Gå til innhold

Bensinforbruk på din A6 2.4?

Ranger emnet


Tim0n

Anbefalte innlegg

Den bruker fysisk 1,25 til 1,3 liter pr mil   på kjøring til og fra jobb. 30-35 min hver vei på 80 km't vei og noen få 60 soner.

Det er målt flere ganger.

 

 

"Kan være bensinpumpa som begynner å bli dårlig, (delvis) tett bensinfilter eller trykkregulatoren"

Bensin pumpe sitter hvor?    Det virka som juling når en bare gire nok ned. 

Bensinfilter hvor?      

Trykkregulator? hvor sitter den og hvordan ser den ut?

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket bensintrykket? Hvis det er lavt kan det lure forbrukmåleren inni bilen og få den til å tru at motoren bruker mer enn den gjør, også vil jo bilen såklart gå dårligere i motbakker. Kan være bensinpumpa som begynner å bli dårlig, (delvis) tett bensinfilter eller trykkregulatoren som slipper igjennom for mye bensin. Vil nok også være vanskelig for ECU og oppdage det og legge feilkode også, siden den ikke har noen sensorer som sjekker det.

Ved feil på bensinpumpe, trykkregulator, dyser, LMM osv - så vil lambdasonden(e) korrigere for dette fortløpende, så lenge de(n) er i orden ;) Kjørecomputer jobber ut ifra TPS, MAP, turtall og duty cycle på dysene, og vil stemme så lenge lambda fungerer, selv ved feil på bensintrykk ;)

 

Lovemusikk, du må sjekke verdien på temperaturgiver til ECU, feil på denne kan gi høyt forbruk. Det samme vil feil på lambdasonde. Med nytt luftfilter, olje, oljefilter og tennplugger - bør forbruket under en liter/mil med ditt kjøremønster. Om ikke, sjekk lambda og temp.giver. Om ingen bedring, sjekk katalysatorer, kan være halvveis tett.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørecomputer har jeg ikke, trur jeg

Takk for tips.

Går å vente på den saken jeg bestilte fra kina for å feilsøke. Usikker på hvor tid jeg får den.

Verdien på temperaturgiver til ECU må vel måles med apparat?  Evnt hvor sitter den hvis den kan måles med vanlig ohm meter? Og hva skal den være på?

Plugger, filter og sånt kan en jo ta nå.

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte min 2,4 gikk den også som en bøtte dau sild, å så formelig bensinmåleren gå ned ved gasspådrag. jeg bytta pluggledninger,plugger,luftfilter,olje,toppdeksel pakninger da det var lekasje inn til plugger og komplett regreim bytte. Men bilen var like syk. Ettervert begynte motorlampa å lyse,så diagnose ble tatt av verktsed.

Venstre fremre lamda periodisk feil kom de fram til. Lamda ble skiftet og motorlampe nullstillt. Forskjellen er som natt og dag.

Bensinforbruket ligger på 0,8-0,9 blandet kjøring,og motoren har krefter i massevis..

Ble ganske forundra at den periodiske feilen på lamda utgjorde så vanvittig mye på forbruk og kraft..

Men det er sikkert ikke noe ulempe at motorn fikk full service i forveien.:-)

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det dårlig drag bare på lavt turtall eller var bilen lat også på høyere turtall, fra ca 3000omd. og oppover?

Det virker som om det bare er på lavt turtall jeg har dårlig effekt, men det kan jo også hende at jeg skal ha bedre effekt enn jeg har på høyere turtall også. Litt vanskeligere å kjenne forskjell når man har høyt turtall.

Jeg gir opp å vente på han som har program til å lese av alle verdier og vil nå prøve meg frem, men hva skal jeg gjør nå?

Jeg har byttet bensinfilter, plugger, flushet girkassen, kolblet til og fra LMMsamt rengjort den (med forskjell på tomgang, så den er vel da i orden), sjekket vakum ( der er vakum en god stund etter motor har stoppet).

Bilen går ned i turtall etter en stund når den er kald som min gamle 2,4 gjorde så da er vel temperatursensorer ok?

Er det sånn at motorlampen ikke alltid lyser om lambdasensor er defekt?

Dårlig bunndrag også når den er kald og kan ha antydning til nykking når jeg slipper opp gasspedalen, litt fort og nesten helt ut, når den er kald.

Ikke noe startproblemer, starter alltid med en gang.

 

Skulle flytte en campingvogn ca 3 mil og det var jo rene marerittet, kunne glemme 5. gir og en liten motbakke så var det ned i 3. med en gang.

Jeg har nesten bare småkjøring og har da et forbruk på 1,3-1,5 pr. mil men min gamle brukte 0,85-1,10 på samme kjøring(jeg er kanskje snillere på gasspedalen nå enn med den gamle.

Mye spørsmål her men sånn er det når man lurer på hva som er galt og ikke vil betale "søketimer" på verksted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var stort sett lat over hele turtalls registeret. Noe mere kraft ved turtall over 3500,men ikke som det skulle være.

Motorlampa trenger nødvenigvis ikke å begynne å lyse med en gang feil oppstår. Når komponeter byttes som luftmengdemåler,lamda etc,så må feilkoder slettes før oppstart ble jeg fortalt. Hvist ikke går bilen fremdeles i nødmodus og sluker bensin og er dau.

Har du prøvd å slette feilkoder? Dette kan du gjøre enkelt selv ved å ta av batteripolene for derette å holde polskoene mot verandre i 10 sek. Da slettes feilkoder og ecu begynner å lære seg opp på nytt.. Hvist ikke må du nok få tatt en diagnose vil jeg tro.

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja de må slettes altså før den er ok..hmm.. ok lære stadig noe nytt.  Venter enda på den feil søkeren skal komme i posten.

Min er lat i 4 og 5 men føler at den sparker i fra på høyere turtall og når den er oppe i fart 70-80.

 

Skiftet i kveld luft og pollenfilter. Skiftet vakuum slanger sånn i tilfelle.. skiftet plugger. 

Pluggen i midten på førerside så tvilsom ut. brun/svart nede rundt porselenet og litt våt olje på. Den er tett oppe så komt fra motor?

Kan jo håpe på at den har gått på 5 syl...men er vel å håpe for mye det..

 

ikkje gidda å testa bilen etterpå. Ser det i morgen til jobb.

 

Oljeflush og oljeskift til helga..

Kjøpt seriøst stoff til å helle i oljen som er på bilen i dag.

Kjøpte Biltema ferdig blandet Oljerens + filter  så da blir den flushet to ganger og siste gang med nytt filter :-P

 

Og til å fylle på igjen etterpå, Biltema olje 10-40 delsyntetisk.+ filter  lek sikkert så slo i fra meg 5-30 :-P

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om det ble noen forskjell. Kanskje,,

Nå er oljen skifta.

Fått feisøkt og nå..sleetet alt. Er en feilkode igjen og det er på nærlyset som må justeres.

Ellers intet.

Er det sånn at etter en har fikset noe, f.eks en tennplugg, så må feilkodene slettes før bilen går ok igjen?

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke koder må slettes, om det ikke er feilkoder. Plugger gir vel ikke feilkoder.

Har ikke kommet noe lenger på min heller, men på min er det sånn at jeg vil helt sikkert merke det om det er i orden...

Jeg må finne ut hva som styrer blandingsforholdet på drivstoffet, utenom LMM og lambda. LMM har jeg koblet fra og det ble forskjell på motorgange, lambda utelukker jeg da det er dårlig drag selv om motor er kald.

Da er det vel temperatursensor på luftinntaket, og hva annet?

Når den er kald og jeg har mye pådrag og deretter slipper gasspedalen litt opp nykker det en gang i bilen, men det er bare når motoren er helt kald.

Ved pådrag er det som om det er normalt å gi litt gass men ingen forskjell fra litt til mye. Jeg har ikke kjørecomputer så jeg ser ikke om det er noe forskjell på forbruket, men det antar jeg når jeg har et så høyt forbruk som jeg har på blandet kjøring. På langkjøring tror jeg ikke at det er så gale forbruk. Jeg har ikke målt på bare langkjøring men snittet går betraktelig ned når jeg har kjørt en lengre tur i løpet av en tanking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe serlig bedre.. ingen feilkoder.

Ikke skiftet pluggledninger, coiler osv.. bare plugger.

 

 

Hva nå?  Ser du sliter også ???  

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg også har gjort. I tillegg har jeg byttet bensinfilter og kjørt med rensemiddel av drivstoffsystemet lenge nok til å ha renset det flere ganger, etter bruksanvisningen.

Det føles ut som det er noe med blandingen av drivstoffet.

Hadde jeg hatt en bil å låne deler fra så kunne man startet med LMM, tennkabler, temp.sensor luft osv... Men det blir fort kostbart å bytte ut på den måten om man må kjøpe delene, og man treffer sikkert ikke med en gang.

Såg du hadde bestilt et program for diagnosering, er det dette programmet som leser av sensorer osv. når motoren går og du kan kjøre bilen?

Jeg må sikkert krype til korset å mase mer på han som har et sånt program og se om det kan lese av noen verdier som ikke rimer helt.

Hva med kamakselposisjon-sensorer og veivaksel-sensorer, hva er det de styrer? Og er det en svakhet med drivstofftrykket på disse motorene? 

Forbaska irriterende at den ikke har bunndrag da den er helt super å kjøre ellers, og den er i meget god stand. Det er også lenge til jeg passerer 150.000 km på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men får ikke opp noe feil på diagnose.  Skikkelig apparat er det og.

Men kan jo prøve å ha det tilkoblet mens jeg kjører.. bare testa når den ikke har vert i gang og når den har stått på tomgang.

 

kamakselposisjon/veivaksel posisjonsføler (er ikke dette en ting?) = TDC føler, styrer vel bare en ting, sikkerhet. Den kobler ut tenning og bensin ved grasj..vertfall var det slik på Renaulten eg hadde.

Så den stoppet plutselig..etter å ikke ha rørt starteren på 15 min startet den igjen.. var dårlig kontakt i ledningen-overgang til føleren..skiftet den så ok.

 

 

Eg gir meg ikke.. Ingen data har tatt meg enda og heller ikke et virus på pc har tatt meg..har alltid gått seierende ut.. da jeg er staest. hehe..

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var stort sett lat over hele turtalls registeret. Noe mere kraft ved turtall over 3500,men ikke som det skulle være.

Motorlampa trenger nødvenigvis ikke å begynne å lyse med en gang feil oppstår. Når komponeter byttes som luftmengdemåler,lamda etc,så må feilkoder slettes før oppstart ble jeg fortalt. Hvist ikke går bilen fremdeles i nødmodus og sluker bensin og er dau.

Har du prøvd å slette feilkoder? Dette kan du gjøre enkelt selv ved å ta av batteripolene for derette å holde polskoene mot verandre i 10 sek. Da slettes feilkoder og ecu begynner å lære seg opp på nytt.. Hvist ikke må du nok få tatt en diagnose vil jeg tro.

Skal prøve det og..

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå koglet fra begge lambdasensorene uten at det ble noe stor forskjell. Eneste er at det kaskje er litt raskere reaksjon på girkassa fra 1. til 2. gir. Før jeg koblet ut lambda er den sånn at den vil gangske høyt opp i turtall, og gjerne holde den litt før den girer til 2. gir. Det ble litt bedre nå. Jeg fikk heller ikke noe varsellys i instumentpanelet når jeg koblet de ut, men har ikke kjørt så mye etter jeg gjorde det.

Skal nå prøve å koble til først den høyre og kjøre litt, så kolble ut den og boble inn den venstre og kjøre litt for å se om det er noe forskjell. 

Kloblet også ut LMM igjen og fikk tydelig forskjell, og når jeg koblet den inn igjen stoppet bilen. Den startet og gikk som vanlig etter det.

Skal prøve dette nå i kveld så for vi se om det blir noe forskjell på draget...... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår