Logo

Gå til innhold

12Eber eller webasto?

dieselvarmer eber eberspacher webasto

Santafe06

Santafe06 25.December.11 - 21:31

• Opp

Santafe06 25.December.11 - 21:31

• Opp

Hei. vurderer Eberspecher eller webasto. Noen som har linker til monteringsanvisninger på norsk siden jeg tenkte å kjøpe tyskland eller et annet land siden det er ganske så dyrt i Norge:)
    furiaman

furiaman 29.December.11 - 12:09

• Opp

furiaman 29.December.11 - 12:09

• Opp

Hvis ikke noen privatpersoner har lagt ut på noen sider, så er det kunn godkjente verksteder som kan skrive ut. Mekanikerne for egne innlogginger til Eber eller Webasto sine sider for å laste ned monteringsanvisninger. Jeg monterer varmere daglig på jobb, men er såppas ny i firmaet at jeg enda ikke har fått egen innlogging, ellers hadde jeg hjulpet deg. Stort sett er alle anvisningene til webasto på tysk. Eber har de fleste på norsk eller svensk. Før du handler bør du vite hvilken type varmer som anbefales til din type bil. Dette står automatisk på monteringsanvisningen til bilen din. Hvilken bil er det snakk om?
    Mondeo

Mondeo 29.December.11 - 16:47

• Opp

Mondeo 29.December.11 - 16:47

• Opp

Pest eller Kolera?
    Santafe06

Santafe06 30.December.11 - 23:54

• Opp

Santafe06 30.December.11 - 23:54

• Opp

Det er snakk i en santa fe 06 modell 2,2 crdi. Jeg vet ærlig talt ikke hva som anbefales til en santa fe. Pest eller kolera, hmmmmm dårlig tro på slikt da? Har ikke erfaringer med noen av delene men vet at jeg liker å komme til varm bil:) En kompis har montert selv på en landcruiser og det gikk rimelig greit. Han monterte eber og det funker som et skudd. Vurderer å montere selv, men vet ikke helt omfanget av det her pr nå. Er det vanlig å bruke retur til diesel som tilførsel til eber/webasto? En som jobbet på verksted sa dette funket som et skudd.....
    mistercartman

mistercartman 31.December.11 - 9:58

• Opp

mistercartman 31.December.11 - 9:58

• Opp

En ting er sikkert: å kjøpe bil uten dieselvarmer/bensinvarmer i Norge er galskap :) Jeg er på bil nr 2 med det, nå. Biler uten vil aldri mer være aktuelle når jeg tråler finn.no.
    Mao. vil jeg tro du får en verdiøkning på bilen som forsvarer deler av investeringen! Fler og fler får øynene opp for hvor genialt dette er. Ang. merke aner jeg ikke hvem som har best driftssikkerhet.
    Jeg har ikke hatt god erfaring med Webasto (hadde webasto i forrige bil, men vet det er mange som har hatt problem med Webasto i VW biler fra den tiden som Golfen min var fra. Sikkert fikset nå i 2011.
    Santafe06

Santafe06 31.December.11 - 10:58

• Opp

Santafe06 31.December.11 - 10:58

• Opp

Har funnet ut det samme. Setter det som et kriterie ved kjøp av neste bil!
    TL3518
    • LocationHønefoss

TL3518 31.December.11 - 10:59

• Opp

TL3518 31.December.11 - 10:59

• Opp

Sikkert fikset nå i 2011.

Men der tar du feil. Bytta mange brennkammer på Touran/Passat osv 2011mod.
    Mondeo

Mondeo 31.December.11 - 15:16

• Opp

Mondeo 31.December.11 - 15:16

• Opp

Problemet med de fleste av disse er at ved småkjøring blir det for kort brenntid. Etterhvert blir det kraftig røykutvikling, og det eneste som egentlig hjelper er å demontere, rengjøre og skifte pakninger.
    Mitt inntrykk er at Webasto fungerer bedre, men er dyrere og reparere når den tiden kommer.
    Skal man først ettermontere ville jeg vel tatt ekstrakostnaden med en som også fungerer som parkeringsvarmer
    Santafe06

Santafe06 31.December.11 - 21:32

• Opp

Santafe06 31.December.11 - 21:32

• Opp

ja det blir parkeringsvarmer. har så mye vinter at det er vel ikke den værste investeringen en kan ta. er vel ikke så mye å spare om en drar til sverige heller kanskje?
    mistercartman

mistercartman 01.January.12 - 11:18

• Opp

mistercartman 01.January.12 - 11:18

• Opp

Men der tar du feil. Bytta mange brennkammer på Touran/Passat osv 2011mod.

Det var skuffende. Fikk min 2012 modell Passat i september, og har brukt varmeren flittig siden den tid. Heldigvis 5 års reklamasjonsrett i Norge, så de neste 5 årene er jeg berget. Må man fortsatt demontere veldig mye for å komme til brenneren, eller er den nå mer fornuftig plassert enn den var på 2,0tdi fra 2004?
    TL3518
    • LocationHønefoss

TL3518 01.January.12 - 13:36

• Opp

TL3518 01.January.12 - 13:36

• Opp

Sitter på akkurat samme sted.
    Er jo ikke veldig mye demontering da. Av med frontfanger og høyre innerskjerm, så skru vekk spylervæsketanken.
    furiaman

furiaman 08.January.12 - 16:58

• Opp

furiaman 08.January.12 - 16:58

• Opp

Det er sjeldent at det blir brukt returen som dieseltilførsel til varmeren hos oss. I aller fleste tilfeller så monterer vi uttak på tanken under bilen, eller gjennom tankarmaturet. På landcruiser kan du faktisk bruke slangen som tilfører diesel til motoren. Monteres på slangen med T-stykke, rett ved tanken. Det går bra å bruke returen på de fleste bilene, men vi gjør det ikke, da i noen sjeldne tilfeller har bilen blitt litt tungstartet etterpå. Spesielt på toyota hiace. Der anbefaler Eber at mateslangen brukes, eller lage tankuttak. Her bruker vi tankuttak.
    Landcruiser er ganske enkel å montere på. Flere hyundai-modeller er ganske tungvindt å montere på.
    furiaman

furiaman 08.January.12 - 17:03

• Opp

furiaman 08.January.12 - 17:03

• Opp

Send meg mailen din og info om bilen (f.eks 4x4 eller ikke) så kan jeg maile deg monteringsforslag

Also tagged with one or more of these keywords: dieselvarmer, eber, eberspacher, webasto

Finner du ikke svar på det du lurer på? Her ser du hvordan du spør om noe nytt