Logo

Gå til innhold

8Sveise bladfjærer.



Skybert

Skybert 21.May.12 - 22:20

  • #1
  • Opp

    Skybert 21.May.12 - 22:20

  • #1
  • Opp

    Begge bladfjærene er knekt bak(høgre og venstre), og jeg ser det bare er en "blad" som er ødelagt, så planen min er viss jeg får bladene i fra hverandre, at lager jeg noen skikkelige sveisefuger, og fyller i med skikkelig elektrode sveis. Deretter sliper jeg ned slik at det nesten ikke er synlig at det er sveist der og legger grunning så tectyl på.

    Så kommer spørsmålene mine:
    Kommer dette gjennom etterkontrollen? og holder det ca like mye som orginal fjær?

    Takker for alle innspill :)
    Rsele

    Rsele 22.May.12 - 10:44

  • #2
  • Opp

    Rsele 22.May.12 - 10:44

  • #2
  • Opp

    Dette vil jeg på det sterkeste fraråde deg til å gjøre. Kjøp nye bladfjærer.
    tommy1033

    tommy1033 22.May.12 - 11:44

  • #3
  • Opp

    tommy1033 22.May.12 - 11:44

  • #3
  • Opp

    hva fjørene koster veit ikke eg , kan heller ikke finne et svar når du ikke sier bilmerke modell og sånn :P men vil sterkt fraråde å sveise bladfjører da dei er laga for å flexe , og mye av den egenskapen forsvinner viss du driver og sveise på de, og så ryker nokk ei lita stunn enderpå :P
    sven410

    sven410 22.May.12 - 13:57

  • #4
  • Opp

    sven410 22.May.12 - 13:57

  • #4
  • Opp

    gjør deg selv og oss alle en tjeneste og ikke sveis de....

    Det er fullt mulig å sveise fjærstål, men da bør man helt klart vite mye om sveis og materialer....

    og hva tror du skjer med stålet når du punktvarmer det???
    Skybert

    Skybert 22.May.12 - 15:44

  • #5
  • Opp

    Skybert 22.May.12 - 15:44

  • #5
  • Opp

    Da får jeg se om jeg får tak i noen brukte :) har hørt at nye e ganske dyre...
    _Evje_

    _Evje_ 30.May.12 - 4:20

  • #6
  • Opp

    _Evje_ 30.May.12 - 4:20

  • #6
  • Opp

    Det er ikke lov � gj�re det :)

    Jeg er ingen ekspert, og har ikke alle svar. Men praktisk s� funker det helt sikkert � sveise det. Men bladet/materialet er slitt - det er jo derfor fj�ra knakk. Den er mer slitt jo n�rmere du kommer der den knakk. Jeg tror at n�r du lager en god dobbel v-fuge p� hver side og mater p� s� blir det varmt, og da begynner det � sprekke opp. Det er helt sikkert sveisbart, men materialet er s� slitt av n�r du tilf�rer varme s� vil materialet bevege seg og sprekke opp/sprekke opp enda mer. Alts� dette ville ikke fungere i lengden. For alt du vet kan det v�re det ryker ved f�rste humpel.

    Det er bare et svar p� om det ville fungere. Jeg tror ikke det ville fungert, og det er dessuten ikke lov, og kan v�re farlig.
    Skybert

    Skybert 30.May.12 - 14:23

  • #7
  • Opp

    Skybert 30.May.12 - 14:23

  • #7
  • Opp

    Jeg har fått ordna det nå, siden det var blad nummer 2 fra toppen som var gåen, tok jeg å demonterte alle fra hverandre, også hadde jeg noen ekstra til nett samme bil, der nummer 2 og var knekt. Da tok jeg nummer 1 fra toppen, og fikk tilpassa den til å bli nummer to på de fjærene som jeg nå bruker :)
    16vturbo

    16vturbo 30.May.12 - 15:29

  • #8
  • Opp

    16vturbo 30.May.12 - 15:29

  • #8
  • Opp

    Det er ikke lov � gj�re det :)

    Jeg er ingen ekspert, og har ikke alle svar. Men praktisk s� funker det helt sikkert � sveise det. Men bladet/materialet er slitt - det er jo derfor fj�ra knakk. Den er mer slitt jo n�rmere du kommer der den knakk. Jeg tror at n�r du lager en god dobbel v-fuge p� hver side og mater p� s� blir det varmt, og da begynner det � sprekke opp. Det er helt sikkert sveisbart, men materialet er s� slitt av n�r du tilf�rer varme s� vil materialet bevege seg og sprekke opp/sprekke opp enda mer. Alts� dette ville ikke fungere i lengden. For alt du vet kan det v�re det ryker ved f�rste humpel.

    Det er bare et svar p� om det ville fungere. Jeg tror ikke det ville fungert, og det er dessuten ikke lov, og kan v�re farlig.



    Hvordan kan du mene at det er farligere å prøve å sveise de selv, enn at han skal kjøre runt med to knekte?

    Hadde man slipt til skikkelig så man fikk god fuge hadde det ikke vært noe problem å fått de til og holde om de var sveist med TIG. Og varmen burde heller ikke være noe problem, du sveiser i mange omganger.

    Såklart er det bedre å kjøpe nye.
    _Evje_

    _Evje_ 31.May.12 - 1:39

  • #9
  • Opp

    _Evje_ 31.May.12 - 1:39

  • #9
  • Opp

    Hvordan kan du mene at det er farligere å prøve å sveise de selv, enn at han skal kjøre runt med to knekte?

    Hadde man slipt til skikkelig så man fikk god fuge hadde det ikke vært noe problem å fått de til og holde om de var sveist med TIG. Og varmen burde heller ikke være noe problem, du sveiser i mange omganger.

    Såklart er det bedre å kjøpe nye.

    Jeg rådet han aldri til å kjøre med knekt fjær. Beklager hvis det virket slik. Jeg kommenterte bare det å sveise det. Jeg sier ikke at jeg har rett, men jeg er overbevist om at om man å prøver å sveise sånne ting så ryker det på siden av sveisen. Materialet er trettet - det er derfor det knakk.

    Men for all del, prøver ikke å diskutere med deg og si at du tar feil. Dette er bare min mening :)

    Finner du ikke svar på det du lurer på? Her ser du hvordan du spør om noe nytt