Gå til innhold

Olje inn felger til lagring?

Ranger emnet


mikkaf89

Anbefalte innlegg

Hei, jeg pleier å vaske og så bruke våpenolje på de felgene som går i garasjen. Nå kom en kamerat innom mens jeg holdt på med mine vinterfelger. Han er bilmekanikker, men også kjent for å være bråkjeftet og for å uttale seg om ting han ikke har peiling om - akkurat som alle andre bilmekanikkere. Derfor må jeg dobbeltsjekke her. :)

 

Han sier at det er livsfarlig selv med den minste mengden olje på felgene, fordi dette vil sprute over på skivebremsene. Er det sant?

 

Jeg bruker bare en gammel klut som er litt oljevåt til å gå over felgen. Det er snakk om veldig lite olje, og meningen er å forsinke den kraftige rustprosessen som skjer på alle våre hjul unntatt alufelgene til grombilen seff. Mens jeg vasker de kommer som regel tjukt med sand og gusje av de felgene, noe som egentlig alltid avslører masse rust under. Det vil jeg ikke la ligge åpent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å slappe av, litt olje på bremsene forsvinner etter en hard bremsing, mye olje derimot.

 

Hvor mye olje er tross alt igjen for å dryppe på bremsene etter felgene har liggi over vinteren?

 

Sett inn skivene dine med olje også om bilen skal stå litt, så slipper du rusta på dem, ikke dynk bremseklosser, og ta en effektiv 100-0 bremsing så er det ok igjen.

 

Altså olje på bremser er fyfy, men en minimal mengde gjør ikke mere skade enn at det lukter litt de første bremsingene, men man må jo få "brent" de tvekk med en hard bremsing før man har god bremseffekt.

 

Dette er mine omstridte meninger, en del er tvert uenige, jeg har da i det minste prøvd og jeg vasker sjelden bremseskiver ved skifte, men har veldig gode bremser.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår