Gå til innhold

Løs magnet på focal midbass?

Ranger emnet


_nomad

Anbefalte innlegg

Jeg fikk montert et focal 165vrs i Lupoen min hos planet hifi i trondheim i november i fjor.

Kanonlyd i det og jeg har vært veldig fornøyd, bortsett fra litt vibrasjonsstøy i dørene på enkelte frekvenser, som har vært der hele tiden. I hvertfall trodde jeg det var fra dørene.

 

Ble lei av å høre på ulyden, så jeg stakk innom forrige lørdag og kjøpte med dynamat, og dempet bagasjeluke, dører og plastpaneler. Ble kvitt det meste fra bakluka, men ulyden fra dørene ble ikke borte. Knota lenge med dette, før jeg tok ut høyttaleren i førersiden for å ta en titt. Da så jeg til min store forskrekkelse at magneten var løs! WTF? Hva gjør jeg nå? Da jeg la hånden over magneten for å stoppe vibrasjonene, hørtes den helt fin ut. Har samme ulyd i passajersiden, så jeg regner med det er det samme som har skjedd der.. Shitshitshit, er høyttalerne mine toast?

 

Jeg synes det er rimelig rart, for høyttalerne har stått i fred helt siden de ble montert. Har sendt en mail til Planethifi, men ikke fått svar ennå. Dette må vel være en garantisak, eller? Enten ift selve høyttalerne eller jobben som er gjort?

Blir veldig glad for råd..

 

Full krise, jeg har ikke råd til nye midbasser :( :(

[ATTACH]26113[/ATTACH]

[ATTACH]26114[/ATTACH]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det der ikke bare er et fancy bakdeksel? Ser du om den har en fastsittende "søyle" e.l. innover i midten? Om selve magneten hadde vært såpass løs, ville nok lyden blitt ganske fraværende ved de vibrasjonene du nevner, siden svingspolen ville hatt endel mindre magnetfelt å bevege seg i.

 

Forøvrig veldig fint om du trekker den ut vinkelrett om du får/vil få den ut OG du ser noe som går innover i høyttaleren, overhodet ingen grunn til å bikke på den så den gnikker&rasper mot selve svingspolen!

Men om det bare er et løst deksel, går det jo greit som på det nederste bildet ditt. Dog er det uansett på høy tid å involvere selger på dette tidspunkt ja, og la de få bestemme hva du skal gjøre. Egenmekk kan fort bli grunnlag for frafalt garantiansvar.

Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff kan dette fikses!

Alignment... greier du å få skjøvet noe på magnetstykket sideveis da, når du holder delene sammen?

Ser ut som magnetringen aaaakkurat passer innenfor chassiet, og da bør jo svingspolen sitte riktig i magnetgapet.

Chassiset er i lakkert metall?

Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff kan dette fikses!

Alignment... greier du å få skjøvet noe på magnetstykket sideveis da, når du holder delene sammen?

Ser ut som magnetringen aaaakkurat passer innenfor chassiet, og da bør jo svingspolen sitte riktig i magnetgapet.

Chassiset er i lakkert metall?

 

Jeg aner ikke noe om dette, bare leste på et eller annet forum at disse satt på med null komma gudene-vet-hvor-mange-nuller en mm nøyaktighet, og at om magnetene løsnet, så var løpet kjørt..

 

Har uansett tenkt å ta en prat med montør, rart at det skulle skje med begge to, kan jo evt være noe muffens med monteringen. Tenkte på at de evt kunne vært montert slik at vinduene traff magnetene, men da burde jeg jo hørt det. Ikke er det noen merker på høyttalerne heller.

Skal gjøre et forsøk på å få det på garantien, i alle fall.

 

Så du mener at det bare er å kjøre på med epoxy i tilfelle det skjærer seg med garantien? Ikke noe å tenke på? Chassis i metall, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om høyttalerne har vært riktig montert med overgangsringer til Lupo'en, er dybden på høyttalerne neppe noe problem med de du har.

4987_khudos_ram20_441_k_1.jpg&w=200&h=150

Mulig importør Ice Audio har noen kommentar til deg om dette er et kjent problem og om de har en anbefalt løsning for deg.

 

Med epoxy tenker jeg fort en seig guffe av klumpete dimensjoner, og du vil ikke ha noe som kan bidra til å montere magnetstykket skjevt ala ditt bilde nr. 2... du får det neppe til å bli så ille som dét, men det illustrerer poenget. Sålenge du ikke får rikket magnetstykket sideveis merkbart og får festet magnetstykket helt flatt nedpå chassiet, skal alignment kunne bli helt ok.

Jeg er litt lite oppdatert på limutviklingen i det siste, men du trenger et heller tynt lim som fester metall til metall og som gir deg ihvertfall noen sekunder til å få magnet og chassis isammen på rett plass.

Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår