Gå til innhold

Corsa B, Aircondition clutch slår ikke inn

Ranger emnet


olepw

Anbefalte innlegg

Jeg har en Opel Corsa B som aircondition har sluttet å fungere på. Problemet er at clutchen ikke slår inn.

Det virker som at det er strøm på clutchen når bryteren står på. Jeg har også målt at det er kontakt mellom polene på clutchen, så jeg tror ikke det er svidd av noe inni clutchen.

 

Er det noen som kan peke meg i retning av hva som kan være galt, eller hva jeg kan sjekke videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar! :)

Det skal være gass på anlegget i følge verkstedet jeg hadde den inne hos for ikke lenge siden, netopp for å reparere aircondition. De reparerte en lekasje i anlegget. Fikk tilbake bilen uten fungerende aircondition, men verkstedet påstår det er en ny feil, og nekter å reparere. Derfor prøver jeg altså selv :)

 

Jeg har målt 13.7 volt i pluggen på clutchen når ac bryter er skrudd på. Det er ingen spenning i denne når bryteren er av.

Jeg tokler det slik at trykkbryteren ikke er slått ut, og at jeg derfor kan anta at det er gass på anlegget. ..?

 

Vil det være noen fare for å ødelegge noe dersom jeg, med motoren av, setter 12V på clutchen for å se om den slår inn? Andre forslag på ting jeg har prøve?

 

Oppdatering:

Jeg koblet strøm rett på clutchen uten at den så ut til å slå inn. Jeg så ingen reaksjon. Men det er lite tvil om at det gikk strøm gjennom clutchen. Komressoren og clutchen sitter litt klønete til i motorrommet, men jeg prøvde å dytte på den, men det klarer jeg ikke. Skal det ikke være mulig å dytte clutchen inn med håndkraft?

 

Jeg mistenker altså at den ytterste plata på clutchen, den som skal slå inn, rett og slett har satt seg fast. Hvor mye kraft kan jeg legge på å prøve å dytte denne løs? Den sitter på kompressoren, jeg har ikke verktøy til å få den løs. Kan jeg spraye CRC nedi der så lenge jeg prøver å unngå friksjonsplatene?

Endret av olepw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ikke helt det svaret jeg håpet på, men takk likevel... Er det noen som har noe tips på gode steder å få dette fikset? Har allerede brukt altfor mye penger på dette AC anlegget uten at det ennå fungerer. Hvis noen vet om det er mulig å få tak i billige deler, gjerne brukt, og noen som kan ta på seg jobben å skifte clutchen, evt. hele kompressoren. Har lest at det skal være mulig å skifte bare clutchen, kompressoren virker ikke defekt på meg, men jeg er IT nerd, ikke bilmekaniker.... :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Har, etter å ha tappet anlegget for gass, funnet ut at anlegget ikke er tett selv om verkstedet jeg hadde den hos påstod noe annet. Det er snakk om en av de store verkstedkjedene.

Jeg har gått til en AC spesialist som har vært utrolig hjelpsom. Laaangt utover hva man kan forvente. Jeg anbefaler Gjersjøen AC service på det varmeste hvis det er noen andre som har AC trøbbel i Oslo-området.

Det blir bytte av kompressor etter ferien i tillegg til at man må feilsøke hvor anlegget lekker.

Men jeg takker for tilbudet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår