Gå til innhold

"Låne" bil på utenlandske skilter

Ranger emnet


XardasKSP

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen har prøvd noe slik som å registrere en bil på en person som bor i utlandet, altså at han blir eieren. Så da har han lov å kjøre som turist i Norge opptil 185 dager i året. Men har han ikke lov å låne bilen sin til noen andre?

 

La oss si at en onkel i utlandet (innenfor EØS: Polen) låner bilen "sin" til sin nevø som bor i Norge, har nevøen ikke lov å kjøre onkelns bil når den befinner seg innenfor Norges grenser hvis den er registrert i landet hvor onkeln bor? Og hva skjer hvis politet rutinemessig kontrollerer bilen og det er nevøen som er sjåføren (og onkeln er ikke i bilen), får man 100 000 i bonus bot + krav til å betale engangsavgiften? Kan man få det når man ikke er eier av bilen? Eller sender de boten og kravet til utlandet? Det burde jo ikke være mulig fordi landet hvor onkeln bor krever jo at bilen er registrert der og ikke i Norge, så Norge kan jo ikke kreve engangsavgifta av noen fordi han har latt en person som bor i Norge få kjøre bilen. De kan vel ikke heller kreve den av den som kjørte bilen for det er jo ikke hans bil?

 

Noen som har noen ideer om hva som vil skje? (Det frister å kjøre en skikkelig rå bil, noe som blir umulig med norsk engangsavgift).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ikke kjøre hele året da, "turisten" altså eieren ville kunnet kun kjøre 184 dager. Men er det noen som vet hva som blir konsekvensene om man kjører en lånt bil på utenlandske skilter og blir stoppet i rutinemessig politikontroll, altså hva vil tollvesenet gjøre blir det bot og i såfall til hvem og hvordan begrunner de det? Og blir det krav til å betale engangsavgifta?

 

@Golf_IV: Men altså eieren som bor i Polen kunne ha kjørt bilen inn i Norge som turist ifølge det som står på toll.no , og i loven finner jeg ingen forbud for at han skal kunne låne bilen til noen som bor i Norge. Hvordan vil de ilegge avgift på en bil som ikke tilhører den som kjørte den? Det er jo ikke hans bil?

 

Jeg skal oppleve noe slik i 2 måneder i hvert fall (skal kjøpe i Tyskland en BMW B7 Alpina (E65/E66) eller Mercedes S600 2006+ modell) neste sommer i Polen. For øvrig hadde jeg hatt råd i Norge også (35 % egenkapital og resten i billån) men jeg vil helst ikke betale 1 200 000 NOK for en bil for da må jeg nedbetale 15 000 per måned på lånet og det i 7 år elns. Da sparer jeg heller de pengene på børsen og venter noen år med å kjøpe slik bil på norske skilter =D

Endret av XardasKSP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn i utlandet kan benytte et utenlandsregistrert kjøretøy i Norge på ferie og lignende dersom de er registrert som utflyttet i norsk folkeregister. Registrering som midlertidig fravær godtas ikke i denne sammenhengen.

 

 

Etter et rask søk på google fant jeg dette:

Dersom du er bosatt i utlandet, kan du bruke utenlandsregistrert kjøretøy i Norge. Dette gjelder for de som jobber midlertidig i Norge, og også for de som pendler mellom arbeidsstedet i Norge og bopelen i utlandet.

 

Det er en del krav som må være oppfylt før du kan bruke utenlandsregistrert bil i Norge. Du finner mer informasjon om reglene på http://www.toll.no under kjøretøy/bruk av utenlandsregistrert kjøretøy i Norge. Du kan også kontakte Tollvesenets informasjonssenter på telefon 0 30 12. Ringer du fra utlandet, kan du kontakte Tollvesenet på telefon +47 22 86 08 50.

 

Det er ikke tillatt å innføre motorkjøretøy til Norge avgiftsfritt som flyttegods. Kjøretøyet må i de fleste tilfeller fortolles og registreres med norske kjennetegn. Du finner mer informasjon om fortolling av kjøretøy og hvor mye dette vil koste på http://www.toll.no.

 

Er du i tvil om du har rett til å bruke utenlandsregistrert kjøretøy i Norge bør du kontakte Tollvesenet. Eventuelle brudd på regelverket betyr at det må betales avgifter for kjøretøyet. Det vil også kunne bli beregnet tillegg til avgiftsbeløpet.

 

Avgiftsfri innførsel og midlertidig bruk

Reglene for avgiftsfri innførsel og midlertidig bruk finnes i forskrift om avgiftsfri innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge. Forskriften gjelder også for utenlandsregistrerte tilhengere og campingvogner.

 

Hovedregelen er at et utenlandsregistrert motorkjøretøy bare kan brukes av en person som har fast oppholdssted utenfor Norge. Motorkjøretøyet kan heller ikke brukes til ervervsmessig transport i Norge.

 

Unntak for pendlere (paragraf 3)

Personer som pendler mellom Norge og et annet land eller som bor midlertidig i Norge, kan bruke utenlandsregistrert motorkjøretøy. Dette gjelder de som pendler til arbeid i Norge fra utlandet. Det kreves enten at personen pendler hver dag, eller oppholder seg i utlandet minst 185 dager i løpet av 12 måneder. Vedkommende må ikke ha ektefelle eller barn under 18 bosatt i Norge.

 

Personer som bor i Norge, men som har ektefelle eller barn under 18 år bosatt i utlandet, kan også bruke utenlandsregistrert motorkjøretøy i Norge. Det kreves at han eller hun jevnlig besøker ektefelle eller barn i utlandet, normalt minst en gang i måneden. Det kreves også at vedkommende har felles hjem med personene i utlandet.

 

Oppfyller du disse kravene, behøver du ikke søke Tollvesenet om kjøretillatelse. Du bør ha med dokumentasjon i kjøretøyet som viser at du oppfyller kravene. Du finner eksempler på slik dokumentasjon i forskriftens paragraf 8.

 

Midlertidig bosatt i Norge (paragraf 4)

Dersom du skal oppholde deg maksimalt ett år i Norge, trenger du ikke søke Tollvesenet om kjøretillatelse. Du må ha med deg dokumentasjon på det midlertidige oppholdet i kjøretøyet. Dersom oppholdet blir forlenget slik at botiden i Norge blir inntil to år, må du søke om kjøretillatelse. Søknaden må sendes Tollvesenet før du har oppholdt deg i Norge i ett år. Dersom det skjer endringer i arbeidsforholdet i løpet av ettårs-perioden, må dette straks meddeles Tollvesenet.

 

Kan du ved innreisen dokumentere at oppholdet i Norge ikke vil overskride to år, må du søke Tollvesenet om tillatelse til å kjøre utenlandsregistrert kjøretøy. Nødvendig dokumentasjon er for eksempel en arbeidskontrakt. Vær oppmerksom på at prøvetid ikke regnes som midlertidig arbeidsforhold.

 

Det er en forutsetning for kjøretillatelse etter forskriftens paragraf 4 at du ikke har oppholdt deg i Norge, eller vært innmeldt i norsk folkeregister mer enn 365 dager i løpet av de to siste årene før innreisen til Norge.

 

Hadde det vært enkelt hadde alle gjort det, og staten hadde tettet smutthullet fortere enn de klarer å sette opp fotobokser!

 

Søk også i forumet: http://www.bilforumet.no/search.php?searchid=227353

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Og politiet er like på hugget til å sjekke førere av utenlanske biler, som de er på å utøve førstehjelp dersom behov. Helst ønsker de å få sjekket hvem som eier og kjører bilen FØR førstehjelpa såklart, men de holder seg i tøylene i ren anstendighet. Det er sjelden de kommer over folk som virkelig har bomma på denne loven, siden prisen for å bli tatt er avskremmende høy. Desto mer stas å ta en som har vært skikkelig idiot og ikke helt insett at om det bare var så enkelt...

 

Kjør ikke bil med utenlanske skilter!

 

Utenlandske biler: Hold deg langt unna!

 

Norsk og bileier i utlandet? Forbudt å kjøre bilen i Norge

 

Åpnet for å kunne kjøre utenlansk leiebil i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å si det og, så er det ikke bare en uting at reglene for å kjøre utenlansk bil er strenge, ettersom det ikke finnes noe felles europeisk kjøretøysregister. Dessuten hadde forsikring blitt langt dyrere, fordi man potensielt og oftere ble kjørt i rævva av (f.eks) makedonske biler uten kontaktbar(?) forsikring. Det koster penger å føre en bil inn i Danmark og dersom en vil flytte dit med bilen sin, og biler er jo enda dyrere der, så dette er ikke kun en norsk greie. De fleste siviliserte land liker å ha litt oversikt over bilparken, til interesse for sine innbyggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den artikkeln om å holde seg langt unna utenlandske biler hjalp veldig med å avklare saken. Eneste alternativet for å kjøre i Norge er altså å ha den berettigede onkeln med i bilen og det går jo ikke for han bor i Polen så desverre dette blir det ikke noe av :( Utinget er jo hele engangsavgifta..... Men det er jo en idee å bosette seg i Sverige og "utflytte" Norge så ha en jobb i Norge nærme grensa....

 

Synd at foreldra mine valgte i sin tid å flytte hit og ikke til USA, disse bilavgiftene er det suverent (utenom Danmark) mest urimelige som kan ramme en bilentusiast. Også bringer de bare 19 miliarder per år i statskassa.... Man kunne satt opp MVA fra 25 % til 27 % på alle varer og sluppet den avgifta i sin helhet imens statskassa hadde fått inn like mye penger.... Hvorfor skal man flå bilentusiastene det er jo rent urimelig at en Tysker (medregnet inntekstforskjellene på snittlønna) kan kjøpe seg over 2x bedre bil enn en Nordmann (hvis vi tenker på skikkelige biler med mye HK). Imens f.eks båter blir ikke ilagt engangsavgift og får til og med avgiftsfri diesel, det må være noen båtentusiaster i AP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

@ XardasKSP

Ja, jeg foreslår at du flytter ut av Norge, noe som jeg meget gjerne vil gjøre igjen dersom "saker + ting" blir som jeg ønsker de skal bli!

USA + Canada, priser er opp til bare 10% av det samme ting koster i Norge!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Her er priser lovlig tyveri!

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår