Gå til innhold

stanley muttertrekker - skal den være så svak?

Ranger emnet


skogs

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig en Stanley "6 bar air impact wrench", som jeg koblet opp på en kompressor med 25 liters tank, 2hp og maks 8 bar trykk. Dersom jeg strammer en hjulbolt så hardt jeg klarer med en 1/2" skralle, så klarer den ikke å skru den opp igjen uansett hvor lenge jeg står. Den er knapt sterkere enn batteridrillen min.

 

Jeg må si jeg forventet mer av en slik muttertrekker, kan det være produksjonsfeil? Eller må man bare ut med store summer penger for å få tak i en muttertrekker som klarer å skru av hjulbolter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De simpleste modellene pleier å ha et justeringshjul på undersiden som du kan skru på for å regulere kraften, men mener at dette bare gjelder når du skru igjen og ikke opp.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De simpleste modellene pleier å ha et justeringshjul på undersiden som du kan skru på for å regulere kraften, men mener at dette bare gjelder når du skru igjen og ikke opp.

 

Den kan stilles inn fra 1-4. Jeg har den på maks. Jeg vet ikke om det er jeg som har for store forventninger eller hva. Burde den ikke klare å skru av en hjulbolt? Selv etter jeg har løsnet bolten en kvart omdreining manuellt, den bare står og slår uten at noe skjer.. Det er ikke før bolten er så løs at den kan skrus ut med skralle at maskinen klarer å skru ut bolten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om luftkoblingene dine er for tynne og at kompressoren klarer nok liter luft i timen.....

 

Når jeg kjører muttertrekkeren, synker trykket til ca 5,5 bar. Siden anbefalt trykk er 6 bar, vil jeg tro at det er greit nok.

 

Hvor sterk skal en typisk muttertrekker på luft være? Burde den ikke kunne smelle av hjulbolter som sitter skikkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kompressoren skal levere 217Lpm ved 6 bar, eller 7scfm ved 90 psi om du vil. I følge diverse forumet burde dette være mer enn nok for en slik muttertrekker.

 

Jeg har nå tatt vekk trykkregulatoren/begrenseren, og skiftet over til 8mm rett slange på 7 meter. Dette gjorde den mye sterkere, og trykker synker nesten ikke i det hele tatt i dèt jeg setter i gang muttertrekkeren. Likevel klarer den ikke den samme jobben som jeg klarer med et hjulkryss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd med en 10 eller 13mm slange, bare for å ha prøvd det. Det hjelper ikke at kompressoren din kan levere nok luft hvis ikke slangen har kapasitet til all lufta.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår