om du skal bruke varmepistol må du i såfall være jævlig forsiktig så du ikke varmer for mye...

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har funnet ut at jeg må få gjort noe med varmen i bilen! Når ikke setevarmer eller kupevarmeren funker som den skal blir det jæ**** kaldt. Så at for den slangevarmeren som er referert til tidligere må man ha stikk kontakt, det vil vel da si at det bare er varmt om den er plugget i kontakten?

 

Er nemlig sånn at om jeg kjører på e6 blir det passe lunk på bilen, ikke så varmt at jeg svetter, men helt ok varme selv om den står på fullt.

Men så fort jeg kommer meg av e6 og begynner å stå i kø eller kjøre saktere kommer det kald luft fra vifta med en gang, det skal vel ikke være slik?

 

Så lurte jeg også på hvordan jeg skal fikse setevarmeren, har opplevd tidligere at den sluttet å virke også plutselig funka den, men nå som det er kaldt virker den ikke igjen, typisk :/

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår