Gå til innhold

Speedometer fungerer ikke, instrumentpanel og fartsgiver på kasse er byttet

Ranger emnet


hvlaugen

Anbefalte innlegg

Om alt annet i instrumentpanelet fungerer så er det enten ikke kontakt mellom selve speedometerklokken og printplaten, brudd bane® på printplaten eller speedometeret er defekt.

Ofte ved slike feil så fikses det ved å demontere / løsne speedometerklokken fra printplaten og så montere det tilbake. Speedometeret får kontakt via fire pinner (klemkontakter) som går gjennom kretskortet. Bildet under er av panel til Audi 80 men er samme patent på 100.

 

KontaktpunkterinstrpanelAudi80.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke litt rart at det skal være slik på 2 panel da? har byttet et som jeg vet fungerer, vet du hvilken farge det er på ledningene på kontakten som skal inn i instrumentpanelet som kommer fra gearkassen? at det evt er strømbrudd mellom kasse og panel? kan demontere panelet imorgen å se om jeg finner noe feil på det likevell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke litt rart at det skal være slik på 2 panel da? har byttet et som jeg vet fungerer, vet du hvilken farge det er på ledningene på kontakten som skal inn i instrumentpanelet som kommer fra gearkassen? at det evt er strømbrudd mellom kasse og panel? kan demontere panelet imorgen å se om jeg finner noe feil på det likevell.

 

Mål om du har + på svart/ble ledning til giver på kassen (via sikring 12?). Mål så om du har kontakt mellom brun/rød ledning i plugg til giveren og pinne 4 i plugg T26 (inn til instrumentpanel).

 

Tegninger;

118-131 Reversing, Number Plate, Engine Bay and Boot Lights, Washer Jets.jpg -- Quattro73

158-169 Dashboard II -Speedometer.jpg -- Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Har fått et problem med speedometeret mitt her også...

 

Det er altså kilometer- og tripteller som har stoppet. Speedometernåla viser normalt. Alt annet i panelet virker fint.

Kjørte 1,8 km før det stod stille. Begge stoppet likt. Jeg tok ut instrumentpanelet og byttet hele speedometerklokka med ett jeg visste fungerte. Puttet det sammen igjen, og tok bilen på en tur. Kjørte 2,3 km og stoppet bilen. Da jeg skulle kjøre igjen da, så stod det stille resten av turen.

 

Hva er det for enhet som sender signal til kilometer- og triptelleren?

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår