Gå til innhold

Problemer med automatkasse Omega B 2l 1994 modell?

Ranger emnet


Omega60

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har den siste tiden - dvs uker, kanskje måneder fått litt rykking fra automatkasse? når jeg kjører.

 

Ikke når den skifter gear, men kan holde igjen i normal posisjon før den gearer fra 1 - 2 gear.

Dette var vanlig tidligere på vinters tid når bil og motor var kald, men syns dette har kommet mere nå også sommers tid i det siste.

 

Gearer lettere i sport stilling.

 

Først trodde jeg det var det elektriske av en elle annen grunn, kunne hakke litt på tomgang her i vinter, særlig rett etter start.

Men har denne nykkingen nå ved kjøring, nesten som om noe slurer.

 

Ikke konstant - merkes best ved gasspådrag.

 

Skal på verksted å forhøre meg over helga, hadde noe lignende på en Ford tidligere, men da var det mellomakslingen/gummiboss.

 

Har ikke skiftet olje eller filter på kassen siden jeg kjøpte den for ca 4-5 år siden.

Men har ikke kjørt mye da, max 3 - 4.000km i året.

 

Noen som har hatt noe lignende tilfeller med sin Omega med automat?

 

Må tilføre at ellers og tidligere har bilen gearet meget fint, og gjør det enda, men så var det denne sluring/hakking/rykking mens den går i samme gear.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har josset en del med dissa autokassene å det er 4 punkter som kan være til hjelp.

1. Bytte filter, olje og ha rett mengde!

2. Solenoid 1-2 kan være defekt og må byttes, grei jobb når man alt bytter olje.

3. Lit vanskeligere å forklare men det er et lager som er nokså kjent, en trykkring(trustwasher) som er laget i plast som ryker og deler fra denne tetter kanaler i kassa, se etter spon og dritt når du tar av bunnpanna. Hyppig oljeskift kan hjepe og spyling av systemet.

 

I mine tilfeller så har det vert punkt 1 og 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Tar opp mitt gamle innlegg på nytt.

 

Automatkassen virket greit frem til April 2016 da den plutselig sto i knas.

Skulle en tur til kolonialen og på vei hjem ville den ikke i gir, men fikk en stygg lyd fra undersiden av bilen, nesten som krysset til mellomakselen var av.

Etter mye om og men kom jeg meg hjem, men fikk ikke bilen i revers så måtte ha NAF veihjelp til verksted.

 

Verkstedet skiftet til annen brukt kasse, og har knapt kjørt 50-60mil med denne etter skifte og får nå feilmeldinger på dashbordet og ikke noe kraft i gearkassen når dette skjer.

Lampen med ett tannhjul og utropstegn inni lyser, mulig en annen Rød lampe også lyser.

Dette har til nå ikke skjedd under kjøring, men når jeg starter bilen, da henger varsellampa/ene og har ikke noe kraft i gearkassen.

Stopper jeg bilen og starter igjen er dette borte, og alt funket - ennå så lenge.

Fikk etterfylt 0,25 liter olje på automaten for en uke siden ved EU kontroll, og ser ikke ut som at det hjalp mye.

For meg ser det ut som at problemet også lettere oppstår når jeg bruker sportsknappen på gearvelgeren.

Kan det da være noe elektrisk styring av kassen det er feil med?

 

Ser da ut som jeg må bytte gearkasse for andre gang på 3 måneder, første bytte kostet meg 12.500,- totalt.

Bilen er 1994/95 modell, lite rust og har nettopp kostet nye sommerdekk på den, nytt register og vannpumpe, nye skiver og klosser i forbindelse med nylig EU kontroll, og er litt fanget av disse påkostnader.

 

Det jeg lurer på er om det er like greit å gå for en manuell kasse denne gang?

De er billigere, men trenger mere deler til disse - noen som vet?

 

Skiftet fra automat C3 Ford 2.8I GHIA til manuell for noen år siden selv, og det gikk ganske greit.

Tok en 4?-trinns kasse fra en Ford 2.3 med clutchhus og det hele og flyttet over, likeså med pedalsett, måtte også flytte over mellomaksel da automatkassen og den manuelle hadde forskjellig lengde.

Brukte ikke mange timene på dette, en ettermiddag.

 

Men vet ikke ståa på Opelen, hvor mye som må skiftes der.

 

Manuell kasse, med clutchhus, muligens svinghjul, ny clutch i samme slengen, pedalsettet fra manuell oppsett, ser noen har nevnt bremsekraftforsterker, men det er det vel på den med auto også?

Dette er jo en prisvurdering, men får jeg fått i en lite kjørt manuell kasse, og de andre brukte deler "billig" så er det vel stort sett clutchen og olja jeg trenger som nytt?

Blir verksted som må gjøre dette.

Noen som har skiftet fra automat til manuell på Omega?

Er en toliter stasjonsvogn 16ventilers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår