Gå til innhold

Tips om valg av Porsche 911

Ranger emnet


stein82

Anbefalte innlegg

Finn deg en SC som ikke har vært i større kollisjoner, eller har blitt skrudd ihjel. Mange er ombygd til 993/964 evt backdated. Alt etter hvilken smak du har, men min smak er mest mulig orginal, minst mulig skrudd på og uten rust. SC har god motor og bedre girkasse enn modellene før. Følger du dette og du kjøper deg en bil med matching numbers så har du en bil som er verdt å ta vare på i mange år. Og ikke minst en bil som mange vil kjøpe av deg senere. Farge, med uten spoiler, interiør mv avhenger av smaken. Finn en bil med orginale-gode Fuchs, de kan koste en arm å skaffe utenom.

 

SC ligger på rundt 190hk avhengig av hvor i verden bilen kommer fra og om med eller uten sportseksos. Nok trøkk i lett bil med flat sekser er det uansett.

 

Faller du for turbo så sjekk litt vedlikeholdskostnader, de oppfatter jeg som vesentlig høyere enn SC - men her må du sjekke. SCene har ofte mye utstyr ift tidsepoken, sjekk at alt virker. Deler er ikke avskrekkende men er det flere duppeditter som skal feilsøkes og erstattes så tar det tid og koster penger. Porsche Center Son /Oslo er gode på gamle biler, men det koster litt. PCS er gunstige mht delepriser, har ikke brukt PCO noe særlig så usikker på hvordan de ligger an.

 

Coupe eller targa..? Smaken avgjør. Coupe er dyrere.

 

Pris. Du betaler for det du får. Et godt eksemplar med dokumentert historikk starter på 160-70 for coupe.

 

Km. Bilene tåler mye og mange km. Ikke bli skremt av et par-tre hundre, men få sjekket kompresjonen. Det er avgjørende.

Endret av arnholdt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg anbefaler 911 74-84. Jeg har hatt mange slike, og et pent eksemplar er billig i drift og veldig driftssikker. Jeg anbefaler helt klart coupe. Karosseriet er mye stivere og bilen er vesentlig mere verdt. Er du heldig kan du få deg en grei 911 coupe fra 120 000. Et strøkent eksemplar ville jeg betalt opp mot 170 000 for ikke mer. Targa er en fin sommercruiser og kan fås for 80 000 kr og oppover hvis du finner kjøperen som vil eller må selge for vinteren. Jeg ville ikke betalt mer enn 140 000 for et strøkent eksemplar. Targaen er ikke tett i regnvær og er ikke noe særlig på vinteren. Og å selge en Targa? Det kan ta votter og vintre. 67-73 911 er lekre, men der er det ofte mer rust og de ligger ofte i en høyere prisklasse. Bilene er lettere og det er mer motorlyd! Jeg anbefaler helt klart et pent eksemplar og ikke kjøp en med mange feil hvis du ikke kan skru. Og en NAF-test anbefales helt klart, eller at en mekaniker ser grundig over bilen. Ellers er en veteran 911 noe de fleste dyktige mekanikere kan skru på, du trenger ikke dyre merkeverksteder som melker deg for alt du er verdt. Men motorblokka bør overlates til merkeverksteder. Ellers er en klassisk 911 veldig grei å skru på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår