Gå til innhold

er det påbudt med pigger i piggdekkene??

Ranger emnet


740stian

Anbefalte innlegg

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er du seriøs? Må det stå noe sted? Det er du som sier at noe ikke er lov. OG da skal man kunne dokumentere det på vegne av lovverket. DVS at alt du kan sette som mangel på en eu kontroll , skal kunne letes frem og dokumenters ovenfor en kunde.

Så hvor står det at det ikke er lov til å ha mistet alle piggene på ett eller flere pigghjul i lovverket? Kft ? Jeg venter i spenning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør likegodt jobben for deg. : Sitat Foreskrift om bruk av kjøretøy..Lovdata : Dersom bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg, tilhenger/tilhengerredskap som er konstruert for fart over 50 km/t og som har driftsbrems eller motorsykkel utstyres med piggdekk, skal kjøretøyet ha piggdekk på alle hjul. Sitat slutt.

Jeg så derimot at kjøretøy over 3500 kg har lov til å ha pigg og ikke pigg på forskjellige aksler..

 

Finner dog ikke noe i kjørekøysforeskriften som jo er vår bibel.. Skal sjekke papirutgaven i morgen. Og er det ikke der , er det heller ikke noe vi trenger å bry oss med etter det jeg har lært.. Eller hva mener du ? Debatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a)

Dersom bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg, tilhenger/tilhengerredskap som er konstruert for fart over 50 km/t og som har driftsbrems eller motorsykkel utstyres med piggdekk, skal kjøretøyet ha piggdekk på alle hjul.

 

Bil som nevnt i foregående ledd kan likevel ha piggdekk på en aksel og kjetting ellers.

b)

 

Dersom bil med tillatt totalvekt over 3.500 kg utstyres med piggdekk, skal den ha piggdekk på hjul som sitter på samme aksel. Det samme gjelder traktor/motorredskap som er konstruert for fart over 50 km/t.

c)

 

Det er tilstrekkelig at bare ett hjul i tvillingmontering har piggdekk så framt piggdekkene plasseres symmetrisk om kjøretøyets lengdeakse.

 

d)

 

På kjøretøyet skal det være tilnærmet like mange pigger i alle piggdekk

 

.Sitat slutt.. Mener du det er disse reglene vi skal følge , uavhengig om det står i kjøretøysforeskriften? Er det Foreskriften om bruk av kjøretøy vi skal følge? Det skulle tatt seg ut om vi ble pålagt å telle pigger på halvgamle piggdekk for sjekke om det er tilnærmet like mange pigger i hvert hjul..

Jeg skal dog ringe de som driver med dette på vesenet til uken , da jeg er meget tvilende til at dette er noe vi skal gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du gidder og undersøke, noe du burde gjort før du gikk ut og sa at det var lov og kjøre med piggdekk på en akse og en uten. Det at det skal være piggdekk på alle hjul for biler med totalvekt inntil 3500 kilo er noe du burde vite som driver med periodisk kjøretøy kontroll. Alle lover skal følges og er du i tvil om noe bør du kontakte SVV. Noen mer inngående diskusjon om temaet ønsker jeg ikke og inngå med deg.

Endret av Rsele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krav til dekk i vinterperioden

 

Mønsterdybden skal være minimum 3 mm uansett dekktype

Pigger er bare tillatt på vinterdekk (unntak for motorsykkel)

Kjøretøy til og med 3500 kilo må ha piggdekk på alle hjul dersom du velger piggdekk

 

Gjentar: Kjøretøy til og med 3500 kilo må ha piggdekk på alle hjul dersom du velger piggdekk

 

 

Kanskje du burde sjekke opp hvilke flere lover å regler du ikke følger?

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fremdeles er det ingen som verken henger, skyter eller straffer deg for å kjøre med dekk med tilnærmet ingen pigger bak så lenge de er piggdekk fra starten av, noe man normal ser ganske greit når mønsterdybden er innenfor det lovlige.

 

Men bilen skal uansett være skodd etter forholdene, så om forholdene tilsier pigg(is/holke) så bør man ha greit med pigger.

 

Det står heller ingenting i reglene hvor mange pigger man må ha som minimum, men kun maksimum, har du en utslitt vridd pigg igjen i dekket, vil man fremdeles kunne kalle det ett piggdekk, er det ingen pigger igjen så er det et definasjonspørsmål, dekket er laget som ett piggdekk, og har gummi- og mønster-egenskaper som ett piggdekk, og jeg vil driste meg til å kalle det ett piggdekk, ett piggfritt piggdekk.

 

Dette kan kanskje virke litt dumt, men det er slik jeg tolker det.

 

Så kommer spørsmålet:

Er det noen som har blitt stoppet av SVV, eller på en PKK som har fått mangel pga for få pigger i ett hjulpar?

Tviler jeg på(med forbehold om dekkselgende PKK-verksted som prøver å tjene penger).

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det vet jeg ikke Einar. Kan godt være at du får lov å kjøre rundt med 3mm mønster å 2 pigger i hvert dekk..

 

Men noen så mente det at du kan ha piggdekk på ene aksel og piggfri på andre, og dette stemmer IKKE :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke det, spørsmålet er hvorvidt man kan kjøre med piggdekk som mangler pigger bak på en bakhjulsdrift, og framdekk med pigger foran.

 

Jeg mener at det er ett definasjonspørsmål hva man kaller piggdekk og piggfrie dekk, og hvor strengt man skal tolke regelverket når man snakker om noe slitne dekk som i seg selv er lovlige(om føret tillater det selvfølgelig).

Jeg vil kalle ett dekk som er laget som ett piggdekk fra fabrikken er ett piggdekk med manglende pigger, mens ett piggfritt dekk er ett dekk som er laget fra fabrikken for det og har gummiblandinger, mønster og seiping og helt andre egenskaper enn ett piggdekk.

 

Jeg mener at "ingen" gir deg mangel på manko på pigger i ett hjulpar, og det derfor er greit men ikke anbefalt.

 

Men denne tråden er ganske gammel og bør kunne avsluttes nå, jeg kommer til å gi beng i den iallefall nå, siden jeg har fått frem mine meneinger og tolkninger.

 

Ha en fortsatt hyggelig dag.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stemme i denne tråden går til Rsele og ThomasEk. Leser man forskriftene bokstavelig, er det tydelig at man må ha pigger i alle fire dekk, eller i ingen dekk. Simple as that. Og når det gjelder lover og forskrifter bør de leses bokstavelig, for det gjør statens vegvesen og politet.

 

Et piggdekk som ikke lenger har noen pigger vil måtte klassifiseres som piggfritt vinterdekk, da den mest signifikante forskjellen mellom piggdekk og piggfritt er tilstedeværelse av pigger i piggdekk.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår