Gå til innhold
Bilforumet.no
Fole_Gale

Vurderer å kjøpe Outback 2.0D - motorproblemer!?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei,

Vurderer å kjøpe nyere, ca 2007-2009 modell Outback 2,0D. Ser innimellom at det legges ut biler på finn.no der de annonserer med at bil har fått ny motor på garanti.

Er det noen kjente problemer på Outback 2.0D motoren?

Noe jeg må passe på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

passe på og prøvekjøre bilen når den er kald og forhøre deg om eventuelle tidligere reprasjoner. Subaru hadde noe tull med noen motorer pga pakningstoffet var lagt feil på i fabrikken. men ingen gjengangere. ellers er det bare og tute og kjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilen med disse motorene er som det er nevnt før. Pakningstoff som har tettet smørekanal til ene rammelageret, dette var visstnok en feilprogrammert robot/maskin som hadde skylda.

 

En motor som har gått ett stykke, uten ulyder og vibrasjoner ville jeg ikke vært redd for.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
For de som er vant til å "vanke" på bilverksted med en ny bil til en halv mill, er det jo bare "å løpe å kjøpe".

Men, jeg har kjørt fransk bil (Peugeot) i 20 år og må si at jeg ikke har vært i nærheten med å ha så mye feil på mine franske biler, som denne "nye" Subaruen fra Kina.

Den siste Peugeot`èn jeg hadde kjørte jeg nesten 320 000 km!!!! Jeg skiftet kun slitedeler som bremser, bærekuler o.l.

Jeg har aldri skiftet clutch på noen av mine franske biler, på min Kina-Subaru derimot, ble det skiftet ikke mindre enn 4-fire komplette clutcher før den hadde gått 50 000 km.

 

Etter hva jeg har blitt godt kjent med, er ikke min tidligere Subaru "enestående", de fleste som har kjørt disse nye boxerdieselmotorene har hatt mye av de samme problemene.

 

Nei Anders, ta i bruk det du har av fornuft, løp og kjøp en bil som kan bringe deg fra A til B, hver dag i flere år, PROBLEMFRITT!

Skulle du ta i bruk all din fornuft, tror jeg kanskje du vil velge annet enn "Kina-biler".

 

Skiftet 4 clutchsett før den hadde gått 50k ? Det må da være enestående. Det med lyd i motor er en kjent feil, men det fikses på garanti så det er vel ikke et så stort problem vil jeg tru. Jeg har brukt fornuft og kjører subaru hver dag :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ja, det virker helt utrolig enestående å skifte clutch 4 ganger på en ny bil før den har passert ca 50 000km.

Men da den siste clutchen ble skiftet ba jeg om å få se på clutchen og den nye clutchen.

Da kunne vi se at kun halve lamellen hadde hatt anslag mot svinghjulet.

Vi pakket ut den nye clutchen og la en rettholt på det nye svinghjulet, og det var alt annet en plant.

 

Det er svært mange Subaru m Dieselmotorer som har måttet skifte clutch.

Subaru tolker clutch, som en slitedel, og dermed kan det være vanskelig å få dekket ett clutchskift på garanti.

 

 

Subaru lager ikke biler i Kina, kun i Japan og USA. Clutchen i alle dieselsubaruer er en tysk Sachs clutch med dobbeltmassesvinghjul, samme som står i mange europeiske biler. Volkswagen, bl.andre, har hatt en del problemer med dette svinghjulet tidligere, men tror det er fikset nå.

Outback Diesel med 5 trinns girkasse var veldig høyt giret på 1. gir, dette kunne gi clutchslitasje, spesielt dersom en kjørte mye med henger. Kjøp outback med 6. trinns kasse.

Motorproblemene på noen av de første dieselmotorene var, som det ble sagt før, at pakningstoff kunne tette en smørekanal på noen av motorene. Disse ble skiftet på garanti.

Forøvrig er Boxerdieselen en herlig motor, vibrasjondfri og kvikk. Men dersom en har mye småkjøring da er bensin best. Dieselen blir sent varm.

Jeg har/hatt tre Subaruer, en Pick-Up som har gått 440 000 km med minimale problemer, en Legacy som gikk 150 000km uten en eneste feil og nå har jeg en Forester Diesel kjørt 57000 km uten en eneste feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

shortmotor blir byttet, blir litt drøyt å overhale veiv og veivlagre på en såpass ny motor. kan ikke forstå hvordan du leste at jeg ikke byttet shortmotor utifra det jeg skrev :) jeg har ikke innspisert alle motorene, men de jeg har sett nøye på har hatt smørekanaler som er tettet igjen. noen av motorene som er kjørt langt (over 15.000) er det ikke så lett å kjenne igjen lagerskålenes oppbygning. 70.000 km er nok litt i høyeste laget på denne type feil. de fleste vi har skiftet her har vært mellom ett par tusen og 30.000 de fleste ved førstegangs service. da klaget kunden på ulyd og dunking i clutch pedal. men i uansett tilfelle har Subaru tilgang til VIN nr på bilene i den aktuelle serien, så det ordner seg altids på garanti :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, hvordan rutinene er i sverige vet jeg ikke. kjenner bare til subaru norge sine rutiner. ja, du finner artikkelen ved å søke litt :)

forstod ikke helt sammenhengen med bildet i artikkelen som viser veivlager nr 5, sjekket litt med tekniske spessifikasjoner i den tekniske litteraturen til disse motorene. og der kommer det fram at det er smørehull i den ene lagerskålen , mens den andre er slett. så de lagerskålene de viser på bildet ser ut til å være riktig produsert. noe som slår meg som en merkelig måte å vise en feil.

 

det ser for meg ut til at denne mekanikeren spekulerer i om dette kan være en mulig feilkonstruksjon fra utviklingslaget på fuji/subaru og ikke en feilprokusjon ?

 

snakket idag med flere Subaru teknikere og mekanikere , og det ser ut til at erfaringene de har er det samme som mine.

 

- pakningstoff i smørekanaler / overflødig pakningstoff som løsner og tetter kanaler.

- ubalanse i svinghjul som fører til økt slitasje i bakre veivlager eller i ekstreme tilfeller slitasje på selve veiven.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

subaru sine veivaksler skal være avbalansert fra fabrikk. som på alle andre motorer er dette nødvendig for å ungå vibrasjoner. avbalansering av svinghjul gjøres hos den respektive produsent. i dette tilfellet sachs.

 

når det gjelder feil på motorene har du to av tre riktig. som jeg skrev tidligere ser det utifra bildet i artikkelen ut til at de smørehull som skal være der er der. så med mindre de i sverige ikke merker illustrasjons fotoer ser det ut som påstanden ikke holder helt vann. men det kan jo som sagt hende at de veivlagrene de viser fram på bildet ikke er "feilprodusert"

 

når det gjelder pakningstoff og ubalanse i svinghjul er du spott on :) selv om det i mange tilfeller ikke er direkte ubalansen i seg selv som skaper problemet, men det faktum at kontaktplaten på svinghjulet ikke er plan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tidligere jobbet på ett subaruverksted, men sluttet like etter boxer-dieselen kom.

 

Kjenner jo de fleste som jobber der enda selvfølgelig, og i og med at jeg er ute etter en drivstofføkonomisk bil med 4x4, så spurte jeg rett og slett om hvordan denne motoren var, og jeg fikk ett ærlig svar, og det var at de hadde hatt en del problemer med defekte rammelager, som som oftest ble oppdaget pga vibrasjoner. De hadde til og med en motor oppe på verkstedet når jeg var der, den var kjørt tom for olje og hadde defekte rådelager, altså ikke samme feilen, men jeg fikk vist hvor feilen var, og såvidt jeg som fagbrevsmekaniker kunne skjønne, så er nye motorer bra, og motorer som har gått 100k+ uten ulyder og vibrasjoner er trygge.

 

Når det gjelder turtallsregisteret på denne motoren, så lærte jeg allerede på kurs om motoren før den kom, at denne motoren var en overkvadratisk motor, noe som er sjelden på diesel. Dvs. at det er større borring enn slaglengde, det vil gi en motor som trives best på litt høyere turtall.

Det er slik Subaru liker motorene sine, at de skal være sterke på ett langt register og like seg godt på høyt turtall.

 

At du blir anbefalt en bensinmotor istedet, det skjønner jeg ikke, for jeg har ikke tall på hvor mange pensjonistkjørte subaruer som jeg har måttet "blåse ut" sota av på landeveien.

 

Ang. clutchen på 2.0D, så er den i motsetning til eldre bensinsubaruen en Sachs-clutch, dette er pga utallige klager på lukt, og høyere dreiemoment enn bensin brukt ett annet merke, egentlig litt rart at sachs, som skulle være ett bra kvalitetsmerke, ikke greier å levere en bra nok clutch til disse.

 

Jeg hadde ikke vært redd for en slik bil, men de ligger i en litt høyere prisklasse enn jeg ønsker å handle bil i for tiden. Kunne egentlig godt tenkt meg en.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uff, uff! Skaffet Outback i den tro at dette var kvalitet. Har vært strålende fornøyd med min 2009 mod, ikke den nye modellen, men disse motorproblemene er jo en godt bevart hemmelighet, vil jeg anta. Slik jeg leser det her, må man selv høre med verkstedet om din bil kan være en potensiell bil for problemer. Her starter kanskje hele problemet. Hvis Subaru ikke vil vedkjenne seg en stor feil på sine egne motorer, uten å si ifra til sine kunder, frafaller all troverdighet til Subaru. Nå skal det sies at jeg ikke har førstehåndskunnskap om dette, men kun har lest på forumet. Jeg selv kommer ihvertfall til å høre med verkstedet mitt neste gang jeg trenger det.

 

Og, forsåvidt greit med et slikt forum. Ringte selv Subaru Norge om noe helt annet. Rust på setefestene, metallet i dørken inne i bilen. Løsning fra Subaru: Pusse rusten og lakke opp igjen selv på 2009 mod. Artig å høre slikt når de legger til at garantien er gått ut med 1 mnd. For mitt vedkommende gjør jeg vurderinger for og imot når jeg en gang skal kjøpe ny bil neste gang. Så får vi se om det ruster mer inne i bilen, eller om motoren går mer enn 70.000 km. Synd i grunnen, som sagt, bilen sånn ellers, er jeg strålende fornøyd med. :cab

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×