Gå til innhold

Gass til sveising av alu og stål?

Ranger emnet


Skybert

Anbefalte innlegg

Mison 18 er vanlig å bruke til nesten all type sveising av stål etter det jeg har sett. Har aldri sett noen bruke noe annet enn denne og ren argon i grunn. Vet det finnes mange typer innen AGA, men har aldri sett det i bruk før. Vel og merke kjenner jeg snaut til alusveising. Har for det meste bare jobbet med svart stål og syrefast.

 

Om du ikke bruker helt riktig gass tror jeg ikke det betyr mye i det hele tatt. Jeg har brukt flaskene om hverandre både til tråd og TIG og har i allefall ikke sett noe synlige forskjeller. Slik jeg har forstått så er grunnen til at man bruker Argon som dekkgass fordi at det er mindre skadelig enn ren CO2. Tallet henviser til hvor mange prosent CO2 det er i sveisegassen. Argon er nesten helt ren Argon mens f.eks. Mison 18 er 82 % argon og nesten hele resterende part CO2.

 

Jeg ville leid/kjøpt en flaske med Mison 18. Bruk den til aluminiums-sveising og - i allefall hvis det er tråd.

 

Når det gjelder sveising av gass så er det sikkert også forskjellige meninger. Med tråd sveiser du lavlegerte stål med Mison 18. Til syrefast bruker du ren Argon eller Mison 2 slik jeg har lært det. Til aluminium bruker du ren Argon. Sveiser du TIG bruker du alltid ren Argon uansett materiale slik jeg har sett det.

 

Så lenge dette ikker er noe som trenger å være veldig sterkt og bra så hadde ikke jeg brydd meg noe om du bruker en annen type sveisegass. Og bare for å nevne det så er det antakelig mye viktigere når du sveiser alu at det er fettfritt, og at du har slipt/pusset overflaten der du skal sveise. Alu må være dønn reint når du sveiser det.

 

Hvis du vil sveise alu husk: alugass/oksydering er meget giftig! Alusveising er noe dritt!

 

Til slutt: husk å snu polene til det vanlige når du går fra rørtråd til vanlig homogen tråd.

 

Dette er slik jeg har lært det, så får du ta det slik du vil. :)

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • 2 years later...

Eldgammel tråd... men grunnen til at du bruker Argon på alu er så enkel som at du prøver å hindre kontakt med oksygen, som lager ei feit hinne av aluminiumsoksid på utsiden av sveisen. Den gjør det nesten umulig å få til en fin start uten å slipe vekk hinna først. Da funker det dårlig med CO2 som dekkgass... O2 er jo et hint. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår