Gå til innhold

Regler ang. vikeplikt bil/syklist

Ranger emnet


Yamazero

Anbefalte innlegg

Joda, og slik jeg har forstått er det rutine at politiet ser på dette siden det er snakk om personskade.

 

Men hva er det verste som kan skje? At jeg får bot? Kommer det på rullebladet?

Har nemlig søkt politihøgskolen i år, og er blitt innkalt til opptaksprøvene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg legger ut 2 bilder slik at det er lettere å forstår situasjonen, og håpe på noe tilbakemld:

 

[ATTACH]30507[/ATTACH]

Bilde er fra førersiden i det jeg nærmere meg krysset/svingen

 

[ATTACH]30508[/ATTACH]

Sikten til syklisten. Syklisten skal fortsette mot sykkelstien foran.

 

Hva syns dere?

post-70014-13804854170535_thumb.jpg

post-70014-13804854170634_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklisten er den som har skylden!

 

Men, vi er i Norge og her er det sikkert andre "regler" som gjelder..................

 

Hvorfor har syklisten skyld?

 

Jeg leste en dokument på nettet fra kommunen min hvor det står statistikk om ulykker. Det skjedde en samme ulykke i 2005, og der skrev de " annet kryss".

 

Er dette et kryss egentlig? Eller mer som en sving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jeg enig med deg! Men syklisten mener jeg har kuttet i sving, mens jeg mener at jeg har runde av i svingen, dvs at jeg ligger 1m fra svingkanten i det jeg svinger.

 

Kan jeg bli straffet for dette hvis politiet mener jeg har kuttet i svingen?? Jeg hadde jo lav fart i det jeg svingte inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For syklisten er dette et T kryss - han kommer fra venstre langs toppen av T'en og vil fortsette til høyre på "andre siden av T'en.

Bilen kommer opp "hovedstammen" av T'en.

Et "kryss" trenger ikke nødvendigvis være "bent".

 

Er det forskjell på veibane og sykkelsti? For meg kan ikke dette være noe annet enn en veibane som går i en sving,syklisten skal forlate veibanen og over på sykkelstien og har vikeplikt. Spørsmålet er hvem som kjørte på hvem,var det syklisten som kjørte på bilen eller ble påkjørt fordi han ikke overholdt vikeplikten. Eller var det bilen som kjørte på syklisten fordi han kuttet svingen? Er nok det som avgjør skyldspørsmålet.

Endret av Rsele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår