Gå til innhold

Skal bygge vw lt 35 om til Bilfrakter. tips, bilder, råd?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Skal bygge meg en bilfrakter av en lt 35 som det har vert lasteplan bakpå. Har funnet litt div bilder av stål/alu rammeverket folk har sveiset til under bilrampa osv. Men finner ikke så mye info. Noen som har litt bilder å info som dere vil dele?

 

Er ikke sikker på om jeg skal bygge rampa og rammeverket på LTen i alu eller stål. fordelen med alu er jo at det ikke veier så mye som stål. Men alu må jeg få noen til og sveise for meg. Så er det kansje dyrere med alu?

 

Setter pris på om folk legger ut bilder av sine bilfraktere og deler litt info og tips :) Dette skal bli gjort 100%

 

T2477531_8.jpg

T1664792_7.jpgimages.jpg

sdc11642v.jpg

T1504555_5.jpg

KGrHqYOKnEE4MONp-orBOGHMIB5Vg_19.jpg

KGrHqYOKnME4NKrEHBOGHMCSVg_19.jpg

Endret av Leif Harald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ville bygd i stål, fortinnsvis syrefast.

 

Fordeler: lettere å dimensjonere, solidere, og ikke minst at du kan gjøre det selv.

 

Tyngda tror jeg heller er en fordel, så du får litt vekt bak tom.

 

Men vær obs at det kanskje kreves sertifisert svieser for å få det godkjent.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom og se på min den er laget i svart stål og du kan sveise dette hjeme i garasjen. syrefast koster jo men enn 2-3ganger så mye og veier sikkert dobelt så mye. alu er også bra men eg har en kamerat som har i alu men den er ikke så mye lettere og de koster mye mer og lage.

golf2 syncro med 1,8 20v turbo.

golf2 vr6 turbo

bora 1,9tdi

vw lt bilbergningsbil

vw transporter tdi arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett enkelt regnestycke løser problemet ditt da.. Totalvekten av LT'n - Vekten av LT'n når du fjernet alt du ska fjerne - Maksvekt på bilen du ska ha bak = Antall kg du kan bygge understell av.

 

F.ex . 3500 - 1200 - 2000 = 300

 

Så langt har jeg funnet at en 80x120 aluprofil er omtrent like 'sterk' som en 120x80x5 stål profil. Omtrent samme annet arealmoment og elastisk tversnittsmodul gir samme nedbøying. Siden aluminium tåler ca 1/3 stress i forhold til stål er man nødt til å tenke litt anderledes ved bruk av festeelementer, men ellers ganske likt.

 

Pris... Stål koster rundt 20 kr/kilo (anslagsvis) og samme profil som over veier 14.7 kg/m og får da en pris på 294 kr/m. Har ikke pris på 80x120, men aluminium 80x80 koster ca £33.51 og dobler vi det for å være sikker kommer vi på ca £67.02, eller 603.18 kr/meter.

Har dessverre ikke vekten på aluminium.

 

Da kan du bruke ca 20 meter stål på 300 kg. Pris ca 6000.-

Bruker du ca 20 meter aluminium blir prisen ca 12000.-

 

Just do the MATH !!

 

 

Aluprofiler krever spesielle festeelementer mot stålramma på LT'n som fordyrer bruken, men igjen kreves lettere verktøy enn stål. Man slipper også lakkering og det arbeidet det medfører.

 

Lykke til.. :)

Endret av Urban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar du :)

 

Jeg har fått taki noe stål i dag, kunne få kjøpe mer. 3-4 meters lengder av firkantrør i ca 30-50mm x 80-120mm, er usikker på tykkelsen på stålet. Men skal sjekke nå en dag! Rekner med det er brukende.

 

Har tegna en teining hvordan jeg vil ha den mtp på hovedkonstruksjonen, så kommer jo alle forsterkninger i tilegg av kun halve planet og bakken bak..

 

Forstår dere tegningen?

 

De røde strekene er sveiser

De gule strekene som går rett igjennom skal være skruer med mutter og skiver.

 

Tror det skal bli bra om jeg skrur det fast først så sveiser det etterpå ??

 

Har merka de forskjellige bjelkene med nr og farge får å vite hva som er hva. Bjelke nr 2 tenkte jeg å ha dobbel som dere ser.

 

Kom gjerne med forslag tips til endringer osv.

henger.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en grei løsning det der, men burde ikke ha mellanrum mellan del 1 & 3. Da blir all stress rett på sveise-skøten.

Fell in del 2 mellan 1&3 å så sveise skøten. Legg så på 4mm plate øver skøten mellan del 1&2 og 2&3 å sveise rundt den.

 

Trenger ikke bolt, de lagar bara grogrund for rust..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja må vel ha noe inni der ja. Plate over var ikke dumt. Jeg kommer til å punkte alt fast selv, så kommer jeg til og få en som er dyktig sveiser til og ta resten tror jeg, når han har sveist de overgangene kan jeg få han til og sveise over noen slike 4-5mm plater ja :)

 

Noen som har noen greie baklykter og anbefale? tenkte å bytte til noen mindre.

 

Fant litt bilder i dag av en ramme, så begynner å få litt ideer nå om hvordan den skal lages. Men det som gjør det litt verre er at jeg ikke bare vil ha en "knekk" på planet. vil ha 2 "knekker" sånn at det blir mulig å kjøre laaave biler oppå :) 4-2.jpg

1000x901c_volkswagen-lt-autola-719285.jpg

 

Denne bakken så jo grei ut mtp lave biler.

T2480436_4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du skrive 120x80x5mm stål profil. Må man ha så tykt alså? Det stålet jeg har fått taki CA 100-120 x 60-80 x 2-4mm Er ikke dette godt nokk kansje? Vil at bilplanet bakpå skal være massift. Kansje jeg skulle bygt det jeg har tegna på tegningen i nytt 120x80x5mm å brukt det eg har fra før til litt forsterkninger rundtom.

 

Bør jeg ha nytt stål der dere ser det mørkegrønne, lysegrønne og lyseblåe fargene. å sveise inn det gamle stålet jeg har liggende der det rosa er?

 

plan2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt eller gammelt har ikke så mye å si. Har du 4-kant profil håller det sikket med 3mm , men med en L-profil vill jag nog bruke 5mm.

Husk på vekta når du bygger. Du vill ju ikke att bilen skall veie så mye. Vad er totalvekta på bilen orginalt?

Skall du bruke tre, aluminium, stål eller strekkmetall på planet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt eller gammelt har ikke så mye å si. Har du 4-kant profil håller det sikket med 3mm , men med en L-profil vill jag nog bruke 5mm.

Husk på vekta når du bygger. Du vill ju ikke att bilen skall veie så mye. Vad er totalvekta på bilen orginalt?

Skall du bruke tre, aluminium, stål eller strekkmetall på planet?

 

Det er 4 kant profil jeg har ja, 2-3m lengder. Håpet på å få brukt det vis det er massift nokk da. Skal ta å måle litt i morgen.

 

Jeg vil bruke stilas "plank" i alu til oppkjøringsramper. Bolter fast slike alu "plank" på planet også (dobbelt, i bredden) som bilen kan stå på. Har tilgang til slike i stål også, noe som jeg lurer på er bedre , får da kan jeg sveise det fast ? (legger ved et bilde av stilas alu plank under)

 

I mitten under der bilen skal stå legger jeg treplater som jeg har på hengeren (bilde under)

 

 

f89188e1f12f8f2f482295c23f84174c.jpg

264904_10150676403270167_793855166_18960496_660913_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår