Gå til innhold

trimme 2.5 tdi ael!

Ranger emnet


lf.elstad

Anbefalte innlegg

UHeisann!

Har en audi a6 1996, 2.5 tdi ael 140 hk, Quattro. med chip, 2.5" eksos.

Nylig overhalt med reimbytte og alle andre deler dette innebærer, topp er også overhalet med alt av pakninger og div.

Har letet en god del og finner lite god info eller gode tips eller andre prosjekter..

Har lyst til å trimme motoren min noe mer..

(rundt 250 hk og 500 nm Skulle vel være innenfor den realistiske verden)

 

Så evt planer er da

-Turbobytte, (kkk24 passer vel rett på, men får vel sen spool up?)

-Større dyser, (pp764, hvor mange hester kan disse levere til?)

-Strre FMIC ( åpent for alt av forslag, men skulle hatt noe som passer i frontfanger?)

-Mulig annen manifold for bedre flow, evt få laget en selv?

-3" eksos fra dp..

-Og mapping/omprogrammering...

 

Må evt elementer i dieselpumpe byttes ut til større? mener å ha lest at orginale elementer holder til rundt 300 hk?

6 trinns S manuell kasse skal vel holde til godt over 700 nm.. men trenger vel en sinter klutsj...

 

Setter pris på alt av tilbakemeldinger og tips :)

 

Edit: Har muligens en kkk 26 for hånd, men mistenker den blir i største laget? med tanke på k24'n allerede vil lade seint iforhold til k16? vil f.eks rs2 manifold passe på denne blokka?

Endret av lf.elstad

Quattro - the way of life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

C4 AEL har 240mm clutch med vanlig gammeldags svinghjul. Dualmasse kom på nyere modeller.

har teste sinterclutch. nydelig å kjøre med, men ! ved lavt turtall rister motorn såpass at du knekker synk-ringene på inngående aksel i girkassa. 3. opg 4. giret. holder en måned eller noe. MÅ ha clutch med fjæring. ( byttet synkringer her mange ganger før e gikk tilbake til normal clutch) Dette gjelder da 1,9 TDi med 2004-6trinns.

K24 er ypperlig til en 1,9 liter TDK med cooler, så iallefall ikke for stor hos deg.

25 lb/min 1,6 bar boost, 200 hk ? K24 vil nok virke fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er quattro da.. 6 trinns.

Mener bestemt denne har dobbelmasse. Da stort sett alle tråder om trimming av denne bilen har innebært bytte til singelmasse, da dobbelmasse ikke holder alt dreiemomentet som oppstår til slutt. Lest meg til at noen eller alle med motorvariant AAT har singelmasse.

Er ikke for stor nei.. Kunne hatt større, 5 syl produserer jo mer luft enn 4 syl 1.9 tdi.

Får nok mer enn 200 hk ved 1.6Bar med resten av delene.

Ligger bla en video på youtube der en kjører 1.5 , samme motor, 252 hk på dyno.

Er bra sikker på det er samme turbo.

Quattro - the way of life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, fleste (flesteparten 100?) AAT har enkelmasse, og AEL har dobbelmasse. Mange bytter til AAT enkelmasse ved trimming :) Men som sagt, når man har enkelmasse svinghjul så bør man ha fjæret clutchlamell.

1996 Audi S6 2.2tq sedan

1996 Audi A6 2.5TDI

1955 International Harvester R-100 [Langtidsprosjekt]

1967 Ford 17m P7 [Enda et langtidsprosjekt..]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har enkelmasse til salgs, 500nm får du me pp764, k24turbo og remap. sjekk ut tdiclub.com for tips og triks, motoren tåler fint 300hk før du må gjore noe særlig, men over de bør du bytte til arp bolter i bunndel av motor, er de som er de svakeste punktet.

flere gærne finner me 350+ i caraveller å div:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår