Gå til innhold

Bensinforbruk på din A6 2.4?

Ranger emnet


Tim0n

Anbefalte innlegg

Mye skriving her nå.

Er det ikke litt rart at jeg ikke har fått noe motorlys på at jeg koblet ut begge lambdasensorene ? Den 3. som ligger etter katalysator skal vel måle at de ikke virker, (om jeg har en etter katalysator da ja, har i grunn ikke sjekket det)

En V-motor med en lambda på hver rekke, om den ene lambda er defekt, vil den da gå rett på tre og feil på tre?

Eller vil sensor bak katalysator gi signal om at det er feil blanding og det vil føre til at blandingen vil bli feiljustert i forsøk på at det skal bli rett signal fra sensor etter katalystor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet litt mer med utkoblet lambda.

Bilen drar bedre med begge lambda utkoblet. Den reagerer raskere på gasspedalen (tror jeg) og girer mer riktig.

Med 90 kmt i bunn av bakken på 4. gir hadde jeg ca 67kmt på toppen av bakken uten begge lambda. Med begge lambda samme fart i bunn og hadde da ca 53 kmt på topp. 

Det er ikke helt sånn som det skal være, gamle 2,4 uten Quattro økte farten i samme bakke på samme gir.

Jeg forsøkte å koble inn en og en, det er uten bilen drar best.

Er da konklusjon at lambda er defekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger spent med.  Jeg får ikke opp feil heller. Men ikke testa med apparatet tilkoblet under kjøring.

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå kjørt noen dager med lambda koblet fra og bilen er mye bedre. Den er ikke optimal enda men det er vel ikke rart om det ikke er noe hjelp fra lambda på optimalt blandingsforhold på drivstoffet.

Jeg kommer til å bestille meg to nye lambdasensorer og bytte disse så håper jeg at bilen blir som den skal.

Lovemusikk: Du bør forsøke å koble fra lambda og se om det er noe forskjell på din bil også. Jeg har ikke noe varsellampe på at noe er galt nå når jeg har koblet fra og hadde det ikke før jeg koblet fra. Jeg hadde ikke noe feilkode når jeg kolet til diagnoseapparatet heller. Det er fortgjort å koble fra, begge kontaktene er festet til torpedoveggen hel oppe mot panseret og gangske rett over der sondene er på eksosen. På min var begge merket 608 (om jeg husker rett) Om din drar like dårlig som min vil du merke forskjell, men den skal fortsatt dra bedre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, takk for tips.  Det skal jeg teste og teste noen dager.  Skal sjekke om jeg finn de kontaktene etter jobb i morgen.

 

Sondene ser du lett eller?

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å se sondene og da er det bare å følge kablene opp til kontakten. Jeg følgte ledingene på høre side da det er letteset på den siden, og på venstre siden se kontakten helt lik og litt trangere å komme til for å koble fra. Det er 4 ledinger som går inn på kontakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for info. Skal prøve å koble de fra nå.

 

La og merke til at jeg burde skiftet bremse skiver bak i sommer, da jeg skiftet klosser. Nå slit de mye å kantene inne og ute på skiva som ikke var slitt ned.

Usikker på hvor mye det vil bremse bilen når den triller?

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gadd ikke følge kontaktene men er nok riktig..de var sorte med sorte og hvite ledninger 4 stk innpå.

Høyre side enkel å få av den andre på venstre var trangt men gikk greit og. :-)

 

Skifte på passaten til fruen i sommer. Var innom møller og snakte med verksted sjefen og han sa da at biltema var vel grei så lenge den virka.

Men uten at jeg har sjekket har de vel kanskje ikke til vår bil?

Hvor vil du kjøpe tror du?

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ikke bestemt meg på hvor jeg kjøper enda. Har hør at de fra Biltema ikke varer så lenge, og om man kjøper på nett er det ikke så mye dyrere.

Det som bekymrer meg mest er om jeg kommer til å skifte de selv, det ser litt trangt ut og jeg regner med at de er brent fast og sitter som fy når de står på manifoilen.

Om bremsene dine henger merker du lett både på lyd og om den triller lett i fri...

Er det noen her på tråden som har byttet lambda selv og kan si om de sitter så fast som jeg tror? 

Jeg har ikke noe å varme med heller, og å varme med motor gjør det litt skummelt å skru vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel kjøre litt mer med de kontaktene av før jeg uttaler meg, men på vei til jobb virker det som den går litt lettere.

Omtrent som en har hektet av en tom liten henger.

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, den drar bedre og lettere uten de kontaktene tilkoblet. 

Den går rett å slett lettere

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ut og rengjorde sondene i dag men ingen forskjell.

Lurer på å kjøpe nye på biltema i morgen for å se om det er dette som gjør det.

Om det ikke er dette som er feilen blir det vel luftmassemåleren som må sjekkes. Den er rengjort med stoff som er beregnet for det men heller ikke da noen forskjell. Det var det første jeg prøvde.

Har feilkode når jeg kobler ut lambda på diagnoseapparatet men ingen feilkode når de er koblet, men den drar bedre uten.

Må vel finne feilen etter hvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lykke til. Ser frem til å følge jakten din, da jeg slit med det samme.

Bilen går lettere, ingen tvil i det..drar litt bedre

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet til lambdasondene fra Biltema. Fikk etter første kjøreturen feilkode på begge sondene på diagnoesutstyret. Etter nullstilling igjen har det ikke kommet tilbake.

Bilen går finere på girene og drar noe bedre, men.

Den fusker ved pådrag, som den gjorde før, fra ca 1400-1800 omdr. og her drar den fortsatt ikke som den skal.

Leste i et annet forum at disse motorene er plaget med en vakumventil som blir tett, er det noen her som vet viljen ventil de kan ha ment?

Blir den litt bedre for hvert forsøk er den snart bra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår