Gå til innhold

Spm angående bytte av toppakning på x20xev :) :)

Ranger emnet


Vectraline

Anbefalte innlegg

Har gjort det meste av demontering, så er snart klar til å ta av toppen og bytte pakkningen.

 

Men. I Haynes manualen min så står det noe jeg ikke helt skjønner..

Jeg har kommet til punktet hvor jeg skal ta av registerreimen, og har stillt den inn på ØD (øvre dødpunkt).

 

Så står det det jeg ikke helt skjønner (fritt oversatt fra svensk)

"Før du løser kamremsspenningen, roter veivakselen 60grader bakover (4 tenner). Dette gjør at ventilfjeringstrykket fordeles jevnt over hele axelen, som hindrer axelen i å rotere og minsker risken for at ventilene tar i "kolvarna"..

 

Ja..... Jeg skjønner hvorfor jeg skal gjøre dette, men vil jeg ikke dra den vekk fra ØD da? og hva var poenget med å sette den i ØD dersom jeg skal rotere den tilbake igjen.. Og hva er "bakover"?? Er det imot klokken?

 

Hadde vært kjekkt med et svar på dette..

 

(Eneste problemet mitt er at jeg var litt rask og har allerede tatt av registerreimen, men den kan jeg jo montere tilbake igjen, og gjøre denne roteringen.)

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det er for å sikker at ikke kamakselen skal røre/rotere seg under demontering av topp. Vis det er et ujevnt trykk på kamakslene så vil den lett flytte seg. Men er det en 18 ventiler du jobber med. Jeg tror kanskje at det finnes utstyr for å låse dem med. Slikt utstyr tror jeg finnes på biltema. Men det er ikke noe farlig år rotere veivakselen 60 grader tilbake, (Motoren går vel med klokken, så det blir vel mot klokken tilbake) vis ikke har tenkt til å rotere på motoren når toppen er demontert, vis du skal så må du i så fall lage et merke slik at du kan plassere den ri

Har den stått lenge uten kamreim? er red for at de kan ha flytte seg vis de har stått en stund.

 

Med kolvarna tror jeg de mener støytstengene eller det som er over selve ventilen.

 

MVH Østborg

Endret av Østborg

Sjelva faan, enn hen rætskrivinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ordnet seg :) og nå har jeg begynt å demontere "inntaksmanifoilen", og får den faen ikke løs :) alt av ledninger og store bolter er skrudd løs. Men ser den er festet fra undersiden med en skru.. vet ikke om det er torx eller hva det er.. litt vanskelig å komme til for å få skrudd av driten. Noen tips? Er det bare de 8 muttrene som er under insprøytningen på toppen av manifoilen, og de 4 (eller 6) små skruene som er fra undersiden som trengs å ta vekk??

 

Er første gang jeg gjør dette, så ikke bli oppgitt av de dumme spørsmålene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, når du skal demontere reima, er det eneste som er viktig er å se om du finner orginal merkene, er motoren merka opp kan du bare rive av reima og stille inn motoren etter på. Eneste du skal passe litt på er at kammene ikke flytter seg 90-180 grader noe som aldri har skjedd meg. flytter seg stort sett max 6 tenner pga spenn på kammene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår