Gå til innhold

Straff for motorsykkel uten skilt?

Ranger emnet


Skorp

Anbefalte innlegg

Hei!

Som 17 åring ble jeg tatt med moped uten skilt..fikk 1år utsettelse på billappen :)

Nå lurer jeg på å kjøpe meg en motortrial, som kan brukes litt på hytten og på en eiendom som onkelen min eiger. Begge plassene har jeg lov å kjøre på av dem som eier grunnen, men begge plassene er det noen hytter rundt om. Om noen av disse hyttene ringer politiet, politiet kommer å tar meg på fersken..Hvilken straff kan jeg få? Vil det gå utover billappen, eller vil jeg "bare" få 2500kr i bot for å kjøre uregistrert kjøretøy på vei?

Endret av Skorp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs vel om det er et hyttefelt langt oppi fjellet med PRIVAT vei, eller om det er sånn leilighets komplex leilighet nærme en by..

 

Her oss hos så kjører nabo gutten både biler å crossere på veien og på marka. ca. 2km PRIVAT vei før du kommer til asfalt vei, tror ikke han hadde fått noe straff hvis politi kom en tur..

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorkjøring i utmark (inkl fjell og stier) er forbudt uansett om det er det offentlige eller noen private som eier området. Det er noen unntak, f.eks. Forsvaret, energiselskaper, skogsmaskiner o.l. Turgåere/hytteeiere kan være ganske ivrige på å ringe politiet og melde fra om slikt. Det er ikke så rart da grisekjøring i utmark ødelegger turområdet deres. Det tror jeg du har forståelse for.

 

Kjøring på vei krever førerkort og at kjøretøyet er registert. Veitrafikkloven § 1 sier at loven gjelder for all trafikk med motorvogn, altså uavhengig av om veien er privat eller offentlig eiet.

 

Slik jeg ser det, så er din eneste måte for å kjøre lovlig å bli med i motorklubb og kjøre noe som ikke krever førererkort (motorcross/trial osv) i tilrettelagte områder.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar Jesper1201 og flatpedal..Nå spurte jeg ikke om det var lov, for jeg vet det er "ulovlig". Jeg spurte hvilken straff jeg får.

 

Du blir sendt til libya og halshogd eller hengt.

 

Fra spøk til revolver, hvorfor i svarte ... skal du vite hva slags straff du får, har du så inderlig lyst til å få dette på rullebladet?

Og en annen ting -..."ulovlig"...- det skrives uten anførselstegn når det ikke er sarkasme eller ironi.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da greit å vite hva straffen er..

Om jeg får 2500kr i forelegg er det ikke noe problem å ta seg en tur på en ubrukt sti i ny og ne. Om jeg mister lappen, og får flerfoldige tusen for å kjøre i skog og mark er det ikke verdt å ta risken.

 

Og en annenting.. annførseltegn skal ikke brukes ved sarkasme eller ironi. Men vet Sitat, eller ved f.eks bruk av uvanlige ord. Her brukte jeg anførseltegn fordi jeg synes ordet ulovlig var noe sterkt i forhold til mitt syn på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår