Gå til innhold

kjølevæska går varm, polo '98

Ranger emnet


supersixfour

Anbefalte innlegg

Kjølevæska mi går varm ganske raskt. Har sjekka oljenivå og kjølevæskenivå, alt normalt. Kjørte bilen på tomgang og åpnet panseret. Kjølevifta gikk ikke, og den startet aldri selv om kjølevæske temperaturen var langt over normalen. Normalen ligger på 90 grader, og jeg hadde den helt opp til 110 ca.

Jeg venta til den kjølte seg ned, åpnet lokket for kjølevæskebeholderen, klemte på slangene og så samtidig at nivået i beholderen beveget seg, så det tyder på at det ikke er tett i slangene. Da står jeg igjen med at det enten er feil med kjølevifta, iogmed at den ikke starter, eller med termostaten. Men hvor i helvete sitter termostaten? og hvordan ser man hvis det er termostaten som er gåen?

 

Har en '98 mod polo, 1,4, manuell.

 

På forhånd, TAKK :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Er det sirkulasjon (at vannpumpen virker). Da skal de sildre kjøleveske inn i den tynne slangen til ekspansjonstanken, og varmeapparatet skal bli varmt.

2: Er problemet med høy temp bare når bilen står stille og går på tomgang. I så fall kan det være bare termobryteren til kjølevifta som er problemet. Den sitter skrudd inn på ene siden av radiatoren.

3: Om det er problem også under fart kan det være termostaten som ikke åpner skikkelig. Den sitter i underkant av motoren - der hvor nedre radiatorslange treffer motoren.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostaten er plassert i motsatt ende av topp radiator slangen så hvis du følger den øverste slangen fra radiator til motoren finner du termostathuset, kunne et annet problem være at radiatorvifta ikke starter, eller defekt vannpumpe, kjør motoren til den når normal temperatur så slå av og føle radiator for å se om den er varm, hvis det er kaldt kan det være termostat eller vannpumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjølevæske går varm både når bilen både går i tomgang og under kjøring. Fant forresten termostathuset!

Så hvis jeg kjører motoren til den er varm, slår den av og kjenner at radiatoren er kald, så kan det ikke skyldes defekt kjølevifte? Da er det enten termostat eller vannpumpa?

Hvordan kan jeg sjekke at vannpumpa funker? Og hvordan kan jeg sjekke/se at termostaten funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår