Gå til innhold

Regler ang. vikeplikt bil/syklist

Ranger emnet


Yamazero

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Dette er altså et bolig området.

 

Si at en bil kommer fra X-vei, og skal svinge til venstre mot Y-vei. Samtidig kommer det en syklist fra Y-vei som skal nedover forbi bussholdeplassen og fortsette.

 

Hvis det skjer en kollisjon i svingen, hvem er skyldig da?

 

Sykkel og gangvei-skiltet er plassert rett ved bussholdeplassen og peker nordover, altså mot y-veien.

post-70014-13804854114698_thumb.jpg

Endret av Yamazero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, men det er et steingjerde og hekk på ca 1.5m langs svingen som gjør den uoversiktlig.. Jeg kjører alltid sakte i svingen pga den er uoversiklige.

 

Kan det bli delskyld då?

 

Syklisten mener jeg har kuttet i svingen.. altså i det det blir sammenstøtt er det ca 1 m fra svingen. Jeg kjører alltid i midten av veien i boligvei, slik at jeg kan stoppe hvis plutselig et barn eller dyr hopper rett foran bilen.. så slik kjørte jeg den dagen i det jeg nærmere meg svingen, og jeg fulge bare svingen til venstre, med avstanden 1 m fra kanten.. Syklisten mente jeg burde ha vært mer mot høyre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanskelig å si, så lenge man ikke har sett situasjonen. Men i utgangspungtet har syklisten brutt vikeplikten, og har da skyld. Han burde vært "aktpågivende og varsom" slik det står i §3 i vegtrafikkloven. At du kjører ca 1 meter inn på veien i en venstresving, er da helt normal plassering i veibanen.... I alle fall slik vi lærte da vi tok førerkort ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener altså;D

 

Men er ikke Y-veien egentlig en boligvei samtidig som en sykkel og gangvei? Jeg spør fordi som sagt så ligger det et skilt "sykkel og gangvei" som peker nordover der syklisten kommer fra.

 

Spiller dette noe rolle i forhold til vikeplikten for høyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil og bilist har objektivt ansvar - og må nesten alltid betale.

 

Syklisten kan miste rett til erstatning om han har forsettelig eller grovt uaktsomt forvoldt eller medvirket til skaden.

Ved grov uaktsomhet kan syklisten også bli gjort ansvarlig for å erstatte skade på bilen. Hjemforsikringen vil i så fall kunne dekke dette.

 

Om det er et hendelig uhell eller syklisten bare kan "legges lite til last" kan nok bilen ikke vente noen erstatning.

 

 

En del bra forklaringer her: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=781804

 

Se spesielt innlegg #20.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du nekter for å ha kuttet svingen kommer han ingen vei med det. Det er den som beskylder noen andre for regelbrudd som har bevisbyrden.

 

Slapp av, du får uansett ikke regresskrav fra forsikringsselskapet med mindre du har kjørt i beruset tilstand, stjålet bilen eller kjørt idiot (som du ikke har uansett hvordan man argumenterer).

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja. Men syklisten påstår det ut i fra hvor bilen lå da sammenstøttet skjedde. Dvs 1 m fra sving-kanten. Syklisten sier at om jeg hadde kjørt litt mot høyre så hadde jeg sett syklisten. Mens jeg mener at syklisten burde ha bremset ned og sørge for at veien var klar før personen syklet videre.. Hadde et barn løpet fra høyre, så kunne det ha blitt alvorlig. Syklisten hadde relativt fart.. men dette kan jo ikke bevises så.

 

Men nå har jeg uansett sendt papirene, så får vi se. Jeg har iallefall ikke skyldt på syklisten, har bare skrevet hvordan jeg kjørte etc..

Der det stod: hvem tror du er skyldig, så satt eg et kryss under " vet ikke".. mens syklisten satt kryss på meg selvfølgelig.

Så får bare forsikringsselskapet avgjøre. Får jeg skyld bryr jeg meg ikke, eneste jeg ikke ønsker er å få regress-krav. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det krysset er farlig, det er mange syklister som har stor fart i det de passerer krysset.

 

Jeg tar ansvaret å si at jeg burde vært litt forsiktigere, men det samme gjelder for syklisten. Jeg tror nok det blir del skyld.

 

Jeg hadde jo veldig lite fart, iallefall mindre enn 10kmt i det jeg svinger. Hadde syklisten bremset ned, og kjørt forsiktige, så hadde det vært enten ingen eller en liten sammenstøtt uten personskade. Då hadde vi bare løst problemet privat.

 

Men jeg kjenner nå når jeg kjører at jeg er så sykt forsiktige uansett hvor jeg kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har politiet ringt og vil ha meg til avhør... Er ikke noe straffesak men de vil høre hvordan jeg kjørte og slik. Jeg er altså ikke oppført som mistenkt men som vitne ifølge personen bak tlf.

 

Er det vanlig at politiet gjør dette?

 

Hva kan jeg forvente?

Endret av Yamazero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår