Gå til innhold

Fremgangsmåte med Extra Gloss Protection

Ranger emnet


PapaHet

Anbefalte innlegg

Heisann, min første tråd her! :)

 

Hadde i går bilen inn til lakkrens og polering fordi jeg som nybegynner innen bilpleie ikke ville gjøre det selv første gangen. Så nå venter jeg bare på at det skal bli sol igjen før jeg skal vokse bilen selv, noe som også blir første gang. Og da har jeg både forhørt meg med flere som har litt peiling og sett resultatet av produktet, da EGP.

 

Det jeg da lurer litt på er fremgangsmåten, i og med at den visstnok bruker mye tid på å tørke.

 

- Hva jeg burde kjøpe inn av påføringspads og mikrofiberduk/håndkle.

- Er det mulig/forsvarlig å påføre hele bilen med voks før man begynner å fjerne? Tenker da på tørketiden

- Hvor lenge bør bilen stå i ro uten påvirkning fra kjøring/fuktig vær til den er herdet?

 

Håper noen av dere her inne kan hjelpe en foreløpig nybegynner! På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen :)

Etter polering påføres EGP som et tynt lag (aldri i direkte sollys). Bruk en liten myk fille til dette og behandle hele bilen på en gang. La stå i minst en time etter du avsluttet jobben, helst 3-4 timer før du tørker av. Etterpå er bilen bruksklar :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Men det er ingen fare at den tørker for mye til å tørkes av da? Det er jo 4 ganger lenger enn det bruksanvisningen anbefaler :)

Jeg har en flaske med rundt 100 ml igjen på fra en venn, vil det være tilstrekkelig? Har tenkt å påføre med en sånn pute og tørke av med en mikrofiberklut, er det noen MF-kluter som egentlig er uegnet til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal legge tyyyynt på! So 100ml skal holde i massevis. Produktet skal jo tørke før du har det av. Om du venter i 15 minutter eller 2 timer, spiller ingen rolle. (berre det har tørka)

 

EGP er ein lakkforsegler. Dvs at herdetiden er på 12-24 timer. (etter at du har tatt av produktet) I denne tiden bør ein unngå låge temperaturer og fukt/regn på lakken. Dette gjere at holdbarheiten blir dårligare. Er mest kritisk dei 3-4 første timane.

 

Mf kluter som er beregna for bil skal nok fungere. Andre kan være litt harde og lage riper i lakken.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal legge tyyyynt på! So 100ml skal holde i massevis. Produktet skal jo tørke før du har det av. Om du venter i 15 minutter eller 2 timer, spiller ingen rolle. (berre det har tørka)

 

EGP er ein lakkforsegler. Dvs at herdetiden er på 12-24 timer. (etter at du har tatt av produktet) I denne tiden bør ein unngå låge temperaturer og fukt/regn på lakken. Dette gjere at holdbarheiten blir dårligare. Er mest kritisk dei 3-4 første timane.

 

Mf kluter som er beregna for bil skal nok fungere. Andre kan være litt harde og lage riper i lakken.

 

Ja, det jeg også tenkte siden det skal såpass tynt på. Men man sjekker om det er tørt nok ved å dra fingeren over, og hvis man fjerner voksen med fingeren så er det tørt nok, og hvis man bare drar den utover så trenger den lenger tørketid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Men det er ingen fare at den tørker for mye til å tørkes av da? Det er jo 4 ganger lenger enn det bruksanvisningen anbefaler :)

Jeg har en flaske med rundt 100 ml igjen på fra en venn, vil det være tilstrekkelig? Har tenkt å påføre med en sånn pute og tørke av med en mikrofiberklut, er det noen MF-kluter som egentlig er uegnet til dette?

 

Hva som står på flasken er mindre viktig, jo lenger du lar den stå, jo bedre, men alt har selvsagt sine grenser. Jeg vil anta at 100 ml holder til hele bilen sikkert tre ganger :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill!

 

Skal vaske bilen i morgen tidlig og vaske deretter. Selv om bilen ble polert for to dager siden og den ikke er nevneverdig skitten så er det kanskje lurt å gå over med avfetting nede langs dørene før vask og voks? Vil helst slippe å ha noen mikrokorn som jeg drar utover mens jeg vokser. Spiller det noen rolle hvordan jeg påfører? Sirkelbevegelser eller lange bevegelser liksom? :)

Endret av PapaHet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår