Gå til innhold

Inntauet bil p.g.a. veiarbeid og parkering forbudt (skilt 372)

Ranger emnet


pow46

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fikk bilen tauet inn i går ettermiddag og oppdaget det i dag tidlig. En langt og jævlig kald tur til inntauingstomten og kr.2800,- fattigere. Grunnen til inntauingen var parkering forbudt p.g.a. veiarbeid. Det skjønner jeg ingen ting av. På den siden av veien jeg parkerte stod det et parkering forbudt skilt og Veiarbeid som undertekst i den ene enden av veien (øvre kryss) og et halveis ned til første/nedre veikryss stod et nytt likt skilt. Jeg parkerte nedenfor det og helt i bunn av veistubben. På andre siden av veien var det skiltet på samme måte, men motsatt dvs et ved ved nedre kryss (vis-a-vis der min bil stod) og et halvveis opp til øvre kryss. Se vedlagt paint bilde:)

 

Stod jeg feil eller ikke?

 

-PO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemt en vesentlig ting her hehe. skiltet foran bilen din hadde nok en pil nedover skal du nok se;) sitter nok litt med poskassa full av sjegg nå ja, men sånn er det når du ikke fokuserer i trafikken!! koster å værra sløv

 

Nope, ikke noe pil nedover. Da hadde jeg skjønt det ... i hvertfall i ettertid:) Se vedlagte foto jeg tok i går kveld (skal ut og ta bedre i dag). Det øverste skiltet skimtes i bakgrunnen (refleks).

Jeg stod foran den røde "traileren".

 

-PO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det nok stemme ja. Jeg tror egentlig de aldri tauer inn en bil uten å være helt sikker.

 

Mener også å ha lest et sted at man er pliktig til å sjekke skiltingen en gang i døgnet når man parkerer i gatene. Nettopp pga veiarbeid og slikt. Tungvinne greier egentlig...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skilt 372

 

372 Parkering forbudtSkiltet angir forbud mot parkering på den side av vegen hvor skiltet er satt opp.

Skiltet gjelder fram til nærmeste vegkryss, eller til nytt skilt 372 «Parkering forbudt», 370 «Stans forbudt», 376 «Parkeringssone», 378 «Slutt på parkeringssone» og 552 «Parkering».

 

Kan nevne at det nederste skiltet var plassert helt nederst i veien der jeg parkerte noen dager tidligere og da var det selvfølgelig ingen som parkerte mellom disse. Så ble skiltet flyttet opp og da parkerte flere biler nedenfor dette. Og det er KUN veierabeid/rørarbeid mellom skiltene, ikke nedefor. De siste dagene har det stått noen tilhengere og annet utstyr, men innemellom disse så har det stått personbiler parkert.

 

-PO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det nok stemme ja. Jeg tror egentlig de aldri tauer inn en bil uten å være helt sikker.

 

Mener også å ha lest et sted at man er pliktig til å sjekke skiltingen en gang i døgnet når man parkerer i gatene. Nettopp pga veiarbeid og slikt. Tungvinne greier egentlig...

 

Ja det er mange regler og hensyn som er laget for alle andre enn oss privatpersoner. Begrunnelsen for inntauing var at jeg stod i veien for veiarbeid, men veiarbeidet som gjøres her er KUN mellom skiltene og ca. 10 m av totalt 50 m vei. Tror at det hele bunner ut i at de skulle ha hele veien for å kunne parkere utstyr og sine egne personbiler der, men ikke betale gateleie til kommunen. Skjønner ikke at de da har fått med Trafikketaten med på dette, men igjen de er vel ikke på parti med oss privatpersoner.

 

-PO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som JChE seier, parkering forbode gjeld jo frå skiltet og vidare i køyreretninga. Du har jo parkert etter dette skiltet om ein følgjer køyreretninga der, og då er det klart det er parkering forbode. Med mindre vegen er einvegskøyrd, og det har du jo ikkje sagt at han er, så då går eg ut frå at det ikkje er tilfellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som JChE seier, parkering forbode gjeld jo frå skiltet og vidare i køyreretninga. Du har jo parkert etter dette skiltet om ein følgjer køyreretninga der, og då er det klart det er parkering forbode. Med mindre vegen er einvegskøyrd, og det har du jo ikkje sagt at han er, så då går eg ut frå at det ikkje er tilfellet?

 

Men dette stemmer jo ikke med Vegvesenets definisjon av skiltet og som ikke sier noe om enveiskjørt eller ikke (veien er ikke enveiskjørt)? Og hva med at parkering forbudt gjelder til nærmeste vegkryss eller til neste skilt og hvor det siste er tilfelle her? Det må jo være deres definisjon som gjelder?

 

Ref. http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt/Forbudsskilt:

 

372 Parkering forbudtSkiltet angir forbud mot parkering på den side av vegen hvor skiltet er satt opp.

Skiltet gjelder fram til nærmeste vegkryss, eller til nytt skilt 372 «Parkering forbudt», 370 «Stans forbudt», 376 «Parkeringssone», 378 «Slutt på parkeringssone» og 552 «Parkering».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan tolke denne skiltinga, er hele gata "parkering forbudt" på den siden skiltene står. Ihvertfall fra skiltet lengst vekk på bildet ditt, og fram til krysset bak deg når du tok bildet. Huff, dette ble vanskelig å forklare med litt for mye godt drikke innabords :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan tolke denne skiltinga, er hele gata "parkering forbudt" på den siden skiltene står. Ihvertfall fra skiltet lengst vekk på bildet ditt, og fram til krysset bak deg når du tok bildet. Huff, dette ble vanskelig å forklare med litt for mye godt drikke innabords :)

 

Hehe skjønte hva du skrev, men får fremdeles ikke dette til å stemme. Hva med definisjonen av skiltet fra Vegvensent? Den er jo krystallklar .... fra øveste skilt til første veikryss ELLER til neste 372 skilt som er tilfelle her? Finnes det andre definisjoner som overstyrer dette så tar jeg gjerne mot link. Og det er jo bare mellom skiltene det er noe som ligner veiarbeid. Hvofor flyttet de skiltet fra nederste kryss og opp til ca. midt på veien? Da var det selvfølgelig ingen som parkerte mellom skiltene, men når det ble flyttet så parkerte inkl. meg nedenfor det nederste skiltet og det gjorde vi i 3-4 dager uten problemer OG det selv om Trafikketaten kjører rundt her (Grünerløkka i Oslo) flere ganger i døgnet uten å gi noen av oss bot noe de garantert ville gjort. Det var en trailersjåfør som fikk meg tauet bort dvs han har tydelivis ringt Trafikketaten da han ikke kom til tilhengeren han hadde parkert foran min bil.

 

-PO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er jo at sjølv om det første skiltet blir oppheva av skilt nr. 2, vil jo skilt nr. 2 gjelde fram til første vegkryss, eller eit evt. skilt nr. 3.

 

For å ta eit anna døme, hadde skilt nr. 2 vore eit stopp forbode-skilt 370, så hadde det jo ikkje vore fritt fram for å parkere, sjølv om det første skiltet er oppheva :) .

 

Når det gjeld køyreretning, så gjeld skiltet FRAM til neste vegkryss, på den sida det står. Om skiltet står på venstre side i ei einvegskøyrd gate, så gjeld skiltet motsatt veg enn det det ville gjort om vegen ikkje var einvegskøyrd.

Endret av OlavE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er jo at sjølv om det første skiltet blir oppheva av skilt nr. 2, vil jo skilt nr. 2 gjelde fram til første vegkryss, eller eit evt. skilt nr. 3.

 

For å ta eit anna døme, hadde skilt nr. 2 vore eit stopp forbode-skilt 370, så hadde det jo ikkje vore fritt fram for å parkere, sjølv om det første skiltet er oppheva :) .

 

Når det gjeld køyreretning, så gjeld skiltet FRAM til neste vegkryss, på den sida det står. Om skiltet står på venstre side i ei einvegskøyrd gate, så gjeld skiltet motsatt veg enn det det ville gjort om vegen ikkje var einvegskøyrd.

 

Ok, leser hva du skriver, men hva er poenget med skilt nr.2 dvs hva er forskjellen på et skilt øverst og slik det er i dette tilfellet hvis begge betyr at hele siden av gata er parkering forbudt? Og evt. når gjelder den beskrivelsen til Vegvesenet av skilt 372 dvs at skiltet gjelder til neste 372 skilt? Hva med Veiarbeid underteksten ..... skal ikke det egentlig bekrive akkurat der det foregår veiarbeid og ikke parkering av tilhengere osv som brukes til arbeidet? Og de flyttet også det nederste skiltet fra nederst i veien og opp til ca midten av gata. Noen ide hvorfor det? Nå ser jeg de har satt ut røde og hvite kjegler nedover hele gata og på den siden jeg parkerte og bl.a. satt noen av sine egne privatbiler innenfor kjeglene. Mafia!

 

-PO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke unormalt å gjenta skilting.

 

Eks: Du kjører på en vei og ser et skilt med fartsgrense 50. Du fortsetter på veien, og så kommer det et nytt skilt med fartsgrense 50. Da er det fortsatt fartsgrense 50, ikke 80 eller 100 eller 250.

 

Og sånn til orientering; om de har fått lov til å parkere privatbilene sine der, er det politiet som har gitt den tillatelsen.

Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår