Gå til innhold

Regler ang. vikeplikt bil/syklist

Ranger emnet


Yamazero

Anbefalte innlegg

Det ser ut som syklisten traff midten og høyre del av fronten. Her snakker vi om ripper da. Ikke noe bulk eller noe.

 

Jeg kan også si at grunnen at syklisten fikk brudd i kjeven og måtte opereres er fordi vedkommende traff det ene av de tre "stålgjerde". Ellers hadde det bare vært skrubbsår. Har snakket med vedkommende idag og det ble bare 1 operasjon, og prognosene ser heldigvis veldig bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mulig dette allerede er tatt opp i tråden, men syklister har vikeplikt når sykkelsti krysser bilvei.

http://www.dinside.no/869264/vil-ha-nye-trafikkregler-for-syklistenes-sikkerhet

Kan være dette havner litt på siden av din sak, men for meg ser det ut på bildet som om sykkelstien går inn på veien og deretter ut igjen.

 

Edit: tok en titt på bildene på side 2. Syklisten skal krysse veibanen for å fortsette på sykkelstien rett frem. Litt vanskelig å se, men er det to kjørebaner der syklisten kommer fra, og en der du kommer fra?

For meg virker det som om dere har truffet hverandre i en uoversiktlig sving, og at dere således begge har skylden. Rart han klager på at du har kuttet svingen. Hadde du ikke det hadde du jo truffet han midt i fronten og ikke på siden? Det at han traff deg helt på høyre side kan være en fordel for din sak, for det taler for at han var langt over på "din" side av kjørebanen.

Men ikke noen enkel sak i mine øyne dette, annet enn at syklister har vikeplikt når de skal ut/inn på sykkelstier, og han i dette tilfellet skulle krysse veien. At dere møttes midt i en sving med ett kjørefelt taler for delt skyld.

 

Men politiet får være dommer her :)

Endret av Øyvind.H

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind.H:

 

Veien syklisten kommer fra er en vanlig boligvei, akkurat det samme veien jeg kommer fra. Men som jeg har forklart før så ligger det et "sykkel og gangvei" skilt på sykkelstien ( altså sykkelstien syklisten skulle over) litt før busskuret som peker mot veien syklisten kommer fra. Så det betyr at denne veien er både sykkel og gangvei samtidig åpen for trafikk.. Så da mener jeg at syklisten er som kjørende vel?

 

Begge veien møttes i en sving på en måte da. Altså veien syklisten kommer fra slutter ved svingen, så starter veien jeg kommer fra etter svingen hvis du forstår. Så begge veien går på en måte i en sving.

 

Hvis du zoomer nærmer busskuret så ser du et veiskilt som ligger vinkelrett med svingen.

 

Samtidig har jeg vikeplikt § 7. Vikeplikt

3. Kjørende som vil svinge, har vikeplikt for gående eller syklende der det skal kjøres inn.

 

Syklisten mente jeg burde ha ligget mer til høyre.

 

Men tror du politiet gidder å gjøre noe med det? Det gikk heldigvis bra, syklisten er på bedring svei, hadde på seg hjelm. Det ble skrevet skademld og dette skulle bli en forsikringssak. Dessuten vil ikke syklisten anmelde meg fordi vedkommende mente at jeg ikke gjorde dette med vilje, og det var et kjedelig uhell.

 

Og ja vi kollidert i en uoversiktlig sving. Masse faktorer spiller inn: hekken og steingjerde langs svingen er på 1.5 m så ingen av oss fikk sett hverandre, i tillegg er "svingen" dårlig konstruert siden det er ikke plass til 2 biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er litt kinkig å svare på uten å ha befart stedet, men jeg vil anta Trafikkreglene § 7 4. ledd vil være gjeldene:

 

"Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

 

Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen".

 

Syklister er selvfølgelig også regnet som kjørende.

Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikkje du skal hengje deg opp i det gang- og sykkelveg-skiltet du nemner fleire gongar. Det gjeld nok den vegstubben som går bak busskuret og fram til vegen de fann dykk på, og ikkje vidare bortover.

 

I prinsippet har syklisten skuld, uansett korleis ein tolkar dette. Om ein tolkar gang- og sykkelstien som "hovudvegen" vidare frå der syklisten kom, kom du frå høgre, og han har vikeplikt. Om vi ikkje reknar gang- og sykkelstien som veg, skulle syklisten svinge til venstre og av vegen / krysse ditt køyrefelt, og han har vikeplikt.

 

Men no er det eingong slik at mjuke trafikkantar har eit særskild vern, og når det først har skjedd eit uhell, er det svært sjeldan den mjuke trafikkanten får noko skuld, sjølv om vedkomande har brutt regelverket. Du kan nok difor ikkje rekne med å få noko av skadene på din bil dekka. Når det er sagt, ville iallefall eg stilt meg negativ til å skulle erstatte hans sykkel, og noko regress og rulleblad treng du ikkje frykte.

 

Til sjuande og sist verkar det som at både du og syklisten er vaksne, fornuftige menneske som har sett at dette var eit hendeleg uhell, og ikkje ser noko poeng i å slenge dritt og politi etter kvarandre. Det er nok det beste :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig å ha skyld iflg §3 for å bli erstatningsmessig ansvarlig gjennom forsikringen.

 

Bilens objektive ansvar (ansvar uten skyld) er uttrykt i Bilansvarslovens § 4

§ 4. (grunnlaget for skadebot).

Gjer ei motorvogn skade, har skadelidaren krav på skadebot hjå det trygdelaget som vogna er trygda i etter kapitel IV, endå om ingen er skuld i skaden.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt oppdatering.

 

Etterforskeren var en meget snill og forståelsesfull dame. Hun så at jeg var nervøs fra starten, og trøstet meg at jeg var kun her som vitne og var overhodet ikke mistenkt for noe straffbart. Hun hadde på forhånd konfrontert med sine kolleger ift saken og de kom fram til slutt at jeg ikke var mistenkt for noe. Da fikk jeg beskjed om å ta det med ro. Hun mente at jeg ikke gjorde noe straffbart i det hele tatt. Så nå kommer hun etterhvert til å sende papirene til juristen som vil se på det. Hun sa også at hun vil skrive ned at hun og kollegene sine kom på at jeg ikke gjorde noe straffbart. Så det ser ut som det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår