Logo

Gå til innhold

46Skal bygge vw lt 35 om til Bilfrakter. tips, bilder, råd?



Leif Harald

Leif Harald 25.December.11 - 14:45

  • #1
  • Opp

    Leif Harald 25.December.11 - 14:45

  • #1
  • Opp

    Skal bygge meg en bilfrakter av en lt 35 som det har vert lasteplan bakpå. Har funnet litt div bilder av stål/alu rammeverket folk har sveiset til under bilrampa osv. Men finner ikke så mye info. Noen som har litt bilder å info som dere vil dele?

    Er ikke sikker på om jeg skal bygge rampa og rammeverket på LTen i alu eller stål. fordelen med alu er jo at det ikke veier så mye som stål. Men alu må jeg få noen til og sveise for meg. Så er det kansje dyrere med alu?

    Setter pris på om folk legger ut bilder av sine bilfraktere og deler litt info og tips :) Dette skal bli gjort 100%

    Postet bilde
    Postet bildePostet bilde
    Postet bilde
    Postet bilde
    Postet bilde
    Postet bilde

    Dette innlegget har blitt redigert av Leif Harald: 25.December.11 - 14:48

    royterje

    royterje 25.December.11 - 15:44

  • #2
  • Opp

    royterje 25.December.11 - 15:44

  • #2
  • Opp

    elsker lt. mange digge bilder av lt her ser eg.
    Viking067

    Viking067 25.December.11 - 17:00

  • #3
  • Opp

    Viking067 25.December.11 - 17:00

  • #3
  • Opp

    Tok og demonterte en krasjet bilhenger en gang og satte på en LT.Men dette var jo for mange herrens år siden så det spørs om det er lovligt idag... ;)
    Einar

    Einar 25.December.11 - 17:13

  • #4
  • Opp

    Einar 25.December.11 - 17:13

  • #4
  • Opp

    Jeg ville bygd i stål, fortinnsvis syrefast.

    Fordeler: lettere å dimensjonere, solidere, og ikke minst at du kan gjøre det selv.

    Tyngda tror jeg heller er en fordel, så du får litt vekt bak tom.

    Men vær obs at det kanskje kreves sertifisert svieser for å få det godkjent.
    royterje

    royterje 25.December.11 - 19:15

  • #5
  • Opp

    royterje 25.December.11 - 19:15

  • #5
  • Opp

    kom og se på min den er laget i svart stål og du kan sveise dette hjeme i garasjen. syrefast koster jo men enn 2-3ganger så mye og veier sikkert dobelt så mye. alu er også bra men eg har en kamerat som har i alu men den er ikke så mye lettere og de koster mye mer og lage.
    Leif Harald

    Leif Harald 25.December.11 - 19:40

  • #6
  • Opp

    Leif Harald 25.December.11 - 19:40

  • #6
  • Opp

    Jeg skal ta en tur å se på din en dag Roy! ta noen mål å få noen ideer :) Må få til en slags bakke får å få lavest mulig biler oppå.

    Ingen som har bilder eller vet om noen prosjekttråder om ombygging til bilfrakter?
    Urban

    Urban 25.December.11 - 19:49

  • #7
  • Opp

    Urban 25.December.11 - 19:49

  • #7
  • Opp

    Ett enkelt regnestycke løser problemet ditt da.. Totalvekten av LT'n - Vekten av LT'n når du fjernet alt du ska fjerne - Maksvekt på bilen du ska ha bak = Antall kg du kan bygge understell av.

    F.ex . 3500 - 1200 - 2000 = 300

    Så langt har jeg funnet at en 80x120 aluprofil er omtrent like 'sterk' som en 120x80x5 stål profil. Omtrent samme annet arealmoment og elastisk tversnittsmodul gir samme nedbøying. Siden aluminium tåler ca 1/3 stress i forhold til stål er man nødt til å tenke litt anderledes ved bruk av festeelementer, men ellers ganske likt.

    Pris... Stål koster rundt 20 kr/kilo (anslagsvis) og samme profil som over veier 14.7 kg/m og får da en pris på 294 kr/m. Har ikke pris på 80x120, men aluminium 80x80 koster ca £33.51 og dobler vi det for å være sikker kommer vi på ca £67.02, eller 603.18 kr/meter.
    Har dessverre ikke vekten på aluminium.

    Da kan du bruke ca 20 meter stål på 300 kg. Pris ca 6000.-
    Bruker du ca 20 meter aluminium blir prisen ca 12000.-

    Just do the MATH !!


    Aluprofiler krever spesielle festeelementer mot stålramma på LT'n som fordyrer bruken, men igjen kreves lettere verktøy enn stål. Man slipper også lakkering og det arbeidet det medfører.

    Lykke til.. :)

    Dette innlegget har blitt redigert av Urban: 25.December.11 - 19:54

    Leif Harald

    Leif Harald 26.December.11 - 2:44

  • #8
  • Opp

    Leif Harald 26.December.11 - 2:44

  • #8
  • Opp

    Takk for godt svar du :)

    Jeg har fått taki noe stål i dag, kunne få kjøpe mer. 3-4 meters lengder av firkantrør i ca 30-50mm x 80-120mm, er usikker på tykkelsen på stålet. Men skal sjekke nå en dag! Rekner med det er brukende.

    Har tegna en teining hvordan jeg vil ha den mtp på hovedkonstruksjonen, så kommer jo alle forsterkninger i tilegg av kun halve planet og bakken bak..

    Forstår dere tegningen?

    De røde strekene er sveiser
    De gule strekene som går rett igjennom skal være skruer med mutter og skiver.

    Tror det skal bli bra om jeg skrur det fast først så sveiser det etterpå ??

    Har merka de forskjellige bjelkene med nr og farge får å vite hva som er hva. Bjelke nr 2 tenkte jeg å ha dobbel som dere ser.

    Kom gjerne med forslag tips til endringer osv.
    Postet bilde
    Urban

    Urban 26.December.11 - 13:07

  • #9
  • Opp

    Urban 26.December.11 - 13:07

  • #9
  • Opp

    Ser ut som en grei løsning det der, men burde ikke ha mellanrum mellan del 1 & 3. Da blir all stress rett på sveise-skøten.
    Fell in del 2 mellan 1&3 å så sveise skøten. Legg så på 4mm plate øver skøten mellan del 1&2 og 2&3 å sveise rundt den.

    Trenger ikke bolt, de lagar bara grogrund for rust..
    Leif Harald

    Leif Harald 26.December.11 - 14:38

  • #10
  • Opp

    Leif Harald 26.December.11 - 14:38

  • #10
  • Opp

    Ja må vel ha noe inni der ja. Plate over var ikke dumt. Jeg kommer til å punkte alt fast selv, så kommer jeg til og få en som er dyktig sveiser til og ta resten tror jeg, når han har sveist de overgangene kan jeg få han til og sveise over noen slike 4-5mm plater ja :)

    Noen som har noen greie baklykter og anbefale? tenkte å bytte til noen mindre.

    Fant litt bilder i dag av en ramme, så begynner å få litt ideer nå om hvordan den skal lages. Men det som gjør det litt verre er at jeg ikke bare vil ha en "knekk" på planet. vil ha 2 "knekker" sånn at det blir mulig å kjøre laaave biler oppå :) Postet bilde
    Postet bilde

    Denne bakken så jo grei ut mtp lave biler.
    Postet bilde
    Urban

    Urban 26.December.11 - 14:49

  • #11
  • Opp

    Urban 26.December.11 - 14:49

  • #11
  • Opp

    Ikke noe problem med fler knekk.. Du kan ju bara kutte "kakestykker ut ur den bjelken som går ned bak så kan du nesten bøje den helt rundt.
    Leif Harald

    Leif Harald 26.December.11 - 16:01

  • #12
  • Opp

    Leif Harald 26.December.11 - 16:01

  • #12
  • Opp

    Ser du skrive 120x80x5mm stål profil. Må man ha så tykt alså? Det stålet jeg har fått taki CA 100-120 x 60-80 x 2-4mm Er ikke dette godt nokk kansje? Vil at bilplanet bakpå skal være massift. Kansje jeg skulle bygt det jeg har tegna på tegningen i nytt 120x80x5mm å brukt det eg har fra før til litt forsterkninger rundtom.

    Bør jeg ha nytt stål der dere ser det mørkegrønne, lysegrønne og lyseblåe fargene. å sveise inn det gamle stålet jeg har liggende der det rosa er?

    Postet bilde
    Urban

    Urban 26.December.11 - 17:08

  • #13
  • Opp

    Urban 26.December.11 - 17:08

  • #13
  • Opp

    Nytt eller gammelt har ikke så mye å si. Har du 4-kant profil håller det sikket med 3mm , men med en L-profil vill jag nog bruke 5mm.
    Husk på vekta når du bygger. Du vill ju ikke att bilen skall veie så mye. Vad er totalvekta på bilen orginalt?
    Skall du bruke tre, aluminium, stål eller strekkmetall på planet?
    Leif Harald

    Leif Harald 26.December.11 - 18:54

  • #14
  • Opp

    Leif Harald 26.December.11 - 18:54

  • #14
  • Opp

    Nytt eller gammelt har ikke så mye å si. Har du 4-kant profil håller det sikket med 3mm , men med en L-profil vill jag nog bruke 5mm.
    Husk på vekta når du bygger. Du vill ju ikke att bilen skall veie så mye. Vad er totalvekta på bilen orginalt?
    Skall du bruke tre, aluminium, stål eller strekkmetall på planet?


    Det er 4 kant profil jeg har ja, 2-3m lengder. Håpet på å få brukt det vis det er massift nokk da. Skal ta å måle litt i morgen.

    Jeg vil bruke stilas "plank" i alu til oppkjøringsramper. Bolter fast slike alu "plank" på planet også (dobbelt, i bredden) som bilen kan stå på. Har tilgang til slike i stål også, noe som jeg lurer på er bedre , får da kan jeg sveise det fast ? (legger ved et bilde av stilas alu plank under)

    I mitten under der bilen skal stå legger jeg treplater som jeg har på hengeren (bilde under)


    Postet bilde
    Postet bilde
    Urban

    Urban 26.December.11 - 19:52

  • #15
  • Opp

    Urban 26.December.11 - 19:52

  • #15
  • Opp

    Ska du bruke alu-plank må du huske å legge gummi mellan stål & alu, hvis ikke får du massa oxidering.
    Lurt å bruke stillas-plank da.. Det ska jag huske på til mitt tilhenger-prosjekt. Trenger ikke mye ramme under de da, de bærer vel 500kg/m eller noe.



    Finner du ikke svar på det du lurer på? Her ser du hvordan du spør om noe nytt