Gå til innhold

Vurderer kjøp av Opel Rekord 2.2I, "holdbarhet bensinforbruk etc?"

Ranger emnet


kimandre92

Anbefalte innlegg

Heisann, fant meg en grei Opel Rekort 2.2I jeg lurte på og kjøpe, men lurte på hvordan de er i holdbarheten, altså er en gammel bil så litt kan jeg regne med, men vil ikke ha en bil jeg skrur meg en jeg kjører med.

 

Bilen har eldre eier nå, og lite rust.

 

bilen har en 2.2I motor, hvordan vil bensinbruket være i denne bilen? blir for det meste brukt til og kjøre til og fra jobb, har kjørelengde 12 000 i året.

 

 

Bilen jeg har nå er en Seat Inca, denne bruker jo nesten ikke bensin så lurte på om jeg vil merke stor forskjell.

 

Sparer penger til og få et annet prosjekt på veien, så er ikke interisert i noe bensinsluker suger meg for penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ingenting om årsmodell eller kilometerstand på bilen. Jeg vil tro at den bilen har en lav kjørelengde i året siden den har en eldre eier. Når kjørelengden øker og kjøremønster endres så økes nok sjansen for utgifter på bilen. Denne bilen vil bruke endel drivstoff,hva er grensen din for å kalle en bil for bensinsluker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ingenting om årsmodell eller kilometerstand på bilen. Jeg vil tro at den bilen har en lav kjørelengde i året siden den har en eldre eier. Når kjørelengden øker og kjøremønster endres så økes nok sjansen for utgifter på bilen. Denne bilen vil bruke endel drivstoff,hva er grensen din for å kalle en bil for bensinsluker.

 

Beklager glemte og nevne dette, bilen er en 1986 mod. gått 100 000.

 

Tenkte motoren er jo en 2.2, men gir vist bare 115 hest, så kan jo ikke være så drøyt?

 

rundt 1 liter kan gå, men noe serlig over det vil jeg kalle en bensinsluker.

 

 

Edit:

Når jeg skriver 1 liter mener jeg selfølgelig 1 liter med "normal" kjøring der du følger fartsgrenser og kjører "normalt" jeg kjører fordetmeste 80-90 i 80 sona med caddyen nå, men det kan også være noe med at motoren er så liten at det ikke engang er gøy og kjøre noe annerledes med den. Vet jo selfølgelig at de fleste biler blir mye tørstere med en gang du gir gass.

 

 

Hadde en 200sx S13 med litt lett trim, tror den brukte rundt en liter på mila.

Endret av kimandre92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det som er lurt er å bytte til ny kamaksel og nye hydr. løftere... hos KM-cams kan du bestille dette... koster 4000,-

 

En ting som pleier å være slitt er drevet til fordeleren ( sitter i enden av veiv ) er bare å snu hvis du ikke får tak i nytt.. men kjøp likegjerne slipesett og alt av bærelager/rådelager... kamlagere fåes ikke lenger, men ser som regel greie ut... reg.kjede er overdimensjonert i forhold til motoren så dette trenger man som regel ikke bytte.. føringen til kjedestrammeren pleier å være utslitt.. har ikke klart å skaffe nytt noe sted..

 

 

Bakakselen pleier å låte litt da det er på tide å bytte pinjonglager og vær forsiktig med sjimsa til pinjonglageret.. disse må på plass igjen for å få riktig inngrep mot kronhjulet.. og du skal også bytte den kolapsbare ringen som legger riktig press på lageret.. hvis ikke det går å få tak i ny ring så kan du legge inn 1/10 del sjimseskive...

 

Ettersom det er en 86 mod. trenger du ikke blyerstatning i bensina heller.

 

Og til slutt poenget med ny kamaksel og hydr. løftere er å redusere bensinforbruket... kanskje ned til 0,75 langkjøring sommertid.. min ligger på 0,75 langkjøring sommertid.

 

og en liten detalj... få noen til å slipe/polere veiva + borre opp stempelrådene... snakker om 1000 deler, men har man kjørt motoren 100000 som ikke er langt er det ikke sikkert det er nødvendig..

Endret av screamingpie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en 84 2.0S Berlina med 4-trinns manuell.

 

Den bilen brukte veldig lite drivstoff når man holdt seg vekk fra annet-trinnet på forgasseren(under 2/3 gass ca), på landeveis-kjøring datt den ned mot 0,6. Ga man på litt så annet-trinnet på forgasseren åpnet seg så kunne man se måleren synke.

 

Nå var dette en 2-liters motormed en "økonomi-forgasser", den du snakker om er en 2.2 liters motor med innsprøytning(Bosch L-jetronic), de første innsprøytningsbilene(generelt) var ikke alltid kjent for å være økonomiske.

Jeg ville løst tippet på 0,8-0,9 l. mil på landevegskjøring med manuell girkasse.

 

Disse motorene er vel i grunnen kjent for å være gode, registerkjede, og kam er vel svakheter, og ikke minst ventilløfterne.

 

På en motor som er gått 100.000 burde man kunne forvente at kam og registerkjede er bra, men igjen, kam var vel en særdeles svakhet på en del av CIH-motorene.

 

Rekord er vel heller ikke kjent for å ha de beste kardangene, og girkassene inspirerer ikke akkurat til aktiv kjøring, men de holder.

 

Men det du virkelig burde sjekke opp, er tilstanden på fjærtårnene foran, har bilen hatt lokari-skjermer fra ny kan de nok være fine, men bør sjekkes.

 

Du bytter uansett ikke ut en Seat Inca med en Opel Rekord for å spare bensin.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår