Gå til innhold

Øvelses kjøre med taxi

Ranger emnet


Stalker

Anbefalte innlegg

vel.. teknisk sett så er det fortsatt en drosje selv om lampen er tatt av.. derfor skal man også teknisk sett ha hatt lappen i 2 år før man kan kjøre opp aner ikke hva bota på det ville blitt men tviler på at den er liten.. men det skal også sies at det er vel et komplisert spørsmål.. hadde vel selv ringt inn til hvertfall sentralen å spurt om dette var lov hvis jeg hadde sett dette.. men men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel.. teknisk sett så er det fortsatt en drosje selv om lampen er tatt av.. derfor skal man også teknisk sett ha hatt lappen i 2 år før man kan kjøre opp aner ikke hva bota på det ville blitt men tviler på at den er liten.. men det skal også sies at det er vel et komplisert spørsmål.. hadde vel selv ringt inn til hvertfall sentralen å spurt om dette var lov hvis jeg hadde sett dette.. men men..

 

Er drosje ei eiga førarkortgruppe? Trur ikkje det. Såvidt eg har fått med meg er ein drosje (stort sett) personbil under 3500kg, og kan køyrast med førarkort klasse B. Når det gjeld øvingskøyring, så er det tillate å øvingskøyre med einkvar førarkortklasse inntil to år før ein kan køyre opp for denne. Unntaket er tyngre køyrety (over 3500kg), her må ein i tillegg ha førarkort klasse B. Klasse B kan ein køyre opp for når ein er 18. Altså kan ein øvingskøyre når ein er 16. Eg har ikkje sett noko unntak for drosjar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lov om yrkestransport med motorvogn og fartøy (yrkestransportlova).

 

 

Kap. 7A. Kjøresetel Kapitlet føyd til med lov 19 des 2003 nr. 132 (ikr. 1 jan 2004).

 

§ 37a. Virkeområde

 

Førar av drosje, selskapsvogn, turvogn, rutevogn og motorvogn som er spesielt utforma og/eller utstyrt for transport for funksjonshemma, må under persontransport mot vederlag ha kjøresetel i tillegg til førarkort. "

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-045-008.html

 

Dette er tilsvarande yrkessjåførdirektivet som vi har på tyngre køyrety, og gjeld altså kun når ein tek betalt for køyringa. Dette er eit kompetanseprov, og har ikkje noko med førarkortet å gjere. Dermed har det heller inga verknad på moglegheita for å øvekøyre. Kven som helst kan dessutan køyre ei drosje, så lenge dei ikkje tek betalande passasjerar. Har den som sit ved sidan av køyresetel, kan ein i prinsippet øvekøyre med betalande passasjerar òg, då det som det vart påpeika høgare oppe er den ledsagar som er rekna som førar av køyretyet.

 

Når det gjeld det siste avsnittet ditt, er jo det eit heilt anna poeng. Kor seriøs vil ein bli teken om ein køyrer drosje med L? Det er heldigvis ikkje eit problem vi har på tunge køyrety, då det kun er ved øvingskøyring til klasse B det er krav om L :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Ta av taklampa hvis du øvelseskjører, du kan få problemer med masse rart hvis dere blir stoppa med deg bak rattet. For det første er bilen teknisk sett en drosje så lenge lampa står fast på taket, og du må være fylt 20 år, levere helseattest, og vurderes av politimesteren i området du bor for å få kjøre persontransport mot vederlag. Når bilen teknisk sett fortsatt er en drosje kan det bety at faren din får løyvet sitt inndratt, hvis dere treffer på en kjip faen i en kontrollsituasjon. Tar du av taklampa (og selvfølgelig har dataanlegget slått AV/dvale) så er ikke dette en problemstilling for da signaliserer dere ikke at dere kjører en drosjebil.

 

Men hvis faren din er drosjeeier så går jeg utifra at han er medlem av Norges Taxiforbund (taxiforbundet.no) og jeg regner med at juristavdelingen der mer enn gjerne forklarer regelverket til medlemmene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår