Gå til innhold

Bytte av bremseklosser/skiver

Ranger emnet


Dezzorex

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg hadde i dag bilen min på EU kontroll, og fikk beskjed om at bremseskiver foran og klosser må byttes pga rust. Er dette veldig vanskelig å få til selv? Fikk i tillegg beskjed om at jeg hadde en liten lekkasje fra eksosanlegget, men det ble klassifisert som ener feil, så vurderer å vente litt med denne. Kunne fikses ved å sveise inn ny flex på eksosrør eller noe slikt for 2400 kr.

 

Fikk prisoverslag på ca 3700 kr for jobb og deler fra verkstedet, men hvis det ikke er altfor vanskelig så kan jeg jo gjøre det selv, eller få hjelp av noen jeg kjenner. Må legge til at jeg har ikke skrudd mye bil tidligere, med unntak av å bytte dekk og bytte lyspærer :-P

 

Bilen må på service i August også, ifølge serviceheftet, har gått ca 96000 nå, noen som har peil på hvor mye det vil koste ca? Tenker via VW/Møller, evt reise over grensen hvis det er mye penger å spare.

 

Takk for alle svar :-)

 

Bilen er forøvrig en 2004 Golf V 1.6 FSI

Endret av Dezzorex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her:

 

Du MÅ ikke på service i August, les serviceheftet ditt du. Kjører du på tid/km intervall skal du ha service en gang i året eller senest etter 15000km. Kjører du Longlife intervall kan du kjøre til serviceindikatoren lyser (maks 2år eller 30000km)

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her:

 

Du MÅ ikke på service i August, les serviceheftet ditt du. Kjører du på tid/km intervall skal du ha service en gang i året eller senest etter 15000km. Kjører du Longlife intervall kan du kjøre til serviceindikatoren lyser (maks 2år eller 30000km)

 

Tusen takk for videolink :-)

 

Er 2 år siden siste Longlife service i August, så da "må" jeg dessverre, hvis jeg skal være flink og følge serviceintervaller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei,

Å skifte klosser og skiver går greit å gjøre selv. En får til og med av skiven bak uten å foreta demontering av calippere eller annet mikk makk.

Fremme klarer en enkelt å presse bak stemplene og få plass til de nye klossene, men bak kan akkurat dette være verre.

Jeg og en kompis tok dette på et gjør det selv verksted, og fikk hjelp av karen der til å presse bak stemplene - uten denne hjelpen hadde vi nok slitt eller rett og slett stått fast og ikke fått det til med det utstyret vi hadde.

Mao. jobben fremme er veldig enkel. Jobben bak er relativt enkel, så fremt du får hjelp/utstyr til å presse bak stemplene.

 

Fixit Bil i Bergen skulle forresten ha kroner 2500,- for liten service, og kroner 4500,- for stor service der de i tillegg skifter tennplugger, drivstoffilter, smører opp bremser og skifter kupefilter.

EU kontroll mener jeg koster 450,- der.

Endret av floyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår