Logo

Gå til innhold

4Kia Sportage, Nykker, Vanskelig å starte, Dør ut. etc.



dj-vega

dj-vega 12.October.11 - 22:24

  • #1
  • Opp

    dj-vega 12.October.11 - 22:24

  • #1
  • Opp

    Har idag møtt på noen problemer med gliset.

    Sto parkert en stund og prata med noen bekjente. Skulle så ut av bilen og starta den opp og for å flytte den. Men sto på tomgang en stund og døde plutselig ut. Startet igjen, samme skjedde. Ble så vanskelig å starte og det luktet surt. Sjekka olje, vann, sikkringer etc. Klarte etterhvert å få den til å svise. Det som kom ut av eksosen var veldig fuktig. (Mulig årsak; Bilen har nesten stått i 2måneder og mulig kondens?) Det ordna seg etterhvert.

    Ble senere lik, uten at jeg helt forsto hva som var gale, men tenkte fremdeles at kondensfjerner, eller dyserens kunne hjelpe. Dette ble innkjøpt og helt i tanken som en fin cocktail. Bilen ble stående å tikke på tomgang i 10-15 min. før den ble stående en stund.

    Da den etterhvert skulle ble startet ville den alt annet enn å starte. Starteren gikk fint rundt, men ville ikke starte. Etter 5-10min prøvde jeg igjen og da fikk jeg start på den. Holdt den så på turtal ved hjelp av gass pedalen, før den fikk seg noen gode rusinger. Før den ble stående på tomgang for en stund. Etter dette gikk det greit å starte den. Men var ikke helt stabil.

    Tomgangen var ca 1200-1450rpm. Dette er veldig høyt. Skal høre til å ligge på 850rpm

    Prøvde å starte og stoppe den noen ganger uten problem. Var ingen problem. Responsiv på gasspedalen på tomgang, uten noen tegn til "å drukne i bensin".

    Kjørte så hjem, og oppdaget at når den kommer opp i turtallet så drar den ikke gjevnt, hugger eller nykker til fra 3krpm og oppover. Uten at jeg helt vet hva dette kom fra. (Mulig at dette er cocktailen av kondensfjerner og dyserensen som går igjennom systemet...
    -

    Holder på å prøve å søke litt på nettet, men setter gjerne pris på hva jeg bør sjekke over?
    dj-vega

    dj-vega 13.October.11 - 22:23

  • #2
  • Opp

    dj-vega 13.October.11 - 22:23

  • #2
  • Opp

    Tok en feilkode avlesning. Kom frem til bensin inhjector nr 1.... Høres dette riktig ut?
    TL3518
    • LocationHønefoss

    TL3518 14.October.11 - 15:59

  • #3
  • Opp

    TL3518 14.October.11 - 15:59

  • #3
  • Opp

    Hvis bilen ikke går skikkelig på en sylinder kan det hende ene dysa er defekt ja.
    ølbriller

    ølbriller 16.October.11 - 11:37

  • #4
  • Opp

    ølbriller 16.October.11 - 11:37

  • #4
  • Opp

    hadde samme greiene med en mazda 6. feilen var at den dyse ga for lite periodvis. bytte dyse men det hjalp ikke, men så så jeg på ledningene og da var det en ledning om var slitt/smelta og irra. bytte den å nå går den som ei klokke:)
    dj-vega

    dj-vega 17.October.11 - 1:33

  • #5
  • Opp

    dj-vega 17.October.11 - 1:33

  • #5
  • Opp

    Takker til dere begge. Har begynt ned skruingen. Skal sjekke på ledninger, måle motstanden på dysene etc.



    Finner du ikke svar på det du lurer på? Her ser du hvordan du spør om noe nytt