Gå til innhold

Turbo-trøbbel

Ranger emnet


alfacross

Anbefalte innlegg

Har nettopp skaffet meg en 2005 modell Alfa 156 Crosswagon med en 1,9 JTD 16 ventilers motor. Dette er vel samme motor som også står i mange av Saab og Opel's modeller. Har imidlertid litt trøbbel med turboen. Ved 3 - 4 anledninger har jeg fått opp varsel om "motorstyringsfeil" på dashbord og kjørecomputer. Det virker samtidig som om motoren går i et salgs "nødmodus" hvor turtallet begrenses til 3200 RPM og turboeffekten forsvinner helt. Dersom jeg da stopper motoren og starter den på nytt, så funker alt helt fint igjen. (motorlampa lyser fortsatt en stund, men etter noen start/stopp eller timers kjøring så slukker den igjen). Første gang jeg fikk feilen var jeg innom verksted et par dager etter at feilen oppstod. De kunne da finne at det lå en feilmelding på turbo i "minnet", men at det ikke var noen feil for øyeblikket. Siden har feilen kommet ved ujevne mellomrom, men felles for alle gangene er at den kommer etter gasspådrag ved nedgiring i motbakker. I forkant av feilmeldingen er det ofte en markant "plystrelyd", noe som sikkert er ganske normalt for en turbodiesel (min første dieselbil dette...). Virker derfor som om feilen oppstår ved høyt turbotrykk. Har forhørt meg litt rundt og fått mange tilbakemeldinger på at det kan være EGR-ventilen som kødder det til på disse motorene. Men denne er byttet for under 10 000 km siden, så har vanskelig for å forstå det. Kan det være selve turboen som er i ferd med å ta kvelden, eller er det noen som har noen andre forslag? motoren går helt fint på tomgang eller lav belastning (ingen hyling i turbo eller lignende). har heller ikke noe unormalt oljeforbruk/eksosrøyk. Har gått ca 140 000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så høres det ut som om det kan være sprekk i en slange som tilhører turboen. Slik at når trykket blir som høyest så slippes det ut luft. Fikk du vite eksakt hva feilkoden var for noe da? Feilen lagres uansett så lenge lampa har lyst eller lyser.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må da verkstedet ha en feilkode å feilsøke videre på. Det å komme innom å slette feilkode, er noe man gjør første gang, men kommer den igjen, så det feilsøkes mer. Men jeg skrur alfa, og vi har byttet noen turboer på disse bilene. Men også hatt noe feil med vakumslanger, samt turboslanger og turbotrykksføler. Du må vite hva feilkoden er, så er det enklere å vite hva feilen kan være.

 

Men ja hatt noen tilfeller av dårlig EGR ventil, men tror ikke det er problemet her.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår