Gå til innhold

Feil ved bruktbil kjøpt av forhandler, hvilke rettigheter har jeg?

Ranger emnet


SecNO

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kjøpte en bil tidlig i forige uke av forhandler.

Dette er en Ford Mondeo 2002 modell, gått 212 000km. Ga 46 500,- på bilen.

 

Kjøpet ble gjennomført uten prøvekjøring av bil, da kommunikasjon med forhandler tilsa at det ikke var mangler med bil, og at jeg ikke har hatt mulighet.

Jeg spurte om jeg burde forvente reperasjon eller service av bilen det kommende året, og fikk beskjed om at han ikke skulle kjenne til det.

 

Hadde bilen på NAF test nå nettopp, hvor følgende ble lagt fram:

 

Bør utbedres

212, skiltlys virker ikke

215, kontrollamper: varsellampe for selvdiagnose lyser

403, girkasse: feil skiftepunkt ved giring

403, girkasse: gravrust på girkasse deksel mot v. forhjul

524, instrumenter, brytere: utetemp viser feil

601, dekk: for liten mønsterdybde - ikke tillat å kjøre med - alle hjul

915, dører: rust nedre del, venstre fordør, høyre fordør, venstre bakdør og høyre bakdør

922, rammevanger, vognbunn, rustskade: venstre og høyre bak

926, rustbeskyttelse bør fornyes

 

Anmerkning

602, felg skadet, høyre forhjul

602, felg: en del rust

910, tak: noe rust, forkant

925, lakk karosseri utvendig, div småbulker og lakkriper

 

Opplysning

550, elektroniske systemet: ikke avlest grunnet kommunikasjonsproblemer med styresysyemer

 

Kjører per nå i 80 i 100-sone da turtallet på 80 er godt over 4000.

Har kjørt bilen ca 250km etter kjøp, og flere feil har dukket opp.

 

For øvrig kan det nevnes at kjøpekontrakt ikke er signert av noen av oss, da jeg fikk overlevert bilen på kvelden.

I kjøpskontrakten jeg fikk mailet stod det at bilen selges som forevist.

 

Er manglene ved bilen av en slik karakter at selger burde visst om dem, og informert meg om dette?

Jeg har ikke hele kommunikasjonen oss mellom vedlagt her, men kan gjerne gi mer detaljert historikk om det har betydning for svar.

 

Jeg ønsker selvfølgelig at selger skal fikse mangler ved bilen.

Tok kontakt med selger i dag og fikk opplyst at jeg kan glemme å få nye dekk. Har jeg krav på det?

 

Mitt ønske er å heve hele salget og heller finne en ny bil, uten mangler mtp "føre var" prinsippet.

 

Setter stor pris på tilbakemeldinger og hjelp.

Endret av SecNO
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravrust på girkasse faktisk.. Tror det går noen år før det blir hull. Er standard.

 

Men ring forhandleren og si han kan få igjen bilen, og neste gang tar du test først, og handler etterpå

 

Ble en lærepenge ja!

 

Men her er det altså hevingsgrunnlag? Har forhandler to utbedringsforsøk, eller er dette av en slik karakter at jeg kan heve uten noen om og men?

 

Hvis forhandler har utbedringsforsøk, hva kan jeg kreve utbedret?

Endret av SecNO
Hvis utbedringsforsøk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den NAF testen var da ikke så helt gal.

 

Litt rust nederst på dører m.m. er veldig vanlig på Mondeo, så er vel normalt. Samme gjelder litt rust på plater under.

Dette er ikke noe som ville gitt anmerkning på EU kontroll, men går mest på utseende.

 

Utslitte dekk burde du vel sett selv uten prøvekjøring. Allikevel mulig det kan være grunnlag for å klage på dette om bil ble påstått å være OK, og det måtte forventes at den var i forsvarlig og forskriftsmessig stand.

 

 

De punktene jeg finner kan gi litt grunn for bekymring er:

 

215, kontrollamper: varsellampe for selvdiagnose lyser

550, elektroniske systemet: ikke avlest grunnet kommunikasjonsproblemer med styresysyemer

- dette kan kanskje antyde feil på noe elektronisk av betydning.

 

403, girkasse: feil skiftepunkt ved giring

- avh. av om dette skyldes en feil eller trenger en liten justering eller om det ikke oppleves som noe problem ?

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den NAF testen var da ikke så helt gal.

 

Litt rust nederst på dører m.m. er veldig vanlig på Mondeo, så er vel normalt. Samme gjelder litt rust på plater under.

Dette er ikke noe som ville gitt anmerkning på EU kontroll, men går mest på utseende.

 

Utslitte dekk burde du vel sett selv uten prøvekjøring. Allikevel mulig det kan være grunnlag for å klage på dette om bil ble påstått å være OK, og det måtte forventes at den var i forsvarlig og forskriftsmessig stand.

 

 

De punktene jeg finner kan gi litt grunn for bekymring er:

 

215, kontrollamper: varsellampe for selvdiagnose lyser

550, elektroniske systemet: ikke avlest grunnet kommunikasjonsproblemer med styresysyemer

- dette kan kanskje antyde feil på noe elektronisk av betydning.

 

403, girkasse: feil skiftepunkt ved giring

- avh. av om dette skyldes en feil eller trenger en liten justering eller om det ikke oppleves som noe problem ?

 

--

 

403, girkasse.. Det oppleves som et stort problem... 4500 i turtall i 80-sone uten at bilen girer.. Følte jeg var nødt til å ligge i 80 i 100-sone.. Følte meg som den idioten når jeg kjørte på motorveien :p

Typisk 3500 i turtall i 50-sone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det står i kontraten bilen selges som forevist betyr det at du skal ha prøvekjørt bilen og blitt informert om feil/mangler å kjøper bilen i den standen den er i..

Dette stemmer jo ikke i ditt tilfelle, men siden kontrat ikke er skrevet under på er jo ikke kontrakt gyldig.. Hadde den vært det hadde du hatt ett stort problem..

Men ved kjøp av bil fra forhandler har man normalt ikke angrerett men når det ikke er skrevet noen kontrakt burde det gå å hå hevet kjøpet.

 

Husker ikke lover og paragrafer lengere men prøv først å snakk med selger å forklar han at bilen er ikke i samhold med det du her blitt forevist å du vill ha hevet kjøpet. Lurt å si til han at du har naf som jobber med saken men du vill bare prøve å få gjort dette lettest mulig uten at det blir noen juridis sak av dette.. Å at det finnes ikke noen form for gyldig kontrakt på kjøpet..

 

Går han ikke med på dette så kontat naf for hjelp..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår