Gå til innhold

Hva er best på vinterføre og glatte veier?

Ranger emnet


Hurragutten

Anbefalte innlegg

kommer an på prisklasse trådstarter mener.. Men tror selv at jeg ville hatt en Audi m/Quattro eller nyere vW med 4motion. Blitt mektig imponert over fremkommelighet å hvor fort du kan ta svinger på snø :) vW passat 4motion/syncro og over middels gode vinterdekk= Jeg ga meg lenge før bilen gjorde tegn på det i svinger :P hehe.. 110 i skarp snøbelagt sving er fort nok for min smak. ;)

 

edit: men så har jeg og opplevd at biler som har 4x4 system er ofte en del tungere enn biler med drift på en aksel, å dermed dårligere brems på glattføre.

Endret av ThomasEK

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

38007260574_large.jpg

(For de oppmerksomme så ser dere at det er vinterdekk vs sommerdekk også)

Bildet sier vel sitt om bakhjulstrekk vs firehjulstrekk og fremkommelighet :p

 

Men fra spøk til revolver, har kjørt mye fremhjulstrekk, prøvd litt bakhjulstrekk og kjørt mye gammel quattro(Les: den som har konstant firehjulstrekk, men med elektronisk styrt diffbrems på bakaksling). Jeg elsker firehjulstrekken ihvertfall, ikke vært ute av veien en eneste gang med det, så det handler mye om å kjøre med innsiden av hodet, som noen nevnte, og kjenne bilen sin.

Endret av Dagi51

1996 Audi S6 2.2tq sedan

1996 Audi A6 2.5TDI

1955 International Harvester R-100 [Langtidsprosjekt]

1967 Ford 17m P7 [Enda et langtidsprosjekt..]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å kverulere litt...

 

Hadde en 98-99ish mitsubishi L400 som er bakhjulstrekk MEN med LSD (Limitid Slip Differensial) altså lamellsperre bak. usikker på Prosent den sperret...

 

Det var 2,5TD (diesel) og ratt manuell.. Den trakk som pokker på både snø og is. Kjørte flyttelass i vinter over haukeli, full bil og full statoil henger. Hadde en stopp på de 50 milene.. tømte bilen å leverte henger (når varebiler er tomme skal de jo være drit på glatta) å kjørte tilbake uten et eneste problem! Den imponerte noe sykt.. :D

 

13032011604.jpg[/img]

 

For å kverulere litt med meg selv... så gjorde jeg samme turen med en forhjulstrekk også men da var det nesten BAR vei. Noen Is partier men gjekk sånn noenlunde bra. Når jeg kjørte L400'en så var det SNØSTORM (for de som tviler så jar jeg bilder av bilen så ikke står under tak) så knappe 10m foran bilen :P

 

Bilde av chrysleren med henger:

23022011587.jpg

 

MEN tror ikke chrysleren hadde klart det med samme vær forhold så det var me varebilen...

 

:wonder:

Endret av ThomasEK

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noen tvil, belter krabber best!

ellers så er det vel lite som slår 8x8 :-)

 

Men sånn helt seriøst.

 

Drift på alle 4 hjul kommer seg selvfølgelig bedre fram enn 2-hjulsdrift, ingen tvil.

Dog så er det stor forskjell på systemene, det elektroniske hopper jeg over, men en viskosekobling over senterdiffen(da snakker jeg ikke en viskosemellom kassa og mellomakselen) og en diffbrems bak er det ikke stort som stopper.

Det finnes helt åpne systemer, altså helt uten diffbremser, disse er egentlig helt ubrukelige, men det er vel disse som blir brukt med hjelp av bremsene på mange i dag, og det funker jo, men det er jo traction controllen som gjør jobben, hva om denne skulle feile, da står man å spinner på ett hjul.

 

Selv foretrekker jeg utvilsomt RWD, og har ingen problemer med verken framkomst eller å holde meg på veien som følge av dette.

FWD på vinterføre skjønner jeg knapt at folk tør å drive med, det er creepy å kjøre etter min mening.

 

Føler også at jeg har bedre kontroll med RWD enn både FWD og 4WD

 

Her hjemme har jeg en bil med quattro, og 2 med RWD(MB 124 og ford Granada), Quattroen har ikke imponert meg enda, understyrt faenskap som ikke har sperre.

 

Det er mine meninger.

 

Også en ting til slutt.

Hva slags dekk man kjører med på sommeren er det samme, da er det lett å tilpasse farten, men bruk penger på gode vinterdekk tilpasset norske forhold, selv sverger jeg til piggfrie nokian-dekk, og da gjerne litt smalere enn det som står i vognkortet, det er ikke tvil om at smale dekk er en fordel på norske vinterveier!

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv foretrekker jeg utvilsomt RWD, og har ingen problemer med verken framkomst eller å holde meg på veien som følge av dette.

FWD på vinterføre skjønner jeg knapt at folk tør å drive med, det er creepy å kjøre etter min mening.

 

Føler også at jeg har bedre kontroll med RWD enn både FWD og 4WD

 

Enig! Enklere å "hente inn igjen" en RWD enn FWD som bare vil rett fram og ut av veien ;)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å kverulere litt...

 

Hadde en 98-99ish mitsubishi L400 som er bakhjulstrekk MEN med LSD (Limitid Slip Differensial) altså lamellsperre bak. usikker på Prosent den sperret...

 

Det var 2,5TD (diesel) og ratt manuell.. Den trakk som pokker på både snø og is. Kjørte flyttelass i vinter over haukeli, full bil og full statoil henger. Hadde en stopp på de 50 milene.. tømte bilen å leverte henger (når varebiler er tomme skal de jo være drit på glatta) å kjørte tilbake uten et eneste problem! Den imponerte noe sykt.. :D

 

 

For å kverulere litt med meg selv... så gjorde jeg samme turen med en forhjulstrekk også men da var det nesten BAR vei. Noen Is partier men gjekk sånn noenlunde bra. Når jeg kjørte L400'en så var det SNØSTORM (for de som tviler så jar jeg bilder av bilen så ikke står under tak) så knappe 10m foran bilen :P

 

Bilde av chrysleren med henger:

 

MEN tror ikke chrysleren hadde klart det med samme vær forhold så det var me varebilen...

 

:wonder:

 

chrystler stratus må da ver verdens mest elendige bil på glatta og da :P sliter jo med å komme fram på plasser der ein gammel toyota hiace lett komme opp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, hvis du sier det ;) Har kjørt Chrysler stratusen i 2 vinterer... De dekkene så funka bra på den var Nokian Hakka 5, og Forrige mønsteret Til Yokohama :)

 

Hengeren veide 1650kg på vekta (tom stasjon ved seljestad tunnelen), var snø å is noen plasser.. Men klarte seg over fjellet. IKKE uten problemer, men kom oss over :)

 

Edit: Ville sagt at chrysler stratus så jeg hadde, var den beste av forhjulstrekkerene som jeg har kjørt langs vei. Dette er vel mest pågrun av at når den først slapp så slapp den bak å dermed kunne hentes inn igjen. Middels god fremkommelighet i bakke, L400'en var 10x bedre i bakke start å klatring..

Endret av ThomasEK

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Golf2 1,6l som jeg bruker av og til her oppe, med gode piggdekk, og den sliter med å gnage seg fram ja.Er bedre med Isuzuen med ATR dekk og 4x4 inne når en skal framover.Med kun rwd så sliter den litt når det er is på veien dog. ;)

Kjøremønsteret og forholdene er stort sett det samme.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Einar at det er lite som slår belter og 8x8.

Men bakhjulstrekk og 4WD er best i brattare bakker, det har med at det er mest vekt på bakakslingen når ein kjører i bakker, vekta blir flytta bakover. Det er ein grunn til at skikkelege trekkbilar har RWD eller 4WD/4x4, mesteparten av vekta av nyttelasta kviler på bakakslingen. Då ville ein FWD trekkbil spinne lettare med drivhjular enn ein RWD eller 4WD/4x4.

Viking067: Pickupen din er nok litt lett i ræva.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, hvis du sier det ;) Har kjørt Chrysler stratusen i 2 vinterer... De dekkene så funka bra på den var Nokian Hakka 5, og Forrige mønsteret Til Yokohama :)

 

Hengeren veide 1650kg på vekta (tom stasjon ved seljestad tunnelen), var snø å is noen plasser.. Men klarte seg over fjellet. IKKE uten problemer, men kom oss over :)

 

Edit: Ville sagt at chrysler stratus så jeg hadde, var den beste av forhjulstrekkerene som jeg har kjørt langs vei. Dette er vel mest pågrun av at når den først slapp så slapp den bak å dermed kunne hentes inn igjen. Middels god fremkommelighet i bakke, L400'en var 10x bedre i bakke start å klatring..

 

har ein kammerat som har ein men kan ver de er noe alvorligt feil med den bilen var et eller annet piggfritt styr på den men skulle ingenting til for at bilen seilte bortøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp det DU syns er best. og ikke bry deg om hva andre syns er best, vil du ha fwd kjøp deg det, rwd ( da ber du om sette deg fast) da jeg selv kjører med quattro har jeg kun dratt om min egen bil pga mista startsperra på stratusen jeg hadde, eller har det bare vært volvoer,ford og merce som har blitt dratt opp av den gode gamle quattroen. nå har det blitt en a4 1.8tq, og denne har vist ingen form for sperre. men det blir det mest sannsynelig gjort noe med! .. og igjen, du velger det du føler deg trygg på! alt kommer ann på dekk. kjøp deg gjerne en stor dyr bil men kjøp ordentlige dekk som gjør bilen verdt pengene på vinteren!! har hatt folk som har kommet og kjøpt ny bil pga de syns det var dårlig 4x4 men var bare dekka som var det...

audi 100 2.2 quattro

chrysler stratus 98 mod, auto,ac selge

xmerce 190e x2

xnissan 200sx s13

xAudi 90 quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo fortelle en liten historie, for noen år siden kom jeg kjørende fra bygda her, snøføre og litt sleipt.

 

Kommer over en stor bakketopp, rundt en sving og der står det plutselig tre danskregistrerte FWD-opler, de legger på kjetting.

 

Jeg setter da merca i revers, og rygger opp bakken uten problemer, parkerer før svingen med nødblinken på.

 

Dette betyr jo selvfølgelig at FWD suger og RWD er bra, eller hva?

 

Forøvrig var dette en `95 E300D med automat, totalt utslitt ASD og en tung rekkesekser foran.

 

 

Var jo litt artig når jeg kom lenger opp en ubrøyta bakke med en 190E 2.0 automat(lav også) enn de gjorde med en patrol y60 og chevrolet sub, riktignok kjørte patrolen der før meg, men jeg hadde snø opp til pølsa på fangeren likevel.

 

Se, nå har jeg bevist at RWD er bedre enn både FWD og 4WD, tøft.

 

Hvis du sliter med å komme deg fram med rwd og gode dekk(unntak finnes selvfølgelig), så tror jeg nok problemet sitter bak spakene.

 

Noen som husker reklama med BMW som sleit med å komme seg opp bakken til butikken.

Så rygga den opp uten problemer etterpå, den var litt dum.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen ting med RWD er jo at du kan legge inn ballast foran bakakselen på bilen for å øke marktrykket litt... prøv det med en FWD...

 

Ellers sverger jeg til 4wd når det er skikkelig glatt... uansett hvordan du snur og vender på det så hjelper det om du har to aksler som trekker, på FWD og RWD må du skyve eller trekke på en aksel som yter rullemotstand... Det er som regel litt andre bremseforhold på biler med 4wd, de er gjerne tyngre, har gjerne høyere tyngdepunkt, og har du 4x4 uten senterdiff har du 50/50 bremsekraftfordelig, noe som ofte er spennende påglatta.

 

ogtil de som tror noe annet.... FWD har aldri blitt tatt fram for å bedre noe annet enn produksjonskostnader for bilfabrikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår