Gå til innhold

Headers/Grenrør - Effektøkning ? - 1978 Chevrolet Impala Police Package

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har en 1978 modell Chevrolet Impala Police Package. Sitter en 350 small block med 4 ports forgasser, ca 180 hk.

 

Nå må jeg snart skifte ut eksosanlegget og tenker og montere headers/grenrør. Vil jeg få noe effektøkning ved dette?

 

Bilen drar veldig greit, fin cruiser, men hadde vært moro med litt mer gamp. Er det noen endringer jeg eventuelt kan gjøre som ikke koster skjorta? Si en 5-10.000 kr. :race

 

Artikkel på broom om bilen: http://www.tv2.no/underholdning/broom/chevrolet-impala-carljoergens-bil-har-mer-muskler-enn-de-som-synes-3625226.html

Endret av Bakkeracing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Policeutgaven er ikke mye sprekere, det er bare tykkere stab.stag( Nei, det er ikke stab.stag det kromdrittet i motorrommet) hardere fjærer, Gitter og våpenstativ med 2x hagle/rifle mellom framsetene og hardere fjærer.

 

Motoreffekten er minimal i forhold til original, men de ble som ofteste levert med største motoralternativt i nevnte modell. ;)

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et grenrør som er avstemt til motoren det er montert på vil alltid gi mer effekt, dette grunnet høyere fyllingsgrad i sylindrene. Husk bare at et grenrør kun vil få utløp for sitt fulle potensiale dersom resterende restriksjoner er fjernet. Tenker da spesielt på toppens flowegenskaper og kamakslenes egenskaper.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et grenrør som er avstemt til motoren det er montert på vil alltid gi mer effekt, dette grunnet høyere fyllingsgrad i sylindrene. Husk bare at et grenrør kun vil få utløp for sitt fulle potensiale dersom resterende restriksjoner er fjernet. Tenker da spesielt på toppens flowegenskaper og kamakslenes egenskaper.

 

Takk for svar, Quattro73 ! :)

 

For å være ærlig så er det mye låten jeg er ute etter også..

 

Blir nok grenrør og dobbelt 2" hele veien :)

 

Noen som har peiling på hva det ca vil koste? Altså grenrør, og dobbelt 2 tomm hele veien..

Kan skru , men eksosanlegg har jeg aldri skiftet selv. Eventuelt noen firmaer som gjør dette bra og til en grei pris ? :)

 

Er 15 år og jeg beklager om jeg spør dumme spørsmål, hehe.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

350 chevy er det nok massevis av headers å finne til, men jeg vil tro samtlige er påregnet litt eller mye trim, ikke en standard motor på 180 hk(180hk/5,7 liter = 31,5 hk), det er en litereffekt på 31,5 hk, noe som er milevis fra en optimalisert motor.

 

Ikke at jeg skal påstå at headers vil være negativt, men jeg vil tro at det skal være vrient å finne noen som er optimalisert mot så lav litereffekt, finner man det vil det utvilsomt være positivt.

 

Ha du planer om å gjøre noe mere med motor, eller er det kun for lyden du vil ha dette nå?

Er det kun for lyden ville jeg vurdert ett litt mere åpent eksosanlegg på orginale manifolder.

 

Ellers vil jeg tro at en litt vassere kam, fjerning av evt. restriksjoner, åpnere eksos(m/grenrør), kanskje til og med en større forgasser og ett åpnere filter vil gjøre underverker for både effekt, kjørbarhet og ikke minst lyden....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

350 chevy er det nok massevis av headers å finne til, men jeg vil tro samtlige er påregnet litt eller mye trim, ikke en standard motor på 180 hk(180hk/5,7 liter = 31,5 hk), det er en litereffekt på 31,5 hk, noe som er milevis fra en optimalisert motor.

 

Ikke at jeg skal påstå at headers vil være negativt, men jeg vil tro at det skal være vrient å finne noen som er optimalisert mot så lav litereffekt, finner man det vil det utvilsomt være positivt.

 

Ha du planer om å gjøre noe mere med motor, eller er det kun for lyden du vil ha dette nå?

Er det kun for lyden ville jeg vurdert ett litt mere åpent eksosanlegg på orginale manifolder.

 

Ellers vil jeg tro at en litt vassere kam, fjerning av evt. restriksjoner, åpnere eksos(m/grenrør), kanskje til og med en større forgasser og ett åpnere filter vil gjøre underverker for både effekt, kjørbarhet og ikke minst lyden....

 

 

 

Godt det er folk her inne med peiling! :)

Har snakket litt med han far i huset og han foreslår også et litt mer åpent eksosanlegg på orginale manifolder :)

Jeg får se, jeg vet ikke helt enda, men har også tenkt tanken om vassere kam, større forgasser og et åpnere filter. Men som i alt annet, så må pengene strekke til :)

 

Tusen takk for svar, alle sammen ! :)

 

Hyggelig med folk som vil hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår