Gå til innhold

Kortstag og indre stab.stag?

Ranger emnet


Christoffer Vassbotn

Anbefalte innlegg

Hei, dette var et fint forum! Skal se om jeg kan få nok tips til å bli storforbruker!

Har en Hyundai Elantra II 99 modell 1,5l sedan, motor: G4EK, karosserikode: JF.

 

Har hatt en del ulyder i det siste og den lugger og ruser seg litt.

Tenkte ikke over dette med lugging og rusing, så jeg ba verkstedet sjekke dette med de lydene, jeg fikk følgende tilbakemelding:

Skiver foran er utslitt

Slakk i kortstag v.bak og begge indre stab.stag foringer.

 

Etter et par raske youtube søk har jeg funnet ut å bytte bremseskiver og klosser er en smal sak, så dette er bestilt og skal nok ikke vise seg som den største utfordringen, det jeg lurer på er muligheten for å fikse disse stagene selv? Er det vanskelig for en nevenyttig og logisk kar? Hva skal man bestille? Er det verdt det? Finner hverken indre stab.stag eller kortstag v.bak hos mekonomen.

Forstår det skal være indre stabilisatorstag og kortstag venstre bak, that's it.

 

Og etter et raskt søk her på forumet så har jeg funnet ut at luftmengdemåleren, eller noe i luftkanalene ikke fungerer optimalt (luggingen og rusingen)

 

Håper på litt forståelig hjelp.

 

Christoffer :burger:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortstag har jeg ikke hørt før, men regner med at de mener lenkearm, den sitter helt i enden på stablisatorstaget. De indre stablisatorstag foringene ser du når du følger staget. Staget går igjennom foringene. Disse er fine å skifte, bare 2 skruer. Ha på fett på de nye foringene.

 

Best og få tatt en diagnose på bilen din, selv om det ikke ligger noen feilkoder inne så kan det være noe feil som kan bli lest ut uansett. Du kan jo unasett starte med det enkleste, skifte tennplugger og bensinfilter. Dette er to deler det ofte glemmes av å skiftes så da vil du få slike symptomer.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår